Gå til innhold

Hvorfor orker folk å bruke mye tid på å lære seg å spille musikk?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når AI kan lage et overlegent bedre resultat; man kan høre på musikken til AI-artisten Sadie Winters; kvalitetsmessig er "Walking Away" i stand til å konkurrere med det meste av internasjonal pop som har blitt laget de siste 25 årene.

Hva er da vitsen å bruke mange år på å lære seg å spille og synge når man kan trykke på noen knapper og be AI om å gjøre jobben? Minner meg litt om noen som bruker et halvt år på å skrive 250 sider for hånd når man kan trykke på "print".

Skjønner at musikere prøver å skape noe, men det er også lov å bruke hodet; teknologien har kommet som et alternativ til den analoge musikeren, og de som fortsatt vil lage popmusikk selv, vil før eller senere måtte innse at AI gir et langt bedre resultat allerede idag hvis det er selve musikken som teller, og det er den som betyr noe for folk flest. Hvordan det vil bli om noen år i takt med at teknologien utvikler seg, kan man bare tenke seg til.

Spiller man gitar i et black metal-band eller fiolin i et symfoniorkester, kan man sikkert stille opp på scenen også i framtiden, men det er bare å innse at AI har utkonkurrert popmusikken.

Anonymkode: 93b4e...7d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett i at det spiller liten rolle om AI eller folk lager intetsigende pop.

Men til Aurora trenger vi folk.

Anonymkode: 64632...c78

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har rett i at det spiller liten rolle om AI eller folk lager intetsigende pop.

Men til Aurora trenger vi folk.

Anonymkode: 64632...c78

Den hardcore fansen vil sikkert være villig til å støtte opp om "levende" musikk, men man har tidligere hatt endringer der teknologien gjorde livet lettere, og de som spådde at folk flest vil være villige til å betale for kvalitet, tok feil.

Folk flest er late, og vil ha underholdningen levert enklest og billigst mulig uten å måtte anstrenge seg, eller yte ekstra for å få den.

Man kan telle hvor mange videoutleiebutikker som finnes idag, eller hvor mange platebutikker Platekompaniet fortsatt har.

Jo, folk går fremdeles på konserter, men i takt med at kjente artister blir dyrere å få booket inn i festivaler, har heller ikke norske arrangører like store navn å vise til som før i tiden, og det spørs hvor lenge dagens norske festivaler kan holde det gående med utviklingen man ser idag.

Før måtte et utested ha et live-band for å ha noe å høre på. Så kom diskoteket og DJ-ene.

Det som skjer idag, er noe av det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Popmusikk har utspilt sin rolle for mange år siden. KI kan neppe tilføre noe positivt her, da det er utspilt.

Grunnen til at jeg spiller et instrument er jqget etter å bli bedre og bedre på det.

Anonymkode: 0a5b0...cdf

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å spille selv kan være kreativt, avslappende, vanskelig, gøy, inspirerende, osv. 

Det er ekte. 

Anonymkode: eefae...312

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg er å spille/synge den måten jeg uttrykker meg best på. Det er dypest forbundet med min sjel. Jeg gjør det ikke for å bli hørt, men for å uttrykke meg selv. Også å høre på musikk, som resonnerer. Jeg er aller mest lykkelig når jeg går på konsert og hører live musikk. Flinke folk som spiller det de kan, i samspill. Dét kan ikke AI gjøre. 

Anonymkode: e44c5...827

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er å spille/synge den måten jeg uttrykker meg best på. Det er dypest forbundet med min sjel. Jeg gjør det ikke for å bli hørt, men for å uttrykke meg selv. Også å høre på musikk, som resonnerer. Jeg er aller mest lykkelig når jeg går på konsert og hører live musikk. Flinke folk som spiller det de kan, i samspill. Dét kan ikke AI gjøre. 

Anonymkode: e44c5...827

Musikk som resonnerer?

• Liker 1
Skrevet

AI kan ikke komme opp med noe revolusjonerende nytt. AI er intellektuelt tyveri, med en datamodell som har studert hundretusenvis av sanger, mært seg logikken og lager sanger som er en kombinasjon av disse mønstrene. Bare mennesker kan komme opp med noe banenrytende nytt. Bare John Lennon og Paul McCartney kunne lage hhv Strawberry Fields Forever og Penny Lane.

Forøvrig er det å spille et instrument intellektuelt stimulerende. Desto flinkere man blir, desto dypere forståelse får man for alle typer musikk. Dessuten gir det bedre mental helse og reduserer sjansen for Alzheimer.

Folk går fremdeles på konserter. Ikke alle konserter er store internasjonalt kjente musikere, det fins mye interessant nede på grasrota. Ingen vil gå på "konsert" for å se noen ta fram en pc og klikke på play.

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 0.36):

Når AI kan lage et overlegent bedre resultat; man kan høre på musikken til AI-artisten Sadie Winters; kvalitetsmessig er "Walking Away" i stand til å konkurrere med det meste av internasjonal pop som har blitt laget de siste 25 årene.

