Gå til innhold

Hva slags mat har du i beredskapslageret ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du av mat, drikke, snop osv, som er ment som beredskap?

Anonymkode: 77b7c...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Militære nødrasjoner, kjeks, knekkebrød, proteinhermetikk, honning, sukker, havregryn, linser, ris, vann.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har noen dunker med vann i boden, men det er vel det eneste jeg spesifikt har kjøpt inn av mat og drikke kun med tanke på beredskap. Utover dette sørger jeg bare for å ha nok ekstra av den maten jeg allerede bruker i hverdagen slik at jeg fint skal klare meg 1 uke, selv om strømmen skulle gå. 

Anonymkode: 6a3ec...28d

Skrevet

En del vann, hermetikk, nøtter, sjokolade og knekkebrød. Jeg har ingen primus, så jeg har fokusert på mat som kan spises hvis strømmen går.

I tillegg har jeg alltid ekstra lager med Paracet, tannkrem og bind 😅

Anonymkode: f1330...a5f

Skrevet
Eric_B skrev (37 minutter siden):

Militære nødrasjoner, kjeks, knekkebrød, proteinhermetikk, honning, sukker, havregryn, linser, ris, vann.

ikke nødrasjoner her men en hel haug med tørrfor typ turmat osv.. og særdeles lite "snop" tror nøtter er eneste "snopet" i vår boks.. 

Anonymkode: 78838...a5f

Skrevet

Vann, hermetikk som pålegg og middag, havregryn, knekkebrød, mel, godis har jeg ikke. Fordi det klarer jeg ikke å la ligge. Så derfor kan jeg ikke ha det i hus. Jeg roterer på varene. Slik har jeg gjort lenge. Og brus har jeg. Så vi klarer oss en stund uten å handle ja. Men jeg har bestandig vært slik. Jeg klarer ikke å gå tomt for noe. 

Anonymkode: fb555...357

• Liker 1
Skrevet

Fisk i innsjøen, kanin i skogen, og vann i bekken. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er for dårlig på dette! Har begynt å tenke mer over det de siste par årene, etter at situasjonen i verden har gjort at det er mer debattert i media.

Min strategi så langt er å forsøke å ha noe hermetikk i skuffen til enhver tid som jeg vet vi spiser opp i vårt daglige kosthold. Det å ha eget beredskapslager med mat vi aldri bruker ellers, og som må byttes ut/kastes en gang i året har jeg liten tro på. Så jeg har litt hermetiske kikerter og bønner, samt hermetisk tunfisk (og noen ganger også sardiner). Dessuten lettkokte havregryn, som brukes også ellers til grøt og brødbakst. Alt dette kan i nødsfall spises uten varmebehandling, noe jeg har forstått er et poeng.

I tillegg har vi en grill og grillkull på boden, og det er en stor felles utegrill i fellesarealet her vi bor, så jeg vil ha mulighet til å tilberede mat om strømmen skulle gå over tid. Derfor passer jeg alltid på å vite hva jeg har i fryseren, der det ofte er restemat (suppe, gryte, gratenger) som jeg tenker ville komme med i en krise, samt hjemmebakt brød og annet. Rådet er at man kunne klare seg i en uke, og mat fra fryseren vil jo holde i noen dager pakket godt utendørs stort sett hele året, med unntak av midt på sommeren.  Så jeg ser ikke for meg at jeg ved langvarig strømbrudd vil spise kikerter rett fra kartongen fordi det liksom er i  kriselageret samtidig som ferdig suppe fra fryseren blir liggende der opptint og urørt - tenker at det er viktig å ha tenkt gjennom situasjonen først og utnytte det man likevel har mens det er spisbart, slik man uansett gjør hele tiden i hverdagen.

Ellers har vi alltid nok av stearinlys og fyrstikker, vi har dyner og ullpledd nok, og vi har håndsprit og div tørkepapir/servietter igjen etter covid. Vann på flaske er også fast basis i heimen, men jeg har på planen å få ryddet skikkelig i boden og få på plass et system for store vanndunker som byttes ut en gang i året, samt sette en vedsekk der (til vedovnen vi av ulike grunner aldri bruker, men som vil kunne tas i bruk igjen om vi mister alle andre varmekilder).

Anonymkode: 1ffa5...755

Skrevet

Har surdeigstarter og mel, knekkebrød er ikke mat for meg. Vann,hermetikk, salt pålegg, syltetøy, honning . 

Handler alltid for en mnd av gangen og skal mye til at det skal bli krise hos meg. Har frø og jord og kan dyrke,kjeller full av potet osv. 

