Rødvinsfilosofen Skrevet 1. oktober #21 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 15.05): Jobber i Oslo kommune. Man MÅ ikke ha bil i den type jobb jeg har, men pga mye reising i arbeidstid gjør det å ha bil alt mye mer overkommelig. Men Oslo er en såkalt «grønn kommune», og det er derfor ingen parkeringsmuligheter ved hovedkontoret uten å måtte betale tusenvis av kroner i uka. Jeg og mannen planlegger å få barn men lurer på hvordan dette skal gå rundt når vi må hente og levere i barnehage, sykt barn, og ikke minst når man trenger ammefri?? Med opptil 45 min reisevei mellom hjem og arbeid, som er normen i Oslo? Å flytte nærmere jobben er økonomisk helt uaktuelt. Noen andre her som har stått i samme problemstilling og funnet noen vettug løsning? Anonymkode: 4ab80...8db Undersøk om du kan leie parkering fast i nærheten
AprilLudgate Skrevet 1. oktober #22 Skrevet 1. oktober Mitt søsken jobber som eiendomsmegler og bor i Oslo rett utenfor Ring 3. Virker ikke uoverkommelig slik jeg forstår det. Han har egen bil. I offentlige virksomheter pleier man jo ha bilpark/sykkelpark eller bruke kollektiv. 45 min fra dør til dør er normalen for de fleste. Om man skal fra Røa til Prinsdal så må man jo nesten ha bil for å ikke bruke hundre år, Men om du holder deg innen en viss radius funker kollektiv greiest? Jeg hadde noe reisevirksomhet innad i Oslo til div møter, og kollektiv funket helt fint. Hadde jeg jobbet på kryss og tvers av byen er jo ikke parkeringsmulighetene SÅ vanskelige utenfor Ring 3? Og innenfor funker jo kollektiv veldig greit. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #23 Skrevet 5. oktober For oss som ikke bor i Oslo høres det helt sprøtt ut at alle synes det er helt normalt å bruke 45 min til jobben. Det er jo ikke det. Jeg bor i en annen storby og jeg bruker 5 min til jobben, 10 min på sykkel. Det er kanskje uvanlig kort, men selv da jeg hadde jobben lenger unna (5-6 km) brukte jeg ikke mer enn 15 min med sykkel og sykkelvogn i sommerhalvåret. Mannen bruker 30 min til jobb, han jobber 3 mil unna. Vi synes det er langt og kronglete, og det er stort sett jeg som henter. Så nei, Oslo er ikke spesielt barnevennlig. Når det er sagt: Hvis du må bruke bil i jobb så må du få parkeringsplass og godtgjørelse. Hvis ikke så må det være greit å bruke den tida det tar med kollektivt. Når det kommer til barn så anbefaler jeg å søke barnehageplass ved jobben, så blir dagene kortere for minsten og transportetappen en del av familielivet. Da vet du at du rekker å hente og levere hver dag uten stress. Det var ihvertfall løsningen min den gangen jeg var alene med barn. Så kan dere vurdere å flytte når ungen blir større og det nærmer seg skolestart. Anonymkode: 86648...2ca 3
NoaideBiehtar Skrevet 5. oktober #24 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): For oss som ikke bor i Oslo høres det helt sprøtt ut at alle synes det er helt normalt å bruke 45 min til jobben. Det er jo ikke det. Jeg bor i en annen storby og jeg bruker 5 min til jobben, 10 min på sykkel. Det er kanskje uvanlig kort, men selv da jeg hadde jobben lenger unna (5-6 km) brukte jeg ikke mer enn 15 min med sykkel og sykkelvogn i sommerhalvåret. Mannen bruker 30 min til jobb, han jobber 3 mil unna. Vi synes det er langt og kronglete, og det er stort sett jeg som henter. Så nei, Oslo er ikke spesielt barnevennlig. Når det er sagt: Hvis du må bruke bil i jobb så må du få parkeringsplass og godtgjørelse. Hvis ikke så må det være greit å bruke den tida det tar med kollektivt. Når det kommer til barn så anbefaler jeg å søke barnehageplass ved jobben, så blir dagene kortere for minsten og transportetappen en del av familielivet. Da vet du at du rekker å hente og levere hver dag uten stress. Det var ihvertfall løsningen min den gangen jeg var alene med barn. Så kan dere vurdere å flytte når ungen blir større og det nærmer seg skolestart. Anonymkode: 86648...2ca Det er jo normalt også utenfor Oslo. Betyr ikke at alle har så lang vei til