Gå til innhold

Oslo «grønn kommune», dårlige parkeringsmuligheter. Hva gjør man når man har barn??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i Oslo kommune. Man MÅ ikke ha bil i den type jobb jeg har, men pga mye reising i arbeidstid gjør det å ha bil alt mye mer overkommelig. Men Oslo er en såkalt «grønn kommune», og det er derfor ingen parkeringsmuligheter ved hovedkontoret uten å måtte betale tusenvis av kroner i uka. Jeg og mannen planlegger å få barn men lurer på hvordan dette skal gå rundt når vi må hente og levere i barnehage, sykt barn, og ikke minst når man trenger ammefri?? Med opptil 45 min reisevei mellom hjem og arbeid, som er normen i Oslo? Å flytte nærmere jobben er økonomisk helt uaktuelt. 

Noen andre her som har stått i samme problemstilling og funnet noen vettug løsning? 

Anonymkode: 4ab80...8db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søke barnehage i nærheten av hjemmet, eller kollektivtrafikk på vei til jobb. En forelder begynner tidlig så vedkommende kan hente tidlig, motsatt for den andre (vi er heldige og har kjernetid, får dermed korta ned barnehagedagen mye selv om det fortsatt er lange dager for oss foreldre). Brukte ammefri til å pumpe på jobb. 

Anonymkode: 1c855...3d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Når man trenger ammefri er vel stort sett partneren i permisjon. Så da spiller det ingen rolle om man bruker 15 min eller 3 timer på å forflytte seg til ammekontoret. Ihvertfall første året. Etter det kan man få redusert arbeidstid for å legge til rette for amming.

Om de rammene samfunnet har laget forinnbyggerne ikke passer deg så bra så må du bare bite i det sure eplet og flytte nærmere jobben eller leie en parkeringsplass som koster tusenlapper i uka. Det er ikke gratis å få barn.

Jeg er ganske sikker på at det er mulig å finne en langtidsparkeringsplass i nærheten av arbeidsplassen din som koster mindre enn 10-15´000kr/mnd. (om man tar høyde for at "tusenvis av kroner i uka" og at uka er 4 uker lang).  

Skrevet

Hvordan er mulighetene for hjemmekontor noen dager i uken? Sykle med sykkelvogn? Er det T-bane i nærheten av hovedkontoret? Blir du ikke bare sittende fast i bilkø om du kjører bil?

Vi flyttet ut av byen, satt på hjemmekontor på skift og baserte oss på tog. Sistnevnte var en dårlig plan for som småbarnsforelder er det utrolig viktig at valgte transportmiddel er pålitelig uansett vær og årstid. Endte med at jeg byttet jobb. 

Ammefri kan dessverre være en ganske håpløs ordning for noen. Ikke alle barn tar flaske, ikke alle klarer å pumpe tilstrekkelige mengder og ikke alle barn spiser etter klokka slik at man kan planlegge når man kommer og går fra jobb. Ikke alle barn finner seg i å vente mer enn 5 minutter på mat heller. Nå hadde vi flaskebarn (ikke etter eget valg), men dersom jeg hadde ammet hadde det vært helt umulig å kombinere med jobb mindre jeg hadde sittet 100 % på hjemmekontor. Men selvfølgelig, for mange fungerer det fint å komme en time senere og gå en time tidligere for eksempel og da er kort reisetid til jobb selvfølgelig en stor fordel. Det vet du ikke før barnet kommer. 

Anonymkode: cdba0...538

Skrevet

Flytter ut. Så deilig å ha egen garasje og slippe bompenger. Og "kulturen" i Oslo kan de godt ha for seg selv. Oslo er ikke en by for for familier lenger.

Anonymkode: 4439b...ca8

Skrevet

Veldig mange søker jobb nærmere hjemmet i småbarnsfasen. 
Ut over det er det helt vanlig at den ene reiser grytidlig på jobb for å rekke å hente i barnehagen til ok tid, mens den andre begynner sent for å rekke å levere. 

Reising i arbeidstiden er arbeidsgivers jobb å løse. Dersom arbeidsgiver ønsker at du bruker bil i jobben for å redusere reisetid så må arbeidsgiver stille med egnet parkeringsplass pluss utgiftsgodtgjørelse. Gjør ikke arbeidsgiver det så tar du kollektiv transport i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 68878...003

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du problematiserer 45 minutters reisevei, det er veldig standard i Oslo. Jeg jobber privat, 7 km fra arbeidsstedet men 40 minutt fra dør til dør med T-bane (inkludert gange på begge sider). Vi har null mulighet for parkering i sentrum, om ikke vi betaler 4000 kr i privat P-hus, noe som ikke er aktuelt. Jeg sykler på vår, sommer og høst og bruker da ca 30 min pga sykt mange lyskryss  og venting i byen. Har to barn.

Henting og levering: En henter, den andre leverer. Sykt barn: Man kommer seg hjem så fort man klarer. Tar det en time å pakke sammen og komme seg hjem, så gjør det jo det. Har noe hjemmekontor som også hjelper på logistikk. Ammefri: Jobber kortere dager i perioden det står på, ammer før og etter jobb, ikke midt i. 

Anonymkode: f663d...951

• Liker 2
Skrevet

Barn i Oslo?

Kondulerer så mye.

Anonymkode: 4c68e...474

Skrevet

Sykle med sykkelvogn når hun bor 45 min unna med kjøreavstand? 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Sykle med sykkelvogn når hun bor 45 min unna med kjøreavstand? 

45 min kollektivt leser jeg det som. Det kan, som i mitt tilfelle, gjerne være bare 6-7 km. 

Anonymkode: f663d...951

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...