Gå til innhold

Jobbintervju til stillingen jeg allerede har (forlengelse)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en midlertidig stilling, slik at arbeidskontrakten min snart går ut. Arbeidsgiver har derfor lyst ut stillingen. Jeg har søkt på stillingen (så i praksis har jeg søkt om forlengelse av stillingen jeg allerede har). Jeg er nå innkalt til digitalt intervju. Det som skiller dette jobbintervjuet fra andre intervjuer jeg har hatt tidligere, er jo at jeg allerede har akkurat den jobben som er lyst ut, nøyaktig de samme arbeidsoppgavene, og ikke minst at arbeidsgiver/de ansatte kjenner meg, vet godt hvem jeg er og hvordan jeg utfører jobben.

Synes derfor det er vanskelig å se for meg hvilke spørsmål som kommer på intervjuet/hva vi skal snakke om. Det er på en måte ikke vits at jeg skal fortelle hvem jeg er, beskrive meg selv og hvordan jeg er fungerer i jobb når de allerede vet alt dette veldig godt. 
Noen som har tips? :) Det er sikkert noen som har vært i samme eller lignende situasjon. 

Anonymkode: 6f994...5de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på. Er det i offentlig eller privat? Og om det er privat. Liten eller stor bedrift?

Kommer litt an på om det er andre som kan ha tariffestet rett til å bli vurdert. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en veldig bra situasjon for deg, TS. Jeg ville fokusert på hvordan du utfører oppgavene dine, leveranser, resultater, ansvar du påtar deg utover stillingen og hvordan du bidrar sosialt på arbeidsplassen. Jo mer konkret, jo bedre. 

Anonymkode: c1d02...1bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en midlertidig stilling, slik at arbeidskontrakten min snart går ut. Arbeidsgiver har derfor lyst ut stillingen. Jeg har søkt på stillingen (så i praksis har jeg søkt om forlengelse av stillingen jeg allerede har). Jeg er nå innkalt til digitalt intervju. Det som skiller dette jobbintervjuet fra andre intervjuer jeg har hatt tidligere, er jo at jeg allerede har akkurat den jobben som er lyst ut, nøyaktig de samme arbeidsoppgavene, og ikke minst at arbeidsgiver/de ansatte kjenner meg, vet godt hvem jeg er og hvordan jeg utfører jobben.

Synes derfor det er vanskelig å se for meg hvilke spørsmål som kommer på intervjuet/hva vi skal snakke om. Det er på en måte ikke vits at jeg skal fortelle hvem jeg er, beskrive meg selv og hvordan jeg er fungerer i jobb når de allerede vet alt dette veldig godt. 
Noen som har tips? :) Det er sikkert noen som har vært i samme eller lignende situasjon. 

Har vært i din situasjon mtp å ha vært på intervjuer på interne stillinger med folk som burde kjenne/kjenner meg og arbeidsoppgavene mine. Det er absolutt en fordel gitt du har gjort en god jobb osv.

Samtidig er mitt lille tips er at du skal være like påskrudd som i et vanlig intervju. Fortell og snakk om tingene selv om de burde/skulle visst om det. Tenk gjennom det slik at du kan gjøre det relevant gjennom at du viser til konkrete eksempler fra arbeidstiden du har hatt. Kanskje vise til noe du ønsker å få til framover også?

Poenget er at utenforstående kandidater fort kan fremstå mer påskrudd og være langt mer "spennende" mtp alt de kan fortelle de har gjort og vil gjøre osv. De kan også snakke noe friere og skryte mer av seg selv, da du gjerne vil oppleve det rart mtp dette er folk du har jobbet med over tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er offentlige. Pleier å hoppe over introen om hvem man er osv ja, det ville blitt litt sært.
Men du må nok vise til hvordan du har prestert i stillingen, ville tenkt gjennom om du er utviklingsmuligheter basert på erfaringene du nå har i stillingen. Hva kan forbedres, effektiviseres til gode for bedriften? Du må vise at du kan bruke erfaring fra stillingen videre. Og selvsagt gå gjennom hvorfor du er kvalifisert for den, bare for å ha det på papiret. Det KAN komme andre godt kvalifiserte kandidater inn, så viktig at du også poengterer kvalifikasjonene, og trekker frem viktigheten av det året med spesifikk erfaring med stillingen. 

Oftest får vedkommende jobben, sjelden den går til noen utenfra, så lenge de har prestert som forventet i stillingen. Og klarer å tenke fremover også. Da er det vanskelig for andre å nå opp som bedre kvalifisert. Men det kan skje, om man mangler utdanning eller noe sånt og var heldig ved første ansettelse f.eks.

Anonymkode: c07ac...3da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde en lignende situasjon da min midlertidige stilling skulle bli fast. Den måtte etter reglene lyses ut, men med klare krav til kvalifikasjoner som er noe spesielle, så jeg var ikke redd for å ikke få stillingen. Måtte igjennom obligatorisk intervju, med rep. fra fagforbund eller hva det var.

Det ble en litt snål affære, uten noen vanlige spørsmål i det hele tatt. Sjefen og meg ble sittende å prate jobb-prat slik vi egentlig vanligvis også gjør, det må sikkert ha føltes noe snedig ut for tredjeparten, men det ble en fin greie.

Anonymkode: e0060...64c

Skrevet

Har vært i lignende situasjon, bare vit at dette er positivt. Ofte er dette gjort, spesielt i det offentlige nettopp fordi de må lyse ut faste stillinger og må ha intervjuer da de ikke kan ansette den de vil ha, men på saklig grunnlag den mest kvalifiserte. Det å kjenne til bedriften og rutiner osv er noe som kan gjøre at du blir meget kvalifisert, så det er bra.

Bare oppfør deg helt vanlig, og oppfør deg like seriøst. Du blir ikke stilt til veggs eller behandlet på en annen måte kun fordi du kjenner til stillingen eller har jobbet der. 

Anonymkode: 323dc...334

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...