jobb, men med rushtrafikk er det helt normalt i mange storbyområder. Mannen min har også 3 mil til jobb og vi er kjempefornøyd fordi vi bor sånn til at det bare tar 30 minutter å kjøre, fordi vi kjører mot rushen. Hadde han jobbet bare én mil unna hjemmet hadde han brukt 40 minutter fordi han da måtte inn i rushtrafikk. Skal man bo i Oslo må man regne med å enten bo seg i hjel (økonomisk) eller bruke tid på å reise. Det er jo selvfølgelig en konsekvens av at byen er veldig stor (i norsk skala). Man kan ikke bo i et lands største by og samtidig forvente kort reisetid. Kall det gjerne småbarnsfiendtlig men det er jo bare en naturlig konsekvens av å samle svært mange mennesker på en plass. Hadde Oslo skulle tilrettelagt for bilkjøring hadde det jo ikke spart noen noe tid, køene ville bare blitt enda lengre. 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #25 Skrevet 5. oktober De fleste som klager på reisetid «i Oslo» bor ikke i Oslo men langt utenfor byen og pendler inn Anonymkode: 5bebf...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #26 Skrevet 5. oktober katties skrev (På 1.10.2025 den 15.26): Oslo og dets kollektivtrafikk og parkeringsmuligheter er småbarnsfamiliefiendtlig. Det kommer jo veldig an på hva man vektlegger. For meg er det mye viktigere at barna mine kan puste frisk luft og leve i en by med plass til alle, med grøntområder og med trygge gang- og sykkelveier, enn at late mennesker skal kunne kjøre hvor de vil. Det er langt bedre folkehelse å gjøre det vanskelig å kjøre bil, og det er ingen grunn til at man skal være avhengig av bil i Oslo. Vi har et svært velfungerende kollektivtilbud og veinett for syklende og gående. Barna mine lærer at vi kan bruke kroppen vår når vi skal bevege oss fra A - B, det er ikke farlig. Det er en utrolig trist samfunnsutvikling med alle de barna som blir kjørt alle steder i bil. De som reelt trenger bil på grunn av sykdom eller funksjonshemming, bør jo også være veldig glade for denne politikken, fordi jo færre som kjører, jo mindre kø og flere parkeringsplasser blir det for dem. Det er et gode for alle at de som kan velger andre fremkomstmidler enn bil. Anonymkode: e8f96...960 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #27 Skrevet 5. oktober Vi bor i Oslo og jobber i Oslo. Det er vrient med kollektivtransport og umulig med parkering på jobb for min del etter 745, så får ikke kjørt om jeg skal levere når ingenting åpner før 7.30. Løsning er lastesykkel det meste av året og utnytte hjemmekontor- og fleksitidsordningen det meste av vinteren. Mannen tar t-banen og jeg tar T-bane og tog da men sykler ellers. Vi har dessuten fritidsaktiviteter som begynner kl 16 og 17 noen dager (et stykke unna der vi bor) som gjør det enda viktigere med fleksitid. Vil helst ikke ha jobbreisen i tillegg til henting, hjemom og av gårde 😅 Vi har tre barn så det går sjeldent at noen jobber sent når aktiviteter begynner i 16-17-18 tide - barnehagen var lettere synes jeg for da skulle vi jo ikke noe annet enn hente, leke litt, spise og legge barna. Hele kvelden var fri, det er den absolutt ikke lengre. Mange på jobb må kjøre grytidlig om de skal kjøre - har kolleger som står opp 3-4 på natta, er på kontoret 530-6 og som da rekker å kjøre hjem i 14-tiden før rushen. Ellers er det vanlig å satse på en jobb langs toglinjene slik at du slipper å bruke masse tid på den siste biten i byen. Anonymkode: 48fdb...258
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #28 Skrevet 5. oktober Skal du absolutt ha barn i Oslo (fatter ikke at noen vil barnet sitt så vondt men) så bør du bosette deg i gåavstand fra jobb og få barnehage i gåavstand i samme område. Hvis ikke det er mulig hadde jeg heller ventet med barn til du har mulighet å flytte ut av byen. Begynn å let etter ny jobb, utenfor Oslo. Anonymkode: b0bdc...2cb 4
katties Skrevet 5. oktober #29 Skrevet 5. oktober (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kommer jo veldig an på hva man vektlegger. For meg er det mye viktigere at barna mine kan puste frisk luft og leve i en by med plass til alle, med grøntområder og med trygge gang- og sykkelveier, enn at late mennesker skal kunne kjøre hvor de vil. Det er langt bedre folkehelse å gjøre det vanskelig å kjøre bil, og det er ingen grunn til at man skal være avhengig av bil i Oslo. Vi har et svært velfungerende kollektivtilbud og veinett for syklende og gående. Barna mine lærer at vi kan bruke kroppen vår når vi skal bevege oss fra A - B, det er ikke farlig. Det er en utrolig trist samfunnsutvikling med alle de barna som blir kjørt alle steder i bil. De som reelt trenger bil på grunn av sykdom eller funksjonshemming, bør jo også være veldig glade for denne politikken, fordi jo færre som kjører, jo mindre kø og flere parkeringsplasser blir det for dem. Det er et gode for alle at de som kan velger andre fremkomstmidler enn bil. Anonymkode: e8f96...960 Jeg bor ikke i Oslo, jeg jobber der. Om jeg hadde tatt kollektiv inn dit til jobb tar det 1,5 timer til jobb (25 min med bil). Hvis jeg da bruker kollektiv til barnehagen for å levere så tar det 40 min lengre. Nei, det er absolutt ikke mulig å sykle denne vegen, spesielt ikke med barn. Busser kjører avgårde før man i det hele tatt får trillet inn barnevogna ordentlig, og mange av dem er overfylte, og jeg får ikke engang med barnevogna inn. Ja, småbarnsfamiliefiendtlig. Endret 5. oktober av katties 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #30 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal du absolutt ha barn i Oslo (fatter ikke at noen vil barnet sitt så vondt men) så bør du bosette deg i gåavstand fra jobb og få barnehage i gåavstand i samme område. Hvis ikke det er mulig hadde jeg heller ventet med barn til du har mulighet å flytte ut av byen. Begynn å let etter ny jobb, utenfor Oslo. Anonymkode: b0bdc...2cb Villaområde i Oslo er helt topp. Vi har skogen utenfor døra, 300 meter til skolen, 200 meter til barnehagen og 3 min å gå til t-banen så vi er i byen på 15 min inkludert gåing til stasjonen. Her bor det oppegående foreldre, det er et godt miljø og en superbra skole med veldig lite mobbing. Føles som bygd i byen, med allverden av aktiviteter, kultur og sportsklubber og ikke minst barnas venner rett i nærheten så de kan gå selv. Er nok en grunn til at boligprisene her er skyhøye - det er et flott sted å bo rett og slett. Anonymkode: 48fdb...258 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #31 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer jo veldig an på hva man vektlegger. For meg er det mye viktigere at barna mine kan puste frisk luft og leve i en by med plass til alle, med grøntområder og med trygge gang- og sykkelveier, enn at late mennesker skal kunne kjøre hvor de vil. Det er langt bedre folkehelse å gjøre det vanskelig å kjøre bil, og det er ingen grunn til at man skal være avhengig av bil i Oslo. Vi har et svært velfungerende kollektivtilbud og veinett for syklende og gående. Barna mine lærer at vi kan bruke kroppen vår når vi skal bevege oss fra A - B, det er ikke farlig. Det er en utrolig trist samfunnsutvikling med alle de barna som blir kjørt alle steder i bil. De som reelt trenger bil på grunn av sykdom eller funksjonshemming, bør jo også være veldig glade for denne politikken, fordi jo færre som kjører, jo mindre kø og flere parkeringsplasser blir det for dem. Det er et gode for alle at de som kan velger andre fremkomstmidler enn bil. Anonymkode: e8f96...960 En kommentar til det siste avsnittet der, om at de som er avhengige av bil «bør være veldig glade for denne politikken». Det stemmer over hodet ikke, da dette skaper problemer for de også. Parkeringsplasser finnes knapt, og nåløyet for å få HC-kort er HØYT. Det er jo ikke så lenge siden det sto i avisene om ei som manglet både armer og bein, som fikk avslag. Jeg har selv et familiemedlem som har et handicap etter en ulykke, og som ikke klarer å gå særlig langt. HC-kort har han fått avslag på, og det finnes ikke lenger parkeringsplasser