Anonymkode: 15525...703

Skrevet

Vi har generelt mye mat hjemme, fordi det er billigere å kjøpe på tilbud, og vi har plassen. Vi har masse hermetikk, div typer mel, sukker, havregryn, pasta, ris, knekkebrød +++ i boden. Fryseren er fylt opp med kjøtt kjøpt på tilbud. Det eneste "ekstra" vi har, er dunker med vann. 

Skrevet

Mel, gjær, sukker, salt, eddik, de tre siste her er essensielle til konservering,- da kan jeg få tatt i bruk frysevarene om strømmen går. Jeg har tre fulle frysere, og desverre ikke aggregat 

tørrvarer, hermetikk, pålegg i hermetikk /glass form. Posemat. Honning osv osv, ting som holder seg. Dette blir rulert på, bruker av det eldste og kjøper nytt. 

Frø til egendyrking. 

Så har vi såpe, vaskepulver, bind og medisiner. Plaster og desinfiserende kluter, og utstyr til forbinding og sårpleie. 

Våpen og kuler. Håndvåpen - alt lovlig registrert og godt innelåst, er ingen desperado. Fiskeutstyr, garn og våpen egnet til både jakt og beskyttelse. Har både fiskevann og jaktmuligheter. 

Har egen vannkilde. 

Varme klær som holder i noen år, utstyr til å sy, lappe og ordne. 

Stearinlys og parafin, fyrstikker og tennstål

Har egen perm med innføring til konservering av mat ol, kunnskaper er litt rustne. Solcellelader til mobilen. 

Ved for 4 år, bensin til motorsagen for flere år. Har en god, gammeldags vedfyrt komfyr på kjøkkenet, tilkoblet men bare til pynt per idag. 

Det jeg mangler er egen tank med diesel til bilene, egne kyr, høner og griser og sauer, aggregat. 

Er slett ingen prepper, men har begynt å tenke att mat for ei uke ikke holder, att en må tenke i lengre perspektiver. Fått litt paranoia, må innrømme det. 

Anonymkode: 6eed0...336

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Matbod med tørrvarer til 3 mnd forbruk. Salt, sukker, mel, havregryn, pasta, olje, tran osv. Frysere med kjøtt og grønnsaker. Alt av medisiner, tannkrem, dopapir osv. Bare bytter ut gjennom vanlig forbruk.

Anonymkode: 9a212...9c0

Skrevet
Abra skrev (34 minutter siden):

Er det mye kaniner i skogen hos deg?

Anonymkode: cc1c1...9ae

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

20 Kg mel, 10 Kg ris, 5 Kg sukker 10 Kg salt,  2 frysere fulle av bær og kjøtt, aggregat  80 Liter Benin, ( kan kjøre 2 Kw i omtrent 100 Timer)

4* 20 litere med (drikke)vann, resten henter jeg ute! 40 M3 med ved

vi er bare to, så vi klarer oss til sommern uansett!

Anonymkode: e0c5e...793

Skrevet

3 frysere med mat (ikke aggregat), salt, sukker, eddik (konservering om strømmen skulle gå), enorme mengder med tørrmat (inklusive 50 kg med mel), dyremat og hermetikk, drikkevarer av ulikt slag, skuff med godteri til enhver tid, dopapir, nok håndklær, medisinskap og flere førstehjelpsskrin, kniver, fiskeutstyr og luftgevær (har ikke lisenser til tyngre våpen). Har båt, ved, tilgang til skog og forskjellige vannkilder. Bor ikke i by og har muligheten til å søke tilflukt på flere lokasjoner. Propan, grill, masse verktøy og diverse materialer. Frø, jord, gjødsel og planter om det skulle knipe. Nødstrøm har vi i mindre grad, men kunnskap til å generere strøm ved behov. Har tilpasningsbare yrker ut i fra behov og tidligere erfaringer som kommer til nytte om vi skulle bli uten strøm i 3 mnd ++. Drømmen er nok en bunker, være selvforsynt når det gjelder grønnsaker og alt av proteiner og kunne operere minst et halvår om gangen om noe skulle skje. Vi kan jakte, sette opp snarer, fiske og bytte til oss varer. Har et stort lager av ulike batterier og har alternative transportmidler om diesel/strøm/bensin ikke lengre blir tilgjengelig. Er bare en person utenfor familien som vet om litt av lageret og hun hadde vi uansett tatt inn i vår husholdning om det skulle bli en katastrofe. Vi roterer på maten så spesifikt beredskapslager til mat har vi ikke. 

Anonymkode: bfffe...35a

Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Om det kommer radioaktivt nedfall, ville jeg holdt meg langt unna vannet i bekken om jeg var deg. 

Anonymkode: bb588...082

Skrevet

Det eneste jeg har som er ment som beredskap er 20 liter vann. 

Har nok mat for en god del uker, selv om det må bli litt kreativt etterhvert. Kjøper det meste bulk - både for pris, og for å slippe å ha "mel" på handlelisten mer enn en gang i året. Særlig nå inn mot vinteren er det veldig fullt etter høstsesongen. 

Men om atombomben smeller stiller jeg meg nok bare ut og ser på showet... 

Anonymkode: 06353...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mye kaniner i skogen hos deg?

Anonymkode: cc1c1...9ae

Ja, og hoppende elg. 

• Liker 1
Skrevet

Store menger ris og mel, hermetikk for 1-2 mnd, tannkrem og såper så det holder i litt over 1 år, ekstra toalettpapir og tørkepapir. Har gassbluss og gassgrill, egen brønn som kan settes over til manuell pumping. Mye salt, sukker og eddik. Også litt ekstra ketchup og sennep + diverse som nøttebarer og tørkede belgfrukter/erter, lite snop annet enn litt potetgull. Har et lager på ca 100 liter vann liggende i gamle/nye vannflasker. Har ekstra av viktige medisiner og et veldig stor førstehjelpsskrin (gikk litt bananas når jeg skulle handle, tenkte det kunne være kjekt med bakteriedrepende bandasjer og sårkompresser 🤣). Har også flere medisinske bøker hjemme, men håper jeg aldri får bruk for dem.. 

Kjøper inn ekstra av dette på alle reiser; alkohol. Har store mengder med vodka og annet som kan ligge lagret lenge. Regner med at dette vil være gode byttemidler ved behov 🤣. Bonden borti veien vil helst sikkert bytte noe kjøtt mot litt alkohol (for ikke å snakke om at vodka kan brukes til desinfeksjon av ting og sår/skader). 

Har også noe tobakk liggende i helt tett foresegling (god bytteverdi i dette også). Og kaffe, holdt på å glemme kaffe. Jeg drikker ikke kaffe, men dette er også et godt byttemiddel som varer lenge (mannen drikker kaffe, så den blir rullert). 

Har også våpen som kan brukes til jakt (mye ville dyr rett utenfor døren), fiskeutstyr, gode klær, frø og jord, og viktigst av alt; jeg har et godt forhold til naboene mine og vi har alle snakket om hva vi kan gjøre for hverandre hvis noe skulle skje. Om det skulle bryte ut krig så hjelper det sjeldent å være alene i verden. 

Skrevet

snop til beredskap….?

har ris (basmati og jasmin), quinoa, pasta, div mel, kuttet havre, surdeigsstarter, 20 kg havsalt (konservering av mat), sukker (for konservering av mat, ikke for søtsmak), hjemmehermetiserte supper og gryter, tørket sopp, fryser med kjøtt og fisk (funker så lenge vi har strøm, ryker strømmen må det konserveres), tomatpure, masse krydder, te, kaffe, vanndunk, hermetisert klaret smør, olivenolje, nøtter, tørket frukt, dadler ig fiken, fryserørkede bær, tørket kjøtt, tørrfisk, melkepulver, chiafrø, solsikkefrø, diverse nøtter, noen pakker knekkebrød, eddik, honning, vitaminer, et lite lager av nødvendige medisiner, 

i tillegg frø så man kan dyrke mat om nødvendig, skytevåpen og ammunisjon til jakt, bue og en del piler om det skulle bli en langvarig kollaps og man går tomme for ammunisjon (lettere å lage nye piler selv enn å lage patroner), ordentlig fiskeutstyr, redskaper til å jakte, dyrke, grave, lage snarer, gass, primus, fyrstikker, tennstål, såpe, kaustisk soda og renset talg (så man kan lage såpe), førstehjelpsutstyr, desinfiserende midler, antibiotika, paracet og nsaids, sutursett, strikkepinner, heklenåler og garn, lær, utstyr til lærarbeid, lær-nåler, vokset tråd, sy-nåler og sytråd, bøker (om å bygge ting, om å dyrke ting, om jakt, fiske, partering av dyr, bakst, om å sy skinnfeller, lærarbeid, strikking, spinning, toving, å smi, om medisnske urter, om spiselige ville urter, etc), mye ved…

Anonymkode: 99988...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...