Gå til innhold

Jeg orker ikke tips og innblanding når jeg skal finne meg ny leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte, er oppsagt og har tre måneder på meg.

Har lagt inn søk på finn og meldt interesse hos ulike meglerhus.

Det som irriterer meg i denne stressende prosessen, er alle de velmenende tipsene om boliger folk skal tipse meg om, og så viser det seg at de ikke har lest noe annet enn overskriften.

Feks:

Min søster tekster eller ringer meg, og sier at hun har sett en fin leilighet i nabogaten som er til salgs.

Jeg spør hva som er adressen, prisen, antall kvadratmeter, men det har hun ikke fått med seg, så jeg bruker tid på å finne annonsen, og ser at den er 2.000.000 over mitt budsjett, og slik holder hun på ofte, selv om jeg sier at det er bare slitsomt.

Får melding fra nabo som skriver at hun ser at det er ledig en leilighet i en viss bydel.

Jeg spør som er adressen/ prisen, men får ikke svar før dagen etter, og da skriver hun at hun kan ikke finne igjen annonsen, men hun er sikker på at den lå der og der, og at prisen var til mitt budsjett.

Etter mye leting finner jeg en helt annen pris enn hva som er mitt budsjett.

I tillegg kommer forslag fra folk om å kjøpe helt opp til smertegrensen, og bare selge den dagen jeg ikke har penger til å bo der mer...

Lett for de å si.

Folk er så teite 🙉

Gi meg heller råd om fukt, pakninger, ventilasjon, fellesutgifter og beste renten

Anonymkode: f7702...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er du som tar beslutningen om å lete opp «tipsene». Du står selvsagt fritt til å si «takk for tipset» helt uten å lete, søke, slå opp eller på noe vis følge opp. 

Å velge å gå rundt og ergre seg over at andre velger å gi deg tips er et irrasjonelt valg. Takk pent. Og ignorer.

Anonymkode: 795c7...a1b

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal flytte, er oppsagt og har tre måneder på meg.

Har lagt inn søk på finn og meldt interesse hos ulike meglerhus.

Det som irriterer meg i denne stressende prosessen, er alle de velmenende tipsene om boliger folk skal tipse meg om, og så viser det seg at de ikke har lest noe annet enn overskriften.

Feks:

Min søster tekster eller ringer meg, og sier at hun har sett en fin leilighet i nabogaten som er til salgs.

Jeg spør hva som er adressen, prisen, antall kvadratmeter, men det har hun ikke fått med seg, så jeg bruker tid på å finne annonsen, og ser at den er 2.000.000 over mitt budsjett, og slik holder hun på ofte, selv om jeg sier at det er bare slitsomt.

Får melding fra nabo som skriver at hun ser at det er ledig en leilighet i en viss bydel.

Jeg spør som er adressen/ prisen, men får ikke svar før dagen etter, og da skriver hun at hun kan ikke finne igjen annonsen, men hun er sikker på at den lå der og der, og at prisen var til mitt budsjett.

Etter mye leting finner jeg en helt annen pris enn hva som er mitt budsjett.

I tillegg kommer forslag fra folk om å kjøpe helt opp til smertegrensen, og bare selge den dagen jeg ikke har penger til å bo der mer...

Lett for de å si.

Folk er så teite 🙉

Gi meg heller råd om fukt, pakninger, ventilasjon, fellesutgifter og beste renten

I tillegg venner / bekjente som mener at jeg bør flytte ut av byen, helst 2-3 mil unna, der jeg ikke kjenner noen og aldri har vært der, og kjøpe bolig rimelig.

Jeg sier nei og spør om de hadde gjort det, og da sier de at de ikke trenger det, fordi de har jo kjøpt bolig for flere år siden, og bor veldig fint og godt der de bor.😣

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er du som tar beslutningen om å lete opp «tipsene». Du står selvsagt fritt til å si «takk for tipset» helt uten å lete, søke, slå opp eller på noe vis følge opp. 

Å velge å gå rundt og ergre seg over at andre velger å gi deg tips er et irrasjonelt valg. Takk pent. Og ignorer.

Anonymkode: 795c7...a1b

Men hva er vitsen med å få et tips når det er helt borte i natta?

Hadde de sagt at de så en leilighet til salgs i Odins vei, og at de trodde at den lå rundt tre og en halv million, så hadde det vært et greit tips, men at de bare sier at de tror de har sett en leilighet i den og den bydelen som koster det og det, er jo bare idiotisk.

Jeg blir først glad og tror jeg har funnet en potensiell bolig, og bruker masse tid og energi på å lete opp tipset, og så er det bare tull.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er på flyttefot selv, da sammen med mann og barn, og har for lengst lært å holde helt kjeft om hva og hvor vi tenker å kjøpe. Har flyttet og bygd bolig noen ganger i løpet av de siste 20 årene, og det har ikke vært måte på hvor mange meninger fra familie, venner og kolleger vi har måttet forholde oss til. Alle skal jo mene noe i forhold til lokasjon, pris, byggestil, eksteriør, interiør osv.

Denne gangen sa jeg til mannen: nå sier du ikke noe til noen, nå skal vi velge fritt uten at folk blander seg. Likevel, i det sekundet vår bolig kommer ut på markedet og det sprer seg som ild i tørt gress blant kjentfolk, kommer også spørsmålene om hvor vi skal bo. Jeg har holdt helt tyst - det har ikke mannen klart. Han er nå dritt lei av kommentarer og meninger om boligbyttet vårt, og jeg tror han har lært leksa til neste gang vi skal bytte bolig. Folk klarer nemlig ikke å la være å blande seg inn i en avgjørelse som er fullt og helt vår. 

Synes også en eiendomsmegler sa det ganske så "fantastisk" på en visning: "Om dere blir lei av utsikten eller finner ut av at boligen ikke passer for dere allikevel, er det jo bare å selge igjen". Yeah right. 200k i omkostninger å kjøpe, 200k i omkostninger å selge...

Anonymkode: 03577...377

• Liker 2
Skrevet

Opplevde det samme. Helt tullete. Neste gang holder jeg kjeft😄

Anonymkode: 40714...704

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes også en eiendomsmegler sa det ganske så "fantastisk" på en visning: "Om dere blir lei av utsikten eller finner ut av at boligen ikke passer for dere allikevel, er det jo bare å selge igjen". Yeah right. 200k i omkostninger å kjøpe, 200k i omkostninger å selge...

Dette også! Samme sa min megler. Rar ting å si. 

Anonymkode: 40714...704

• Liker 1
Skrevet

Egentlig skal du være glad for å ha folk rundt deg som bryr seg, selv om de ikke er synske eller klarer å leve opp til dine forventninger! De kommer kun med forslag, så blir alt annet opp til deg! Det blir jo de samme som når du ser på annonser, så spør du om ting og tang og finner ut at det enten passer eller ei. Å kalle dem teite, synes jeg er ufortjent! Du er teit! 

Anonymkode: 03f94...aa1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I tillegg venner / bekjente som mener at jeg bør flytte ut av byen, helst 2-3 mil unna, der jeg ikke kjenner noen og aldri har vært der, og kjøpe bolig rimelig.

Jeg sier nei og spør om de hadde gjort det, og da sier de at de ikke trenger det, fordi de har jo kjøpt bolig for flere år siden, og bor veldig fint og godt der de bor.😣

Ts

Det er jo bare råd i tilfelle du strever med å finne noe der du leter…. Herlighet!

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er på flyttefot selv, da sammen med mann og barn, og har for lengst lært å holde helt kjeft om hva og hvor vi tenker å kjøpe. Har flyttet og bygd bolig noen ganger i løpet av de siste 20 årene, og det har ikke vært måte på hvor mange meninger fra familie, venner og kolleger vi har måttet forholde oss til. Alle skal jo mene noe i forhold til lokasjon, pris, byggestil, eksteriør, interiør osv.

Denne gangen sa jeg til mannen: nå sier du ikke noe til noen, nå skal vi velge fritt uten at folk blander seg. Likevel, i det sekundet vår bolig kommer ut på markedet og det sprer seg som ild i tørt gress blant kjentfolk, kommer også spørsmålene om hvor vi skal bo. Jeg har holdt helt tyst - det har ikke mannen klart. Han er nå dritt lei av kommentarer og meninger om boligbyttet vårt, og jeg tror han har lært leksa til neste gang vi skal bytte bolig. Folk klarer nemlig ikke å la være å blande seg inn i en avgjørelse som er fullt og helt vår. 

Anonymkode: 03577...377

Rart at alle dere omgås er så forferdelige…. Vi var kjempeglade for de rådene vi fikk, og det var heller ikke slik at det rant inn med råd, og det har jeg aldri hørt noen andre si heller. De fleste har fått råd av 2-3 stk, og lager en fjær til 100 høns….

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Egentlig skal du være glad for å ha folk rundt deg som bryr seg, selv om de ikke er synske eller klarer å leve opp til dine forventninger! De kommer kun med forslag, så blir alt annet opp til deg! Det blir jo de samme som når du ser på annonser, så spør du om ting og tang og finner ut at det enten passer eller ei. Å kalle dem teite, synes jeg er ufortjent! Du er teit! 

Jeg tror ikke de bryr seg så veldig, men det er mest nysgjerrige.

Hvis man bryr seg så klarer man i alle fall å lese noe mer enn: " Flott tre-roms leilighet med sjøgløtt, ettermiddagssol og to store boder" Sentralt. 

De klarer ikke alltid å formidle pris, kvm eller beliggenhet

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rart at alle dere omgås er så forferdelige…. Vi var kjempeglade for de rådene vi fikk, og det var heller ikke slik at det rant inn med råd, og det har jeg aldri hørt noen andre si heller. De fleste har fått råd av 2-3 stk, og lager en fjær til 100 høns….

Men det er jo ikke gode råd?

Når de kun leser overskriften der det står:" toroms leilighet. Ettermiddagssol.2 kvadratmeter stor terrasse." Og ikke får med seg hverken adresse, totalpris, fellesutgifter eller størrelse, er det ikke et godt tips, men bortkastet tid for meg.

Hadde de lest hele annonsen, lest takstrapport, kommet med faglige råd og hjelp, hadde det vært noe annet.

Også disse idiotiske rådene om at jeg må flytte langt ut på landet for å finne drømmeboligen, og når jeg sier nei til det så forstår de ikke hvorfor jeg ikke vil det, men de kunne aldri tenkt på å gjøre det selv.🖕

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo bare råd i tilfelle du strever med å finne noe der du leter…. Herlighet!

Rådet sier meg ingenting så lenge det er bare tomme ord og ingen fakta.

Det kan sammenlignes med å miste hunden sin, og så setter man inn bilde i avisen av hunden som er en svart labrador med et rosa halsbånd.

Du får masse henvendelser fra folk som har sett en lysebrun buhund/ en grand danois eller en hvit puddel, og disse tipsene kan du ikke bruke til noe som helst og gjør deg bare fortvilet.

Ts

Skrevet

Guri, som jeg kjenner meg igjen! Det er så mange nedsnødde tips. Jeg pleier å si «takk» og så gi blaffen. Jeg har god kontroll på markedet der jeg skal kjøpe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke de bryr seg så veldig, men det er mest nysgjerrige.

Hvis man bryr seg så klarer man i alle fall å lese noe mer enn: " Flott tre-roms leilighet med sjøgløtt, ettermiddagssol og to store boder" Sentralt. 

De klarer ikke alltid å formidle pris, kvm eller beliggenhet

Ts

Be de sende deg link så slipper du alt «styret» med å søke opp. Det høres ut som du kjapt kan se om denne boligen er noe for deg. Og så takker du 

Anonymkode: d8816...27b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Be de sende deg link så slipper du alt «styret» med å søke opp. Det høres ut som du kjapt kan se om denne boligen er noe for deg. Og så takker du 

Anonymkode: d8816...27b

Jeg sier at de må sende en link, men det er sjeldent de gjør det.

Ikke alle vet hvordan de deler en boligannonse.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sånn oppførsel har jeg også opplevd. Men jeg er selvfølgelig fullt i stand til å for  eksempel finne annonser på Finn.no eller andre nettsteder helt selv. Så det føles bare som irriterende mas hver gang noen andre kommer med sånne forslag. 

For eksempel at eiendommen de finner ligger alt for langt unna. Koster alt for mye i forhold til mitt budsjett. Eller at det er alt for få soverom. Selvv om noen andre mener at en eiendom ser flott ut, betyr overhodet ikke at akkurat den eiendommen de forslår kommer til å passe for mine behøv eller ønsker. Når de ikke en gang tenker på at jeg ikke har råd til deres forslag, eller at det blir alt for få soverom etter våre behov. Hva har jeg egentlig å være "takknemlig" for da? 

Anonymkode: d61c3...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...