ved arbeidsplassen hans. Den eneste løsningen slik det ser ut nå blir at han må slutte i jobben. Folk som ellers er funksjonsfriske kan også skade seg, og du må ikke tro man får HC-kort på grunn av et benbrudd som leges på 12 uker (ja, kjører man automat kan man fortsatt kjøre bil med venstrebeinet i gips) Eldre som er dårlige til beins får heller ikke HC-kort, så denne politikken er dårlig for alle. katties skrev (4 minutter siden): Jeg bor ikke i Oslo, jeg jobber der. Om jeg hadde tatt kollektiv inn dit til jobb tar det med 1,5 timer til jobb. Hvis jeg da bruker kollektiv til barnehagen for å levere så tar det 40 min lengre. Nei, det er absolutt ikke mulig å sykle denne vegen, spesilt ikke med barn. Busser kjører avgårde dfør man i det hele tatt får toilet inn barnevogna ordentlig, og mange av dem er overfylte, og jeg får ikke engang med barnevogna inn. Ja, småbarnsfamiliefiendtlig. Jeg kjenner en mor som tok bussen hjem fra barnehagen, og vognen veltet med babyen oppi! Heldigvis gjorde morens raske reflekser at babyen ikke deiset i bakken, men at det er trygt å ta med baby i vogn på bussen er en overdrivelse. Jeg har også selv opplevd å bli nektet å komme på bussen med vogn, da busselskapet kun tillot to barnevogner i bussen av gangen. Det var plass til i alle fall 3, men «regler er regler». 🤷♀️ Anonymkode: 68878...003 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #32 Skrevet 5. oktober katties skrev (4 timer siden): Jeg bor ikke i Oslo, jeg jobber der. Om jeg hadde tatt kollektiv inn dit til jobb tar det 1,5 timer til jobb (25 min med bil). Hvis jeg da bruker kollektiv til barnehagen for å levere så tar det 40 min lengre. Nei, det er absolutt ikke mulig å sykle denne vegen, spesielt ikke med barn. Busser kjører avgårde før man i det hele tatt får trillet inn barnevogna ordentlig, og mange av dem er overfylte, og jeg får ikke engang med barnevogna inn. Ja, småbarnsfamiliefiendtlig. Jeg synes det er helt greit at vi prioriterer livskvalitet for oss som bor her, fremfor folk som jobber her. Du har jo selv valgt å bo veldig langt unna jobben din. Anonymkode: e8f96...960 1 2
DesmondMiles Skrevet 5. oktober #33 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 15.05): Jobber i Oslo kommune. Man MÅ ikke ha bil i den type jobb jeg har, men pga mye reising i arbeidstid gjør det å ha bil alt mye mer overkommelig. Men Oslo er en såkalt «grønn kommune», og det er derfor ingen parkeringsmuligheter ved hovedkontoret uten å måtte betale tusenvis av kroner i uka. Jeg og mannen planlegger å få barn men lurer på hvordan dette skal gå rundt når vi må hente og levere i barnehage, sykt barn, og ikke minst når man trenger ammefri?? Med opptil 45 min reisevei mellom hjem og arbeid, som er normen i Oslo? Å flytte nærmere jobben er økonomisk helt uaktuelt. Noen andre her som har stått i samme problemstilling og funnet noen vettug løsning? Anonymkode: 4ab80...8db Bruker du privatbilen din til å reise ila arbeidsdagen? Skjønte ikke dette. Og der er jo helt normal for folk å bo i kommunene rundt Oslo og pendle inn til Oslo for arbeid, selv med barn… 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #34 Skrevet 5. oktober Lurer litt på hvor TS bor og jobber, for er sjeldent det lønner seg å kjøre til jobb. Min mann gjør det, men det er fordi han drar før kl 7 og slår køen. Vi bor også på "riktig" side i forhold til jobb, så det er ikke de verste køstrekningene i utgangspunktet. Selv bruker jeg rundt 50 min til jobb dør til dør og det går helt fint fordi jeg ikke må hente i barnehagen. Anonymkode: a38b4...e2c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #35 Skrevet 5. oktober newman01 skrev (På 30.9.2025 den 15.28): Når man trenger ammefri er vel stort sett partneren i permisjon. Så da spiller det ingen rolle om man bruker 15 min eller 3 timer på å forflytte seg til ammekontoret. Ihvertfall første året. Etter det kan man få redusert arbeidstid for å legge til rette for amming. Om de rammene samfunnet har laget forinnbyggerne ikke passer deg så bra så må du bare bite i det sure eplet og flytte nærmere jobben eller leie en parkeringsplass som koster tusenlapper i uka. Det er ikke gratis å få barn. Jeg er ganske sikker på at det er mulig å finne en langtidsparkeringsplass i nærheten av arbeidsplassen din som koster mindre enn 10-15´000kr/mnd. (om man tar høyde for at "tusenvis av kroner i uka" og at uka er 4 uker lang). Selvfølgelig spiller det noen rolle. Det er ikke nødvendigvis best for barnet å bli flyttet på på den måten hele tiden. Noen barn tåler det nok veldig fint, men for mitt barn hadde det blitt et mareritt om forelderen skulle kommet seg til kommet for amming hver dag. Anonymkode: ec21d...0aa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #36 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er helt greit at vi prioriterer livskvalitet for oss som bor her, fremfor folk som jobber her. Du har jo selv valgt å bo veldig langt unna jobben din. Anonymkode: e8f96...960 Problemet er at idet det blir for vanskelig for folk å jobbe i Oslo, kommer din livskvalitet til å synke betydelig etterhvert som byen dør.. Anonymkode: ec21d...0aa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #37 Skrevet 5. oktober Jeg har leid plass i et p-hus i nærheten av jobb sentralt i Oslo om vinteren, 1200/mnd. På sommeren har jeg elsykkel og gateparkering med el-bil dager med begredelig vær. Anonymkode: 3c709...9c5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #38 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kommer jo veldig an på hva man vektlegger. For meg er det mye viktigere at barna mine kan puste frisk luft og leve i en by med plass til alle, med grøntområder og med trygge gang- og sykkelveier, enn at late mennesker skal kunne kjøre hvor de vil. Det er langt bedre folkehelse å gjøre det vanskelig å kjøre bil, og det er ingen grunn til at man skal være avhengig av bil i Oslo. Vi har et svært velfungerende kollektivtilbud og veinett for syklende og gående. Barna mine lærer at vi kan bruke kroppen vår når vi skal bevege oss fra A - B, det er ikke farlig. Det er en utrolig trist samfunnsutvikling med alle de barna som blir kjørt alle steder i bil. De som reelt trenger bil på grunn av sykdom eller funksjonshemming, bør jo også være veldig glade for denne politikken, fordi jo færre som kjører, jo mindre kø og flere parkeringsplasser blir det for dem. Det er et gode for alle at de som kan velger andre fremkomstmidler enn bil. Anonymkode: e8f96...960 Late mennesker? Du innser at kun en brøkdel av de som jobber I Oslo bor i Oslo eller? Mine barn lærer også at de skal bruke kroppen, selv om vi kjører til jobb. Men så har de ikke vare en km å gå til skolen eller mindre slik dine barn har. De har godt over 3 km, langs en hovedvei. Uansett, skulle min mann tatt kollektiv til jobb i Oslo, hadde han brukt 1t og 20 min, inkludert et bussbytte. I tillegg er det barnehageproblematikken for de som bor i Oslo, hvor man kan gå barnehageplass i helt annen retning ennmann jobber, samt stappfull kollektivtransport. Snakk om å ikke tenke lengre enn nesa. Anonymkode: ec21d...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #39 Skrevet 5. oktober Jeg må si jeg syns det er merkelig hvor normalisert sykling med småbarn er i Oslo. Hver gang jeg kjører i Oslo ser jeg foreldre på sykkel som kjører helt uansvarlig. Det er rett og slett skummelt. Så mange ulykker det har vært i Oslo de siste årene med syklister, kan jeg ikke fatte at foreldre som bor innenfor ring 3 velger å utsette barna sine for så stor fare. Anonymkode: 2a0c8...f6c 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #40 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at idet det blir for vanskelig for folk å jobbe i Oslo, kommer din livskvalitet til å synke betydelig etterhvert som byen dør.. Anonymkode: ec21d...0aa Det er absolutt ingenting som tyder på at det er i ferd med å skje. Tvert om. Anonymkode: e8f96...960 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå