Gå til innhold

Invitert på Pasta Carbonara - må det være ordentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Til inviterte gjester skaffer man de riktige ingrediensene, ellers lager man noe annet. Til hverdags kan man jukse og bruke andre/simplere ingredienser. Er min mening. De fleste er høflige nok til å ikke kommentere det, selv om de i sitt stille sinn tenker sitt… 

Anonymkode: 17376...87d

De fleste  vil jo ikke "sitte i sitt stille sinn og tenker sitt" hvis man skal gå ut i fra svarene her inne. De fleste vil være glade for at de blir invitert på middag og kose seg med maten ok selskapet. 

Endret av Gliffy
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gliffy skrev (58 minutter siden):

De fleste  vil jo ikke "sitte i sitt stille sinn og tenker sitt" hvis man skal gå ut i fra svarene her inne. De fleste vil være glade for at de blir invitert på middag og kose seg med maten ok selskapet. 

Enig. Bare duster som henger seg opp i dlikt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde syntes det var kjempehyggelig å bli invitert, og gledet meg over maten og selskapet.

Anonymkode: f629e...6c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til inviterte gjester skaffer man de riktige ingrediensene, ellers lager man noe annet. Til hverdags kan man jukse og bruke andre/simplere ingredienser. Er min mening. De fleste er høflige nok til å ikke kommentere det, selv om de i sitt stille sinn tenker sitt… 

Anonymkode: 17376...87d

Slutt med den falske høfligheten da, vær heller ærlig om at du forventer profesjonell servering hos venner også, så slipper de invitere deg. 

De kravene og forventningene du har til hva venner skal servere deg kan jeg love deg at ikke en gang en kokk gidder forholde seg til hjemme hver eneste gang de inviterer på middag. De fleste gidder ikke løpe rundt fra butikk til butikk for å finne "de riktige" ingrediensene når det finnes gode substitusjoner, og det heller ikke er en spesiell anledning. 

Herregud så høye krav og forventninger folk har til venner, jeg har jobbet i restaurant i 15 år og hadde aldri tenkt en brøkdel av ett sekund engang på om det var bacon på carbonaraen, og har utallige ganger fått servert carbonara med bacon av kokker. 

Jeg har fått høre mange ganger at folk er redd for å lage mat til meg fordi jeg har jobbet med mat hele livet, og når jeg ser her i tråden hva folk forventer av "ufaglærte" så skjønner jeg godt at terskelen for å ville invitere venner til middag stadig blir høyere. Må alt være så jævlig formelt og perfekt hver eneste gang? Hva med å senke skuldrene, nyte øyeblikket og slutte forvente perfeksjonisme av alle rundt dere? 

Anonymkode: 34816...885

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Er maten og vinen god og selskapet hyggelig, spiller det da ingen rolle om carbonaraen er "autentisk". Jeg vedder på at jeg ikke er alene om å lage asiatiskinspirert mat (indisk, kinesisk, koreansk) som er milevis unna det de lager i disse landene. Jeg inviterer til og med på slik mat, og heldigvis har ennå ingen vært så pripne at de har klaget på at maten er inautentisk.

Jeg likte forresten forslaget om at denne typen carbonara må regnes som en regional variant. På Kreta har de en egen (og supergod) versjon med apaki (marinert og speket svinekjøtt, som regel filet eller ribbe) og Graviera (en gresk avart av Gruyére). Veldig annerledes enn den italienske originalen, men de kaller det uansett carbonara. (For øvrig er apaki enda vanskeligere å få tak i enn guanciale, og det koster sikkert deretter, så det er ikke noe jeg lager hjemme😅.)

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (22 timer siden):

Ja, Gud, den norske matkulturen. Fårikål, ihjelkokt sau i kål. Torsk. Smakløs hvit fisk servert med potet. Og sånn kan vi ramse opp, lokale råvarer, kokt, uten annet en salt og pepper. Ikke rart den norske matkulturen er dau.

Dog er det jo en smule snobbete og ikke kunne servere «pasta carbonara» bare fordi man må kjøre åtte timer for å finne korrekte ingredienser til pasta carbonara. 

Norsk matkultur? Jeg sa matkulturen i Norge. Men å lese korrekt er tydligvis like vanskelig for mange her inne som å forstå hva mat er. For ikke å snakke om hva den Norske matkulturen faktisk består av. 

Men du har helt rett i en ting :) Det er snobbete å servere en matrett som noe den ikke er... Litt som å presentere en rolex kjøpt på et kinesisk gatemarked for en 50lapp som ekte.... 

Skrevet
endo skrev (49 minutter siden):

Norsk matkultur? Jeg sa matkulturen i Norge. Men å lese korrekt er tydligvis like vanskelig for mange her inne som å forstå hva mat er. For ikke å snakke om hva den Norske matkulturen faktisk består av. 

Men du har helt rett i en ting :) Det er snobbete å servere en matrett som noe den ikke er... Litt som å presentere en rolex kjøpt på et kinesisk gatemarked for en 50lapp som ekte.... 

Godt vi har slike som deg som kan passe på oss andre da! :hjerter:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 16.40):

Hei! Hvor nøye er det liksom når jeg har invitert på Pasta Carbonara, men jeg ikke har sånn ekte italiensk bacon, men bare vanlig opphakket bacon, utover det så har jeg vel parmesan og ikke pecorino. 

Anonymkode: b11a9...d15

Carbonara med bacon og parmesan er bedre enn ingen carbonara.

Anonymkode: a98e2...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men la mannen din få handle det han vil og lage maten slik han vil da vel! 

Anonymkode: 7906a...5ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt glad om det ikke var «ekte». Mye bedre med bacon og parmesan 😃😃😃😃

Anonymkode: d0bc8...d49

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Italia i mange, mange år. 

Det er fullt tillatt å bruke bacon i stedet for guanciale. (Men her i Italia får man velge om man vil ha røkt eller urøkt bacon, så tipper at røkt norsk bacon vil gi litt smaksforskjell). Her er det også helt ok å bytte ut pecorino romano med parmigiano reggiano (det som i Norge og USA heter parmesan).. 

Bare du dropper andre merksnodige ingredienser, så er det godkjent (sier min italienske mann). 

Bare nevner at jeg for noen år siden ble invitert på middag (i Norge) med pasta carbonara. Og fikk servert noe dritt med kylling(!), erter(!) og massevis av fløte. Smakte greit nok, men carbonara var det ikke. 

Anonymkode: cedb7...a4b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (11 timer siden):

Pasta med fløtesaus er kjempegodt! Det er likevel ikke en carbonara.

Det er poenget. 

Vel,det stod carbonara i menyen.... 

Anonymkode: 291d0...4ab

AnonymBruker
Skrevet

For øvrig så pleier man jo ikke å spesifisere hva man skal servere når man inviterer på middag, hvis det ikke er noe helt spesielt som rakfisklag eller hummerlag. Så bare inviter på middag du.

Anonymkode: 7906a...5ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper og tror de fleste er høflige nok til å spise det de får når de er invitert bort. Tror ingen er så tøffe i virkeligheten som på tastaturet. Hadde noen påpekt at maten jeg lagde ikke var autentisk eller bra nok,vel da hadde de neppe blitt invitert igjen. Det handler om folkeskikk. 

Anonymkode: 291d0...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

... 

Bare nevner at jeg for noen år siden ble invitert på middag (i Norge) med pasta carbonara. Og fikk servert noe dritt med kylling(!), erter(!) og massevis av fløte. Smakte greit nok, men carbonara var det ikke. 

Hva i all verden er du vant til å spise hvis dritt smakte greit nok?

Ts, lag mat med de ingrediensene du har, jeg er sikker på at det blir godt! 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (16 timer siden):

Det hadde du vel ikke. Du hadde jo ikke sett at det ikke var de andre greiene oppi

Er du bare ute etter å trolle? Du trur jo ikke på noe av det folk forteller i denne tråden.

Det er helt absurd å påstå at jeg ikke vet hvordan bacon ser ut. 🤣

Anonymkode: 4f921...fb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke lese fem sider med småkrangling om bacon, så jeg legger inn dette uten å vite om det er allerede foreslått: kjøp et stykke pancetta (italiensk bacon), det bruker jeg til carbonara. Det lærte jeg av den italienske kona til en kompis. Hun bruker også en kjake av sort, som hun koker, og deretter koker hun pastaen i kraften fra kjaken. Aner ikke hva slags ost hun bruker.

Anonymkode: 4e279...991

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 30.9.2025 den 17.11):

Bacon smaker bacon uansett. Tror ikke det vil merkes. Samme med parmesan eller pecorino. Ingen kommer til å smake forskjellen. Hadde det vært meg hadde jeg ikke brydd meg så lenge det smakte godt. Syns sånne matsnobber er irriterende. Jeg hadde iallefall som gjest ikke giddet å påpeke at dette er ikke ordentlig carbonara blablabla

Samme her, så lenge det er laget fra bunnen av og bare Toro er jeg fornøyd.

Anonymkode: cafe6...986

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Haha! Jeg tipper nok at for det store flertallet av nordmenn er det mellom carbonara av eggeplommer, bacon (eller liknende) og parmesan (eller tilsvarende) OG den typen carbonara du beskriver her at skillet går!  Ikke mellom bacon og guanciale eller parmesan og pecorino liksom.

Tipper også at mange som blir invitert på carbonara vil bli skuffet eller overrasket hvis det ikke er fløtesaus med kylling, skinke og erter de får. :ler: Litt avhengig av sosio-økonomisk tilhørighet. Dette er et minefelt, kort sagt, men minene ligger neppe der TS' sin samboer innbiller seg.

Anonymkode: 19ec1...576

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det trådstarter? Jeg har ikke noe problem med carbonaraen du beskriver. Men carbonara er en rett som ikke er så lett å lage.  Retten er veldig følsom for riktig temperatur og koketid/varmelengde og mengdeforhold. Så jeg ville ikke servert carbonara med mindre jeg var trygg på at jeg fikk det til.

Anonymkode: 72a45...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...