Gå til innhold

Fadderbidrag i julegave?

Adina

Anbefalte innlegg

Jeg har lett og lett..... uten å finne noen verdens ting. Leste for en god stund siden i VG om alternative julegaver.

Ideen var å gi et bidrag på 250(?) kr. til en av disse organisasjonene. Tilbake ville man få et gavekort med bilde av et barn(?), som man kunne legge under juletreet, til en man er glad i:-)

Ringer det noen bjeller hos noen? Trenger en link!

Takker for svar........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

På jobben bestemte vi oss for å droppe julegaver av typen "til medarbeider" "fra jobben". Vi har heller valgt å ha et fadderbarn.

Fadderbarn kan du bø.a. få gjennom Plan, SOS barnebyer og Redd Barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men et fadderbarn, det er en "forpliktelse" som varer lengre enn akkurat den julegava da. Det koster normalt 200-250 kroner i måneden. Jeg har seriøst planer om å fjernadoptere en unge gjennom plan, så snart økonomien tilsier det. 220 kroner i månenden er ikke mye, men for øyeblikket utgjør det omtrent hele neste ukes matbudsjett, så dette må nok vente til økonomien er litt mer organisert.

Men jeg synes slike alternative julegaver er en veldig fin ting. Jeg ønsket meg på en måte et slikt fadderbarn i bursdagsgave da jeg var en 13-14 år, men jeg innså at det var jo regninger hver måneed, og bursdag bare en gang i året, så jeg bestemte meg da for å fjernadoptere en selv "når jeg ble voksen". Dette heter nå "når jeg får en jobb, og økonomien tilsier det". Jeg antar den tiden kommer på vårparten. Gleder meg jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fjernadopsjon er en flott og personlig måte å hjelpe noen på, og at en familie eller arbeidsplass gjør det til et "felles prosjekt" er kjempefint. Men som julegave er dette kanskje litt dristig, hvis det ikke er til noen du VET har seriøse planer om å fjernadoptere uansett. Ikke alle er like glade for å få en fast utgift i julegave. :wink:

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi diskuterte dette med fjernadopsjon på jobben, var det flere som kunne tenke seg å støtte organisasjoner som jobber for barn, men som ikke ville ha et spesielt barn å forholde seg til. Da kan man liksom ikke slutte å gi om man føler at økonomien er stram. Jeg synes man bør kjenne den man har lyst til å gi en fjernadopsjon veldig godt på dette temaet før man pålegger folk en fast månedsavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men Sos-barnebyer har annonser om å "invitere en usylnig julegjest" altså at du betaler en engangssum, det det ville kostet deg å ha en enstra gjst ved bordt, som går til fattige barn som ikke får oppleve jul slik vi gjør.

Se www.sos-barnebyer.no Det kan være en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takker for alle svar.

Jeg skjønner at det ikke ville være særlig lurt å gi et helt fadderskap i julegave, derfor etterlyste jeg en organisasjon jeg husker at man kunne kjøpe en engangsbidrag av. Det var presentert i VG, som et julegave tips, men jeg husker ikke hvilken organisasjon dette var!

Julegave mottakeren, ville da få et "bevis" (husker ikke om dette var et bilde/eller et takk for gaven kort) for at jeg hadde bidratt til denne organisasjonen.

Jeg ville blitt glad for en slik julegave, det det vanligvis er mer enn nok julegaver under treet. Derfor vil jeg gitt en slik gave til noen venninner, som jeg vet at også ville satt pris på å hjelpe andre, istedet for selv få nok en gave.

så igjen... noen som har hørt om denne ide'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...