AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Skrevet 23 timer siden Ekspertene sier tre år. Jeg bor en halvtimes tid utenfor Oslo og boligene her går fremdeles for mindre enn de gjorde under pandemien. Jeg må flytte tilbake til Oslo på grunn av jobb, men hvor lenge bør jeg vente med å gjøre det? Anonymkode: e4049...fb5
newman01 Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Veldig vanskelig spørsmål siden du utelater alt som har med kostnader å gjøre. Men du må betale en megler for å selge. Det koster fort 100´000kr. Da du kjøpte betalte du kanskje dokumentavgift på 2,5%. Om boligen kostet 4 mill er det nye 100´000 i kostnader. Så for å ikke tape på det økonomisk bør du da selge for minst 200´000 mer enn du kjøpte for. På toppen av dette har antagelig boligprisene i Oslo steget mens din leilighet ikke har steget. Så der har du også en form for tap. 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Disse ekspertene som sier tre år, er du sikker på at det er oppdaterte ekspertutsagn? Jeg husker at de sa det når renten var 2-3-3,5 %, og at de ikke lenger sier det, men minst 5 år. Anonymkode: 86026...c7f
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Dessuten kan jo ingen garantere for noe sånt. Markedet bestemmer. Du må jo vente til du ser at boliger blir solgt til en pris du kan regne med at vil overstige kjøpspris+omkostninger. Om det er tar to år eller ti vet man jo faktisk ikke. Anonymkode: b7477...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Jeg jobber skift og bor lengere enn deg unna arbeidsstedet. Hvorfor må du flytte tilbake pga jobb? Anonymkode: e58bd...963
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Det er vel MINST 3 år for at det skal "lønne" seg... ? Anonymkode: c8dfe...153
Hololo Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Det finnes ikke noe fasit, det er nok mer veiledende, men variere jo voldsomt på hvor du bor bl.a og prisstigningen i område, Men enkelt sagt for å ikke tape på det så må du selge for mer enn det boligen kostet, inkludert annen kost du har hatt på bolig, dokumentavgift, megler, evt oppussing eller andre ting du har brukt penger på. Men så fremt du ikke flytte til et område der prisstigningen har vært lavere enn der du bor så vil du i utgangspunktet tape på det uansett, dyrt å flytte.
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Jeg hadde bare flytta nå om jeg var deg. Du kan jo tape penger på å gå glipp av boligprisvekst i Oslo også. Anonymkode: f5df9...c31 1
Altalt Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden Hvis du vet du tenker å flytte så er det bedre å gjøre det nå heller enn senere, uavhengig av kostnad. 1
Schmuhu Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden Normen i Norge sier ofte 6 år eller mer. Bolig er langsiktig sparing. Om du kjøper og selger en bolig, så har du ofte: - Kostnader knyttet til kjøp - Kostnader knyttet til salg - Kostnader for vedlikehold - Kostnader og renteutgifter for lånet - Eventuell felleskostnader osv. - Eventuell kommunale utgifter osv. - Forsikringskostnader - Skatt - Annet Det er hovedsakelig kostnader rundt lånet som blir en avgjørende faktor. Kjøper du din bolig med mye egenkapital, så ka du faktisk presse ned kostnaden voldsomt. Da går dette mye kjappere i pluss. Det er også avhengig av hvor mye markedet stiger i den tiden du bor i boligen. De fleste nordmenn innhenter sjelden markedet de første 10 årene. Dermed har de kanskje økt sin egenkapital etter salget, men det har fremdeles kostet å bo. Ofte er det da likevel noe billigere enn å ha leiet noe lignende. Mattestykket blir svært individuelt som du ser. Det er mange faktorer å ta med. Jeg påstår at mange tolker en økning av egenkapital som en gevinst, men de glemmer ofte også alle de rentene betalt. Dermed må du rett og slett da DITT mattestykke og finne ut hvor mange år det er som gjelder din situasjon. Schmuhi 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå