BobbySocks Skrevet 30. september 2025 #1 Skrevet 30. september 2025 (endret) Dette tenkte jeg over i dag når jeg sto å skrelte poteter, altså, når føler man at man har truffet rett på mengde mat? Tenker du at du traff godt om alt er skrapet opp av kasserollen, eller er du som meg som man ha en slant igjen så du er sikker på at alle er mette (og ikke bare høflige)? Dette gjelder både hverdag og fest. Jeg er sånn som må ha litt igjen, blir kasserollen skrapa føler jeg at folk går rundt sultne, men ikke tør si noe 🤭 Hvordan tenker du? Det er litt interessant om de fleste tenker overflod, eller om passe er bra nok. edit: korrigerte før hele tråden ender som avsporing. Endret 30. september 2025 av BobbySocks 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #2 Skrevet 30. september 2025 Du trenger vel ikke å kaste restene? 😲 Anonymkode: 89d2a...21c 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #3 Skrevet 30. september 2025 Vi har stort sett alltid litt rester igjen, men de blir spist til kvelds eller til lunsj neste dag. Kaster nesten aldri noe rester Anonymkode: 8f452...098 7
Macro Skrevet 30. september 2025 #4 Skrevet 30. september 2025 Det skal være litt igjen. Noen ganger blir det lunsj/kvelds, andre ganger blir det matavfall. 5
Modni Skrevet 30. september 2025 #5 Skrevet 30. september 2025 Alltid rester men putter i boks så går de dagen etter til lunsj el. Da gutta bodde hjemme lot jeg bare kjelen stå- alt var borte noen timer etter 🤣 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #6 Skrevet 30. september 2025 Til vanlig med bare oss paret så satser jeg på mette uten rester, til gjester helst littegrann igjen. Anonymkode: a700b...50d 2
exictence Skrevet 30. september 2025 #7 Skrevet 30. september 2025 Det kommer litt an på. Mange ganger liker jeg å lage mye mat så det blitt rester jeg kan fryse i porsjoner til neste gang. De fleste gangene lager jeg akkurat, og kanske litt for lite.
Arild37 Skrevet 30. september 2025 #8 Skrevet 30. september 2025 Når jeg bare lager til meg og kjæresten, så blir det ganske nøyaktig. Vet hun spiser 2-3 poteter avhengig av størrelsen, og pasta koker jeg akkurat det vi skal spise. Har vi gjester så lager jeg alltid ekstra, blir umulig å beregne helt nøyaktig da 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #9 Skrevet 30. september 2025 I hverdagen - når det er tomt og vi er passe mett. Planlagt rester - skal ha akkurat nok til middag neste dag. (må innimellom stoppe mannen fra å sluke det han liker best 😂) Gjester - skal være en del igjen, slik at jeg vet alle er fornøyd. Anonymkode: 01753...aed 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #10 Skrevet 30. september 2025 Lager alltid for mye mat til gjester og ofte bare til meg selv også. Liker å ha rester til neste dag og er oppvokst med at mat må man servere i rause porsjoner. Anonymkode: 951c4...388 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #11 Skrevet 30. september 2025 I hverdagen er vi to mennesker og har ganske god kjennskap til hvor mye vi spiser av hva. Da lages det som regel nok, og med nok menes nok til at man kan spise godt, Vi er begge middagsspisere som spiser mest til middag. Kan godt lage for mye slik at det blir rester til lunsj eller ny middag, men ofte ikke. Det kan ikke være for lite. Har jeg gjester må det være rikelig og helst rester igjen. Jeg har helt panikk for å lage for lite mat og ender som regel opp med å lage alt for mye. Anonymkode: 9fc62...dfc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #12 Skrevet 30. september 2025 Rett mengde er en til to poteter 100 g kjøtt Pasta/ ris 1dl Masse grønnsaker Anonymkode: f401d...37f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #13 Skrevet 1. oktober 2025 Vi spiser forresten aldri kokte poteter, og veldig sjeldent ris. Så middager denne uka, med mengde; kokte får-i-kål på 2kg kjøtt og mye kål søndag, det var middag søndag og mandag. I går lagde jeg blomkålpizza på 1 blomkål og 2 egg, som ble toppet med grønnsaker, og litt revet mozzarella. I dag skal jeg lage tomatsuppe med ett egg til hver. Så er det planlagt gnocchi på ca 400 gram mandelpoteter - med tomatbasert saus, løk og grønnkål - det blir nok en liten lunsjporsjon til overs. Fredag er vi sent hjemme, da er det mulig vi plukker med sushi, da bestiller vi som regel en "sushi for 2", og klarer sjeldent spise alt. Gjester på hjortestek lørdag - da lager jeg rikelig, så regner med vi har nok til søndag og. Anonymkode: 01753...aed
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #14 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Rett mengde er en til to poteter 100 g kjøtt Pasta/ ris 1dl Masse grønnsaker Anonymkode: f401d...37f 😆 jeg hadde vært litt betuttet etter å ha vært middagsgjest hos deg! Anonymkode: 85c54...b26 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #15 Skrevet 1. oktober 2025 Jeg har alltid rester igjen. De tar jeg ofte med meg på jobben. Kaster nesten ikke mat i det hele tatt. Når jeg skreller grønnsaker og kaster det skrellet, så skulle jeg heller ønske jeg kunne gitt det til noen dyr. Anonymkode: 192a7...e66
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #16 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har alltid rester igjen. De tar jeg ofte med meg på jobben. Kaster nesten ikke mat i det hele tatt. Når jeg skreller grønnsaker og kaster det skrellet, så skulle jeg heller ønske jeg kunne gitt det til noen dyr. Anonymkode: 192a7...e66 Hiv det i en boks i fryseren og kok kraft på det når det er nok 😄Det gjør jeg, så bruker jeg restene til bokashi. Anonymkode: 85c54...b26
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #17 Skrevet 1. oktober 2025 Når det er bare oss i husstanden: treffer bra hvis det ikke er rester. Hvis jeg ser at det er litt lite, får alltid barna tilbudet om å få det siste. Vi voksne har bare godt av å spise litt mindre enn vi egentlig har lyst på, og kan uansett lett ta en brødskive hvis det trengs. Når vi har gjester: å lage for lite mat er en vertinnes verste mareritt. Så jeg beregner rikelig, og ja det skal være nok igjen til at jeg er sikker på at alle faktisk har forsynt seg med så mye de vil (Er det bare bittelitt igjen, mistenker jeg at gjestene bare er høflige og ikke tar det siste selv om de egentlig har lyst) Men jeg har en mann som ikke skjønner at man må se an mengden og gjestene før man forsyner seg selv. Noen ganger har jeg lyst å sparke ham i leggen under bordet når jeg ser at han lasser på sin egen tallerken uten tanke for de andre (gjestene) rundt bordet. Han er vokst opp med mange søsken, og alle måtte grabbe til seg for å få sin andel. Og det gjør an fortsatt, selv om vi har gjester. Pinlig. Anonymkode: 9f7c2...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #18 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Rett mengde er en til to poteter 100 g kjøtt Pasta/ ris 1dl Masse grønnsaker Anonymkode: f401d...37f Er du veldig liten, som trenger så lite mat? Anonymkode: 01576...45d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #19 Skrevet 1. oktober 2025 I hverdagen er jeg fornøyd hvis det ikke blir rester. Har vi gjester, skal det være nok igjen til at jeg vet at alle er mette og ikke bare for høflige til å si noe annet. Anonymkode: 9e28f...43a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #20 Skrevet 1. oktober 2025 I hverdagen lager vi ikke mer enn hva vi trenger. Antar rundt 500 kcal per person. Stort sett 100-200 g proteinkilde per person. Minst 300 g grønnsaker per person. Hvis jeg koker poteter er det en stor kjele slik at vi har i flere dager. Hvis det er et stort kjøttstykke, som en stek, eller en helstekt laks e.l. blir det rester. Noen ganger lager jeg dobbel porsjon eller mer av supper, lapskaus og gryteretter. Da serveres bare halvparten, resten puttes i fryseren. Anonymkode: 66b6e...2d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå