Gå til innhold

Invitert på Pasta Carbonara - må det være ordentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (Akkurat nå):

Man får da parmiginiano reggiano på Rema. Hun har da ikke sagt at hun skal bruke ferdigrevet. 

Og hun har i hvert fall ikke nevnt mozzarella, slik som den du siterer 😄

Anonymkode: 997e6...81c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke bruker melk, fløte eller smør i, så skal jeg klare å spise det uten å tenke så altfor mye stygge ting😅

Anonymkode: 96ee8...3c4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er selvskapet MYE viktigere enn maten. Du kunne servert meg nesten hva som helst. Det å møtes, prate, le, være sammen og ha det kjekt er for meg den viktigste ingrediensen😀

Anonymkode: d3c72...eaf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Bacon smaker bacon uansett. Tror ikke det vil merkes. Samme med parmesan eller pecorino. Ingen kommer til å smake forskjellen. Hadde det vært meg hadde jeg ikke brydd meg så lenge det smakte godt. Syns sånne matsnobber er irriterende. Jeg hadde iallefall som gjest ikke giddet å påpeke at dette er ikke ordentlig carbonara blablabla

Altså, det er jo en viss smaksforskjell, men det betyr ikke at begge deler ikke er godt.

Italienere selv er jo ikke nødvendigvis enig i hvordan det «skal» lages. Noen bruker pancetta, andre guanciale. Folk fra Roma sverger til pecorino romano (åpenbart), mens folk fra andre steder mener at deres lokale hardost passer bedre - det være seg parmeggiano eller gran padano.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! 😊

Anonymkode: f90cb...352

Skrevet

Når jeg leser her inne, så skjønner jeg plutselig hvorfor McDonalds blir som resturant å regne. Og hvorfor man ringer og spør etter ledig bord på burger king når det gjelder gourmet burgeren dems i følge radioreklama.. 

Og jeg skjønner hvorfor resturanter må legges ned og gatekjøkken overlever. Matkulturen i Norge er død :(

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hun har i hvert fall ikke nevnt mozzarella, slik som den du siterer 😄

Hva mener du? Jeg har ikke nevnt mozarella?

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (12 minutter siden):

Hva mener du? Jeg har ikke nevnt mozarella?

1. Les innlegget du siterte, nøye.

2. Les så innlegget mitt om igjen.

Skrevet
endo skrev (1 time siden):

Når jeg leser her inne, så skjønner jeg plutselig hvorfor McDonalds blir som resturant å regne. Og hvorfor man ringer og spør etter ledig bord på burger king når det gjelder gourmet burgeren dems i følge radioreklama.. 

Og jeg skjønner hvorfor resturanter må legges ned og gatekjøkken overlever. Matkulturen i Norge er død :(

Ja, Gud, den norske matkulturen. Fårikål, ihjelkokt sau i kål. Torsk. Smakløs hvit fisk servert med potet. Og sånn kan vi ramse opp, lokale råvarer, kokt, uten annet en salt og pepper. Ikke rart den norske matkulturen er dau.

Dog er det jo en smule snobbete og ikke kunne servere «pasta carbonara» bare fordi man må kjøre åtte timer for å finne korrekte ingredienser til pasta carbonara. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Les innlegget du siterte, nøye.

2. Les så innlegget mitt om igjen.

Ok nå har jeg lest litt nøyere 😅

Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Ja, Gud, den norske matkulturen. Fårikål, ihjelkokt sau i kål. Torsk. Smakløs hvit fisk servert med potet. Og sånn kan vi ramse opp, lokale råvarer, kokt, uten annet en salt og pepper. Ikke rart den norske matkulturen er dau.

Og derfor, mine venner, oppfant vi nordmenn både akevitt og hjemmebrent ;)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fra spøk til alvor - menyen og ingrediensene høres helt fint ut! Men være så snill at du ikke gjør et nummer ut av "det skulle egentlig vært DEN ingrediensen", eller "laget sånn, og ikke slik", for det eneste du oppnår er at folk blir skeptiske og lurer på om hvorfor i all verden du serverer noe som du presenterer som "egentlig ikke riktig".

Snakker dessverre av erfaring, da min mor hadde en lei tendens til å snakke maten ned allerede før du hadde rukket å smake på den. Sa fra flere ganger, men det nådde ikke inn, og hun skulle flere ganger "unnskylde" maten på forhånd. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
endo skrev (4 timer siden):

Så du inviterer på noe, men serverer noe helt annet? Hadde du akseptert å bestille biff på en resturant, men fått servert pølse? 

Noe "helt annet" er vel å ta i litt da. Kjære vene...

Anonymkode: 291d0...4ab

• Liker 6
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Bacon smaker bacon uansett. Tror ikke det vil merkes. Samme med parmesan eller pecorino. Ingen kommer til å smake forskjellen. Hadde det vært meg hadde jeg ikke brydd meg så lenge det smakte godt. Syns sånne matsnobber er irriterende. Jeg hadde iallefall som gjest ikke giddet å påpeke at dette er ikke ordentlig carbonara blablabla

Nå er vel ikke Pancetta Bacon. Den er ikke røkt som Bacon er.

Ellers lager vi også carbonara med Bacon og trives godt med det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den beste carbonaraen jeg har spist,var laget med fløte! Og det var faktisk i Italia!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok også litt matsnobb, men en versjon av carbonara med bacon, eggeplommer og parmesan mener jeg er helt innenfor. Det får være grenser. Jeg kan reagere litt (inni meg) når pasta med fløtesaus, skinke og grønne erter kalles carbonara, for det er det faktisk ikke, det er pasta med fløtesaus og erter (som også kan være veldig godt). 

Jeg har spist veldig god carbonara på en litt bortgjemt restaurant i Roma, en knallgul rett med guanciale og pecorino, helt nydelig. Men helt ærlig liker jeg røyksmak og elsker røkt kjøtt (bacon, svineknoke, pinnekjøtt, skinker....), så her hjemme bruker jeg gjerne bacon i carbonara sånn hvis det ikke er noe spesielt - og dessuten har guanciale veldig mye fett. 

Server din carbonara med stolthet, ts (hvis du ikke tuller litt med oss snobbene her inne da. ;) ) 

Anonymkode: 95ba4...33b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den beste carbonaraen jeg har spist,var laget med fløte! Og det var faktisk i Italia!

Mange restauranter i Italia der de har carbonara med fløte. Det kalles turistfeller😊

Anonymkode: 96ee8...3c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke tilgang til noen av disse her jeg bor i nord. Det er ikke alle steder det er så lett å få tak alt av ingredienser og matvarer, dessverre.

Til ts sitt spørsmål, så bør man generelt sett være fornøyd uansett med det man får servert når man er invitert på middag. Tror svært mange i Norge ikke vet hva som er en ekte carbonara en gang, og ikke vil tenke over det i det hele tatt. 

Anonymkode: 9c0fd...dc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (12 timer siden):

De selger begge deler på Meny. Bare til opplysning.

Men man merker nok ikke forskjell. Vanskelig å få til pastasausen, da. Så hadde nok øvd litt på forhånd. Hvis ikke får du nesten garantert enten for tynn og blaut, eller for smuldrende saus.

Ikke alle bor i nærheten av meny. Nærmeste meny der jeg bor er nesten 3.5 time kjøre. Har kun kiwi, REMA og joker

Anonymkode: b87da...b82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
endo skrev (13 timer siden):

Syns du er litt kategorisk her. Jeg skal på Michelinrestaurant nå på lørdag og spise rett på rett og bruke tusenvis av kroner. Men jeg kan fint spise en pose toro eller ikke-autentisk carbonara hos min venninne kvelden før likevel altså. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...