Hva er da vitsen å bruke mange år på å lære seg å spille og synge når man kan trykke på noen knapper og be AI om å gjøre jobben? Minner meg litt om noen som bruker et halvt år på å skrive 250 sider for hånd når man kan trykke på "print".

Skjønner at musikere prøver å skape noe, men det er også lov å bruke hodet; teknologien har kommet som et alternativ til den analoge musikeren, og de som fortsatt vil lage popmusikk selv, vil før eller senere måtte innse at AI gir et langt bedre resultat allerede idag hvis det er selve musikken som teller, og det er den som betyr noe for folk flest. Hvordan det vil bli om noen år i takt med at teknologien utvikler seg, kan man bare tenke seg til.

Spiller man gitar i et black metal-band eller fiolin i et symfoniorkester, kan man sikkert stille opp på scenen også i framtiden, men det er bare å innse at AI har utkonkurrert popmusikken.

AI kan aldri utkonkurrere ekte musikk. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Musikk som resonnerer?

Ja, resonans er for eksempel at en gitarstreng som er stemt til tonen A vil begynne å svinge hvis noe(n) i nærheten lager tonen A.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 18.36):

Med tanke på hvordan AI fungerer tar du etter min mening feil. AI kan ikke være kreativ og selv om nærmer oss stadiet hvor AI-produsert musikk, teknisk sett høres like bra ut som profesjonellt produsert musikk, kan noe som er skap av dagens AI-teknologi aldri bli bedre, eller noe annet, en materialet den er trent med.

Tenk bare på hvor mye musikk har utviklet seg de siste hundre årene. Den dagen all musikk er produsert av AI, vil utviklingen stoppe opp.

I tillegg har vi allerede over flere tiår kunnet produsere musikk ved hjelp av teknologi, uten at man faktisk behøver å kunne beherske et instrument. Utøvende musikk har på ingen måte dødd ut av den grunn, og her forandrer faktisk ikke AI noe som helst.

Du kan si det samme om det å skrive bøker, lage filmer, utøvende kunst eller hva som helst. Det lever i beste velgående fremddeles, mye takket være at det som produseres av AI faktisk ikke er så bra og ikke står seg godt alene.

AI er et fantastisk verktøy, men til syvende og sist ikke noe mer enn nok et verktøy i verktøyskuffen for de som produserer musikk. På samme måte som sequencere, synther og samplere var for noen tiår siden og DAWer etter det.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 1.03):

Den hardcore fansen vil sikkert være villig til å støtte opp om "levende" musikk, men man har tidligere hatt endringer der teknologien gjorde livet lettere, og de som spådde at folk flest vil være villige til å betale for kvalitet, tok feil.

Folk flest er late, og vil ha underholdningen levert enklest og billigst mulig uten å måtte anstrenge seg, eller yte ekstra for å få den.

Man kan telle hvor mange videoutleiebutikker som finnes idag, eller hvor mange platebutikker Platekompaniet fortsatt har.

Jo, folk går fremdeles på konserter, men i takt med at kjente artister blir dyrere å få booket inn i festivaler, har heller ikke norske arrangører like store navn å vise til som før i tiden, og det spørs hvor lenge dagens norske festivaler kan holde det gående med utviklingen man ser idag.

Før måtte et utested ha et live-band for å ha noe å høre på. Så kom diskoteket og DJ-ene.

Det som skjer idag, er noe av det samme.

Å leie en videokassett er ikke ensbetydende med kvalitet. 

Jeg går mye på konsert og er ganske sikker på at folk kommer til å ville fortsette med det. Er også utesteder med live band som spiller andres cover låter og folk liker det. En god dj trekker mange folk fremfor en middelmådig. Viss du er litt inn i dette vet du at gode dj blir booket rundt om i verden og brukt som trekkplaster og folk er virkelig villige til å betale for dette.

Taylor Swift sin eras tour tjente inn over 2 milliarder dollar. Mange fans fikk ikke billetter så potensialet til inntjening var betydelig større. Er ikke bekymret for at folk ikke skal være villige til å betale for musikk opplevelser. Men det kommer nok til å bli brukt mer til å skape unødvendig fyll musikk så vi må bruke mere og mere av tiden vår på å sortere ut kvalitetnog nye talenter vil slite med å bli sett blandt mengden med slopp. Billigproduserte filmer og tv serier vil sannsynligvis ty til en del ai. Men stor filmer og stor satsninger kommer nok til å forstå at lyden er halve greia. 

Så innen reklame, some og annet støy vil nok dette bli en greie. Blir sikkert noen ai band som har "turne" men i lengden er det nok ikke disse ai artistene folk kommer til å bruke mye av pengene og fritiden sin på. Om det havner noen slike låter i Spotify spillelisten din så er nok ikke dette noen du vil følge og gi mye oppmerksomhet til over tid. Kjøpe vinylen til osv. 

Vinyl trender som aldri før damme med gen z som har begynt å samle på cd plater. 

Anonymkode: e4176...7f6

• Nyttig 3
Skrevet

Noe av det dummeste jeg har lest. Nå er det sånn at de fleste som lærer seg et instrument kanskje ikke driver ultra-kommersiell popmusikk da..
Gleden av å kunne spille et instrument å delta i å lage musikk med andre er helt fantastisk.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Collan skrev (1 minutt siden):

Ja, resonans er for eksempel at en gitarstreng som er stemt til tonen A vil begynne å svinge hvis noe(n) i nærheten lager tonen A.

Så man hører på musikk som får andre ting i rommet til å begynne å svinge....?

AnonymBruker
Skrevet

AI kan ikke gjøre det jeg gjør med stemmen min når jeg synger. Den kan ikke legge inn følsomheten og tolkningen jeg legger i  tekster jeg synger. 

Det du skriver er grunnleggende feil, og viser at du ikke har peiling på hvorfor folk hører på livemusikk, og hvorfor folk kjøper musikk som er laget av mennesker som KAN spille instrumentene selv. 

Måten du argumenterer på, viser at du heller ikke har peiling på hvorfor mennesker til alle tider har drevet med sang, dans og instrumenter i samspill med hverandre. 

Hvorfor bruker folk tid på å lære seg et instrument? Fordi det er givende, det gir mestring, det kan innebære fellesskap med andre som har samme interesse, og det kan i mange tilfeller gjøre deg så god at du kan tjene penger på det. 

AI er ikke fremtiden. Det kommer til å være gøy en stund, men folk kommer til å gå lei av masseprodusert popmusikk som høres likeens ut. 

Anonymkode: 8b442...c65

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. det er en bra måte å ha noe å gjøre på 

2. det skaper glede for andre (som regel..) 

3. det skaper glede for individet som driver på med instrumentet 

4. mange utviklingsmuligheter.. 

5. man kan gjemme masse drit i musikk som man virker helt psycho hvis man sier det rett frem uten noe musikk.. feks hvis det er koko tekster så er det lissom bare en måte å uttrykke seg på og de færreste tar veldig på vei hvis noen synger noe i en sang.. takhøyden er helt ekstremt høy hvis det er musikk. 

6. det er ikke så mye splittelser i musikk og man tar dt ikke like dødelig seriøst som enkelte typer politikk... 

7. man ser bra ut mens man driver på med det 

8. forhindrer brainrot 

Anonymkode: 201a5...2c8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, hvorfor gidder folk å snakke med hverandre og de viktige ting, om utfordringer og vanskelige tanker, når man bare kan spørre AI? 

Ja, det var litt på siden, jeg vet. Men er ikke helt poenget med musikk og kunst at utøverne og komponistene uttrykker noe helt personlig og ekte? Det gjelder også klassiske musikere, som bruker hele livet sitt på og forbedre seg på instrumentet sitt og på stadig lære mer om musikken man spiller, både teknisk sett, frasering, klangmessig, personlig uttrykk osv osv. Det er jo det ekte uttrykket vi er ute etter, både som lyttere og utøvere, og også i all annen kommunikasjon mellom mennesker.

Når det er sagt, så må man selvsagt som musiker like prosessen. Man starter gjerne som liten, lærer gradvis mer og mer, føler på mestring på alle nivåer, og blir mer og mer interessert i det man driver med, dess mer man lærer. Jeg er selv klassisk musiker, og har elsket prosessen helt fra start. Man blir aldri utlært i faget sitt, dess dyktige man blir, d mer forstår man at man ikke kan, og det mer ønsker man å jobbe videre. På den måten opprettholdes inspirasjonen. Dette er en enorm stor verden for de som befinner seg i den. Spørsmålet ditt er ufattelig leit, det er ufattelig leit at du oppriktig lurer på dette.  

Anonymkode: c32dd...25e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør Slash.

Anonymkode: 16bc4...214

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AI kan ikke gjøre det jeg gjør med stemmen min når jeg synger. Den kan ikke legge inn følsomheten og tolkningen jeg legger i  tekster jeg synger. 

Det du skriver er grunnleggende feil, og viser at du ikke har peiling på hvorfor folk hører på livemusikk, og hvorfor folk kjøper musikk som er laget av mennesker som KAN spille instrumentene selv. 

Måten du argumenterer på, viser at du heller ikke har peiling på hvorfor mennesker til alle tider har drevet med sang, dans og instrumenter i samspill med hverandre. 

Hvorfor bruker folk tid på å lære seg et instrument? Fordi det er givende, det gir mestring, det kan innebære fellesskap med andre som har samme interesse, og det kan i mange tilfeller gjøre deg så god at du kan tjene penger på det. 

AI er ikke fremtiden. Det kommer til å være gøy en stund, men folk kommer til å gå lei av masseprodusert popmusikk som høres likeens ut. 

Anonymkode: 8b442...c65

....bortsett fra at popmusikken har vært slik allerede i mange år.

• Liker 1
Skrevet

Et liv uten kunst er ikke noe liv. Hva skal man drive med hvis A.I. tar over kunsten? Hva skal man egentlig ta seg til?

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...