AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #21 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Når det er bare oss i husstanden: treffer bra hvis det ikke er rester. Hvis jeg ser at det er litt lite, får alltid barna tilbudet om å få det siste. Vi voksne har bare godt av å spise litt mindre enn vi egentlig har lyst på, og kan uansett lett ta en brødskive hvis det trengs. Når vi har gjester: å lage for lite mat er en vertinnes verste mareritt. Så jeg beregner rikelig, og ja det skal være nok igjen til at jeg er sikker på at alle faktisk har forsynt seg med så mye de vil (Er det bare bittelitt igjen, mistenker jeg at gjestene bare er høflige og ikke tar det siste selv om de egentlig har lyst) Men jeg har en mann som ikke skjønner at man må se an mengden og gjestene før man forsyner seg selv. Noen ganger har jeg lyst å sparke ham i leggen under bordet når jeg ser at han lasser på sin egen tallerken uten tanke for de andre (gjestene) rundt bordet. Han er vokst opp med mange søsken, og alle måtte grabbe til seg for å få sin andel. Og det gjør an fortsatt, selv om vi har gjester. Pinlig. Anonymkode: 9f7c2...6c9 Jeg har en akkurat lik 😂 Jeg sier fra til ham på forhånd, for han spiser i tillegg så fort at han skal jo til å forsyne seg med andre porsjon nesten før de andre har begynt. Nå har han streng instruks om å aldri ta siste bit av noe, eller forsyne seg mer før de andre har spist opp. Bruke litt mer tid. I hverdagen lager jeg akkurat det jeg vet vi spiser, og vi har verken rester eller kaster mat. I selskaper lager jeg rikelig, for gjestene skal ikke føle at de må tenke over hvor mye de kan ta. Anonymkode: e488c...ce1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #22 Skrevet 2. oktober 2025 Vi lager alltid så det blir igjen rester. Det sparer jo bare tid dagen etter. Anonymkode: c014b...9ca
Baktusbror Skrevet 2. oktober 2025 #23 Skrevet 2. oktober 2025 Rett mengde er vel til du er mett. Med mindre du er feit, da er det ca halvparten. 1
Uanonym bruker Skrevet 2. oktober 2025 #24 Skrevet 2. oktober 2025 Når jeg lager mat til oss som bor her i huset i hverdagen, tenker jeg at jeg har laget riktig mengde når alt er spist opp eller det er litt igjen. Noen ganger planlegger jeg rester, og lager med vilje omtrent dobbelt så mye mat som vi kommer til å spise. Men det er hvis vi har mat som er god som restemat, som gryteretter, supper og lignende. En god del middagsretter synes jeg er kjipe dagen etter, så da vil jeg helst ikke ha noe særlig igjen. Er ganske god på å beregne, for vi kaster vanligvis ikke så mye mat.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #25 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har en akkurat lik 😂 Jeg sier fra til ham på forhånd, for han spiser i tillegg så fort at han skal jo til å forsyne seg med andre porsjon nesten før de andre har begynt. Nå har han streng instruks om å aldri ta siste bit av noe, eller forsyne seg mer før de andre har spist opp. Bruke litt mer tid. I hverdagen lager jeg akkurat det jeg vet vi spiser, og vi har verken rester eller kaster mat. I selskaper lager jeg rikelig, for gjestene skal ikke føle at de må tenke over hvor mye de kan ta. Anonymkode: e488c...ce1 Jeg og 😂 Tror det var litt kompetativt da han vokste opp, og med litt dårligere råd, i kombinasjon at han ikke tenker seg om. Jeg må si tydelig "jeg skal ha litt påfyll". Eller "vi tar bare halvparten - resten er til i morgen". Og så kommer det sikkert noen og fillerister oss som plager ektemennene våre slik. Men han VIL det selv. Han vil spise mer grønt, mindre porsjoner, lage middag for to dager på rad, ha igjen til god lunsj. Så om jeg spør han før jeg tar opp mat så svarer han alltid negativt. Og er han alene så begrenser han seg da også. Anonymkode: 01753...aed 1
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2025 #26 Skrevet 2. oktober 2025 Ganske stor gryte(r) og rester som holder et måltid eller to-tre er kjempefint.
Arkana Skrevet 2. oktober 2025 #27 Skrevet 2. oktober 2025 Til hverdagsmiddager er jeg mest fornøyd om alt er helt tomt. Det er usannsynlig at noen fremdeles er veldig sultne og det er alltids mulig å spise kveldsmat senere. Hvis vi har gjester foretrekker jeg derimot at det er litt igjen. Uansett blir rester aldri kastet. De havner enten i en eller flere av barnas matbokser dagen etter eller går i fryseren til en restemiddag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå