Gå til innhold

Er ungdommene blitt mer trygghetsøkende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flee jeg kjenner har voksne barn boende hjemme fordi det er dyrt med hybel og de kan bo der av praktiske grunner. Jeg forstår selvfølgelig det pg tenker det på mange vis er lurt å spare deg op EK osv

Men ikke ti ville hester hadde fått meg til å bli hjemme etter vgs. Jeg tenker noe har endret seg og at unge er mer hjemmekjær enn før pluss at verden kanskje har blitt mer utrygg og usikker.

Anonymkode: 004ce...28c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror og det kommer litt an på forholdet til foreldrene. Det har skjedd mange endringer i oppdragelse og grunnverdier hos foreldre de siste årene, det er jo mange gode foreldre der ute, og da er det klart at ungdommene bor hjemme så lenge de kan. Jeg vokste opp på 90tallet og flyttet hjemmefra som 17åring for det var ikke noe bra hjemme.. Hadde jeg bodd i ett normalt hjem uten vold og rus, hadde jeg jo blitt boende lengre. Både mannen min og søsken bodde hjemme så lenge de kunne og enkelte har flyttet tilbake etter høyskoleutdanning mens de leter etter en plass å bo på hjemplassen, og jeg vet om flere som har gjort det samme. 

Anonymkode: 0230d...4a9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Flee jeg kjenner har voksne barn boende hjemme fordi det er dyrt med hybel og de kan bo der av praktiske grunner. Jeg forstår selvfølgelig det pg tenker det på mange vis er lurt å spare deg op EK osv

Men ikke ti ville hester hadde fått meg til å bli hjemme etter vgs. Jeg tenker noe har endret seg og at unge er mer hjemmekjær enn før pluss at verden kanskje har blitt mer utrygg og usikker.

Er vel det at alt er svindyrt og at optimismen er død for lenge siden. Nå må man forberede seg på usikre tider på omtrent alle områder.

Anonymkode: 17f93...794

Skrevet

Når man kan bo gratis på hotell med room service 24/7, så er jo selvfølgelig det å foretrekker fremfor å leie hybel og gjøre matlaging og husarbeid selv. 

Anonymkode: 59172...1e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man kan bo gratis på hotell med room service 24/7, så er jo selvfølgelig det å foretrekker fremfor å leie hybel og gjøre matlaging og husarbeid selv. 

Vel jeg så ikke sånn på det som student, jeg hadde ikke blitt boende hjemme og når jeg først flyttet (Fra nabokommunen og til oslo) så leide jeg rom hos en familie med en jevnaldrende datter. Hun hadde nemlig flyttet ut av barndomshjemmet som lå i et villastrøk på østkanten og inn til sentrum hvor hun bodde i kollektiv😊

Tenk at de leide ut rommet til sin 19 år gamle datter, det ble mitt første studenthjem, av mange..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle har det slik.

Våres har faktisk krav de må gjøre for at de bor hjemme. Spare halve lønna. Hjelpe til med ting i hus og hage noe de har gjort fra de var små: vaske klær, vaske hus, hjelpe til med ved, plenklipp  snø måking osv. 

Nå har vi en på 21 som ser etter sitt første hus å kjøpe, og en på 19 som flytter for å komme nærmere jobben, kjøp der også. Årsak de kan kjøpe jo de har hatt sommerjobb og jobb i helger fra de var 13 som de har sparte så og si alt

Anonymkode: a64f6...6c5

Skrevet

Ti ville hester hjelper deg ikke med å få ta i en leilighet. Så med tanke på at det er stor mangel på utleieleiligheter (det er jo en konsekvens av politikken som føres i dag), så hjelper det lite om man har lyst til å flytte ut. Får man ikke napp på en leilighet, så få man jo ikke napp på en leilighet..

Anonymkode: 83202...4f2

• Nyttig 1
Skrevet

Foreldre er mye mer opptatt av å være kompis med barna sine. 

Jeg hadde en god oppvekst, men foreldrene mine var jo foreldrene mine og jeg ville ut på dagen etter vgs og være fri fra alle regler og bare være for meg selv.

Anonymkode: 4013c...546

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ti ville hester hjelper deg ikke med å få ta i en leilighet. Så med tanke på at det er stor mangel på utleieleiligheter (det er jo en konsekvens av politikken som føres i dag), så hjelper det lite om man har lyst til å flytte ut. Får man ikke napp på en leilighet, så få man jo ikke napp på en leilighet..

Anonymkode: 83202...4f2

Det er selvsagt riktig. Til sammenligning så var min første bolig vekk et rom i et vanlig bolighus. Badet delte jeg med sønnen i huset, jeg hadde lite kjøleskap og kokeplate på rommet og vasket opp i balje.

Det viktige for meg var å bo for meg selv.

ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...