Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har baby på 11 måneder, snart et år. Han krabber, reiser seg og setter seg selv, men kan enda ikke gå. Alt han vil er at vi skal gå rundt med han, mens han holder oss i hendene. Men hvis vi ikke går med han er det bare sutring :( når vi er inne vil han stort sett bare ut i hagrn og gå-gå-gå med oss som støtte.... veldig slitsomt. Om vi lar han værr for seg selv reiser han seg opp langs ting med en gang og da må vi bort til han, for han er så ustø, også har han plutselig tak i oss igjen....

Så hva kan vi gjøre? Føler han er akkurat for liten til en del aktiviteter. Maling feks, det vil han jo bare putte pensel i munnen? Trolldeig vil han barr

Espise pp tipper jeg?

Dagene går greit, men kveldene er laange. Vi er mye ute. Vi leser mye bok, det liker han. Men har noen noen tips til fine inne-aktiviteter til baby på denne alderen? Setter pris pp alle innspill. Life-hacks?

Ps: jeg vet vi ikke burde gå med han helr tiden. Og vi burde sikkert bare la han falle. Men vi har allerede hatt et par litt stygge fall-ulykker og er sikkert litt mer på enb vi egebtlig burde nå.. synes dette er en litt vanskelig alder. Og føler meg litt mislykket

Anonymkode: 749fe...bf9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå-trille, så kan han øve selv. 

Knall og fall hører med.

Anonymkode: ae16b...ca5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du virker litt som generansjon z. Så ta det med ro.... lærerne setter virkelig pris på å lære bort alt som foreldrene burde lært barna sine før de begynner skolen. Så vil anta at lærerne også da kan ta på seg å lære ungene å gå. Utvikling i den alderen er jo absolutt ikke viktig.

Anonymkode: 45dff...498

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du virker litt som generansjon z. Så ta det med ro.... lærerne setter virkelig pris på å lære bort alt som foreldrene burde lært barna sine før de begynner skolen. Så vil anta at lærerne også da kan ta på seg å lære ungene å gå. Utvikling i den alderen er jo absolutt ikke viktig.

Jeg er ikke generasjon z. Og jeg skjønner ikke helt hensikten med kommentaren din? Jeg spør bare litt ydmykt etter råd og tips i noe jeg synes er en krevende fase. Som nevnt har vi allerede to fallulykker på barnet med behov for tur på legrvakten. Det gjør kanskje noe med en.... forstår at vi må jobbe litt med oss selv også. Som sagt går vi mye rundt med han (han går mens han holder oss i fingrene) i håp om at han skal få god gå-trening med det. Har også gå-vogn som han bruker flittig i hagen. Der får han falle så mye han vil :)

Var medt interesert i å høre om noen hadde boen gode forslag på innendørs-aktiviteter? Han vil altså bare gå hele tiden. Så noe som kunne fått han til å ville være innendørs og på gulvet/ved bordet et lite kvarter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart baret kan male , tegne, bære med å bake osv 

kjøp i tillegg gåvogn så slipper dere å gå med han 

Anonymkode: 9156b...298

• Liker 2
Skrevet

Bruk en rockering eller lignende for støtte når dere er ute og går. Bedre for ryggen til de voksne. Skap gode lekemiljøer hjemme. Kan ikke ha alle leker i en boks og forvente at ettåringen kan leke noe ut fra det. Så ta fram dyr/biler/klosser/baller og sett deg på gulvet sammen med barnet. Eller hent fram ting til dukkene eller lekekjøkken og vis barnet hvordan man leker med det. 

Kjøp noen tjukke tegneark og teip de fast på bordet. Sånne er fine for små barn: https://www.adlibris.com/nb/produkt/djeco-kritt-til-sma-barn-46166651?article=P46166651&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR%3A+Z+-+pMAX+Shopping+-+Generic+-+Other&gad_source=1&gad_campaignid=19851154781&gbraid=0AAAAAD8Kz5kRAkmNYE8ck3a_N_ekxu7ZJ&gclid=CjwKCAjw_-3GBhAYEiwAjh9fUH0mNZRwRRF3CygZ4vP74qpf8qDrnc4N-UlgZ10G0H3nrXoYCvu36xoCjQ4QAvD_BwE 

eller sånne: https://lekeakademiet.no/voksblokker-12-stk-1064-79027.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=pmax&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=20297633478&gbraid=0AAAAADev4JbufVI70rE0t9kKpn81y9XfQ&gclid=CjwKCAjw_-3GBhAYEiwAjh9fUL81tIlP0Wo0JapWJ2Y_IhDXYUBdTSX975hM3YYUCEZOkJM3zuBBwRoCBIAQAvD_BwE

Finnes også i klassisk blyantform. 

Se i bøker, synge. Det meste skal repeteres hundre ganger om dagen i denne alderen. Bordaktiviteter er ikke så stort hos denne aldersgruppa enda, men anbefaler å være på gulvet sammen med barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på babysang.

Anonymkode: 194f0...5c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine elsket de gå-trallene fra Brio da de var ca 1. Da fikk jeg litt pause fra den intense (og la oss være ærlige: kjedelige) gå-øvingen. Ellers elsket de ballonger (men tålte at de sprakk, det er det sikkert ikke alle som gjør - vær også obs på å rydde restene etter at de sprekker så de ikke går i halsen) og såpebobler var en hit (vær obs på flekker på klærne).

Anonymkode: a123f...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Biblioteket når det er lesestund og lek. 

Anonymkode: 194f0...5c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gåvogn :) Inne og ute.

Og sandkasse med litt spade osv? 

Anonymkode: 44363...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er ikke generasjon z. Og jeg skjønner ikke helt hensikten med kommentaren din? Jeg spør bare litt ydmykt etter råd og tips i noe jeg synes er en krevende fase. Som nevnt har vi allerede to fallulykker på barnet med behov for tur på legrvakten. Det gjør kanskje noe med en.... forstår at vi må jobbe litt med oss selv også. Som sagt går vi mye rundt med han (han går mens han holder oss i fingrene) i håp om at han skal få god gå-trening med det. Har også gå-vogn som han bruker flittig i hagen. Der får han falle så mye han vil :)

Var medt interesert i å høre om noen hadde boen gode forslag på innendørs-aktiviteter? Han vil altså bare gå hele tiden. Så noe som kunne fått han til å ville være innendørs og på gulvet/ved bordet et lite kvarter?

Du er gen z. Bare de hadde klart svare slik. Andre hadde vært overlykkelige for et barn som ønsker utvikle seg og lære. De ville heller ikke syntes det er slitsomt. Derfor det innlegget. De hadde også skjønt at det var et hint til andre stimulerende og utviklende leker. Men du skal få noen forslag.

Babysvømming, øker styrken slik at det blir lettere lære gå og musklene blir avslappet i vannet.

Foreldregrupper, barnet blir sosialisert, leker med andre og man kan lære mange kreative leker av de andre foreldrene.

Hjernetrim, perfekt for utvikling

Hoppesele, genialt for styrke og balanse. Pluss moro å se på og moro hoppe i.

Tegning og trolldeig etc. Genialt og kreativt, men litt for ung enda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke bry deg om det den personen skriver. Det gav uansett ingen mening. Er en del psykisk syke personer på dette forumet, så bare å overse. 

Selv har jeg en på nå 10 mnd som har vært slik som du beskriver nå i 1 mnd. Han vil gå hele tiden. Jeg legger ut litt puter rundt når han er oppe og står ved bordet og sofaen sånn at han faller ned på de, fordi han skjønner ikke enda sammenhengen med at han faller når han slipper seg siden han er så liten, så da dundrer hodet rett i gulvet hvis han ikke har puter å falle på. Ellers ser vi en del i bøker sammen, leker med duplo og stabletårn og putteboks her hjemme. Når vi er ute sitter han ofte i vogna eller i bæreselen hvis jeg går tur, og hvis han sitter i vogna kan han trøye seg lenge med å bare se på dyr og natur, eller at jeg har med såpebobler som jeg blåser. På dagtid drar vi ellers i åpen bhg, babysvømming, kjøpesenteret, babysang blant annet. 

Anonymkode: 740dd...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er gen z. Bare de hadde klart svare slik. Andre hadde vært overlykkelige for et barn som ønsker utvikle seg og lære. De ville heller ikke syntes det er slitsomt. Derfor det innlegget. De hadde også skjønt at det var et hint til andre stimulerende og utviklende leker. Men du skal få noen forslag.

Babysvømming, øker styrken slik at det blir lettere lære gå og musklene blir avslappet i vannet.

Foreldregrupper, barnet blir sosialisert, leker med andre og man kan lære mange kreative leker av de andre foreldrene.

Dumt å kritisere andre på denne måten når man ikke har peiling selv. Hoppesele er frarådet, og det har det vært i mange år nå. 

Anonymkode: 740dd...18a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åpen barnehage, treff med barselgruppe? Gå tur med baby i bæresele på rygg? Husker selv det var vanskelig den perioden rett før de lærte å gå 😭 Men hva med å øve mer målrettet - still deg et skritt unna og la han komme til deg, så litt lenger, evt med noe han liker i hånda di? 

Anonymkode: 2fee1...caa

• Liker 1
Skrevet

Byggeklosser? Bankebrett? Putteboks? 
11 måneder og vil gå rundt men tør ikke helt slippe - da er det nok like før han går :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste barnebøker, sang, herjet litt.. de ler så hjertelig i den alderen 🥰 ..klosser, gåstol, babysang i kirka 😅...babysvømming. 

Men helt ærlig. Det var sykt mye lettere med nummer 2 og 3, for da lekte søsken sammen, og det skjedde ting hele tiden. Den minste tok etter de store, de sendte ball fram og tilbake, kjørte minste i dukkevogn inne...dra på lekeplassen, spise sand...😏

Anonymkode: faf6e...bed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt på å gå på veggen i den alderen der 😅 - fordi barnet søkte så mye aktivitet fra meg. hos oss funka det best å dra på oppdagelsesferd i byen, gåstol, gåvogn, gynge, klosser, leketelt, ballbinge, vann lek, alt som har med teksturer å gjøre som mel, ris, poteter. Tampong esker og tamponger var en hit på badet. Vi begynte å dra i Leos lekeland i den alderen, der hadde de en egen seksjon for barn under 2 år - det var veldig stas for 1 åringen. 

Anonymkode: 6dd61...ef2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hæ? TS gjør jo det hun kan for å lære han det han kan lære på dette stadiet.

Anonymkode: ecf63...bd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun lurte på ting å gjøre inne , men det fikk du åpenbart ikke med deg i iveren. Etter å latterliggjøre brukeren 

Anonymkode: 9156b...298

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte med duplo i den alderen, om ikke før. Viste han hvordan han kunne sette sammen to klosser ved å gi de nesten sammensatt til han. Det kunne han sitte ganske lenge med. Også bygget vi tårn han kunne rive ned, av både duplo og treklosser. Vi skaffet også noen knottepuslespill med store knotter (nærmest knagger), det var gøy å ta det ut av hullene hvertfall. Han likte også å trille biler bortover bordet. Skaffet også et brukt billig "ståbord" (aktivitetsbord med lyd som han kunne stå intill og trene balansen mens han snurret på en kule som lagde lyd).

Da han nærmet seg å gå (var mye senere ute enn din) prøvde vi å leie han veldig mye rundt på dagtid, og heller la han prøve å ta skritt inne (og heller passe på så han ikke falt på noe skarpt). Vi var faktisk mye på museer i den alderen, siden han ikke kunne gå uten å holde oss

Anonymkode: f189f...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...