Gå til innhold

Vinterdekk meg/uten pigger i byen


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kjørt på vinterføre før, jeg bor i Oslo men jeg kjører mye ut av byen. Er piggfrie dekk egentlig gode på vinterføre eller er de ment for saltede og godt strødde veier? Ville du kjøpt med pigg?

Anonymkode: 248e7...dac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid kjørt med premium piggdekk. Når de er best på alle fører så ser jeg ikke noe grunn til å bruke noe annet. 

Anonymkode: e07a1...fcc

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer aldri til å kjøpe noe annet enn piggdekk. Piggfrie er greie de, men når det er skikkelig ille føre er det kun pigger som gjelder.

Anonymkode: 25e49...3c3

  • Hjerte 1
Skrevet

Har kjørt piggfritt de siste 10 årene, savner piggdekk.... Og inne i Oslo, med den geniale brøytingen de har der, ville jeg ikke vurdert noe annet (med forbehold om piggdekkavgift). 

  • Hjerte 1
Skrevet

Nå foretrekker jeg piggfrie dekk, de støyer mindre og man slipper å betale piggdekkgebyrer.

Ser ingen grunn til å skulle måtte benytte piggdekk, dagens biler og dekk er så gode at ingen skal måtte trenge det. Ingen problemer å ta seg frem piggfritt, i så fall er det kjøreegenskapene som er dårlige og ikke fordi noen kjører piggfritt.

Ser stadig personer som ikke kan kjøre og som gjør feil på glatt føre, da er det kjøreegenskapene som ikke er tilstede og ikke fordi de kjører piggfritt som er problemet, kan man ikke kjøre på glatta så er piggdekk heller ikke mye til hjelp.

Som yrkessjåfør ser man ofte sjåfører man kan riste på hodet av, som selv setter seg i en absurd situasjon fordi de kjører dårlig på glatt føre. Erfaring er i så fall vesentlig, men før man opparbeider seg det er kunnskap det man må benytte, fartstilpasning er det mest vesentlige (å sette seg fast er i det minste ikke farlig da de som har gjort det uansett ikke kommer seg noen vei).

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Piggdekk. Der vi bor er det det som fungerer best. Kjenner faktisk ingen der vi bor som hat piggfritt. 

 

Anonymkode: 828ff...652

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er yrkessjåfør og har ikke kjørt med pigg på 20 år, verken i jobb eller på privaten. 
Jeg kjørte brøyte/saltebil på piggfrie dekk. 
 

Piggdekk er best på våt is. Kjører man mest på bar vei, er piggene «oppbrukt» når man trenger dem. 

Anonymkode: 7fab4...771

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er yrkessjåfør og har ikke kjørt med pigg på 20 år, verken i jobb eller på privaten. 
Jeg kjørte brøyte/saltebil på piggfrie dekk. 
 

Piggdekk er best på våt is. Kjører man mest på bar vei, er piggene «oppbrukt» når man trenger dem. 

Anonymkode: 7fab4...771

Dette. Piggdekk på asfalt må byttes ofte, gode piggfrie varer flere år om de ikke kjøres mye.

Anonymkode: 0d26e...78b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt biler som bare har sklidd på piggfritt. Nå har jeg en bil som takler det, så tror det har mye med hvilken bil du kjører.

Det er vel bare bra at noen kjører med pigg i byen uansett, for det lager ønskelig friksjon i asfalten (mener jeg å ha lest).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette. Piggdekk på asfalt må byttes ofte, gode piggfrie varer flere år om de ikke kjøres mye.

Anonymkode: 0d26e...78b

Saltet vei er stort sett bar asfalt som spiser pigger. Livsfarlig å tro at man er sikret når man da plutselig kommer på landevei med is.

Anonymkode: 76f62...bda

AnonymBruker
Skrevet

Har gått over til pigg igjen; mest fordi jeg har "helgehus" et sted hvor veiene ikke blir saltet, men også fordi det stort sett er glattpolert foran rundkjøringer her i byen. 

Har hatt førerkort i snart 40 år og føler meg tryggere med pigg, så da kjører jeg med det.

Anonymkode: 3e483...207

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har gått over til pigg igjen; mest fordi jeg har "helgehus" et sted hvor veiene ikke blir saltet, men også fordi det stort sett er glattpolert foran rundkjøringer her i byen. 

Har hatt førerkort i snart 40 år og føler meg tryggere med pigg, så da kjører jeg med det.

Anonymkode: 3e483...207

Du bare føler deg tryggere, men du er ikke tryggere.

Anonymkode: 47110...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Kjører piggfritt fordi det nesten aldri er snø på veiene her

Anonymkode: d60d6...9a2

Skrevet

Jeg kjører pigg. Når snøen legger seg, og det er nærmere nullgrader, så blir det fort vanskelig uten pigg. Når mange da kjører piggfritt så blir bare snøen mer og mer kompakt, og da blir det skøytebane. 

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
tvertimot skrev (1 time siden):

Nå foretrekker jeg piggfrie dekk, de støyer mindre og man slipper å betale piggdekkgebyrer.

Ser ingen grunn til å skulle måtte benytte piggdekk, dagens biler og dekk er så gode at ingen skal måtte trenge det. Ingen problemer å ta seg frem piggfritt, i så fall er det kjøreegenskapene som er dårlige og ikke fordi noen kjører piggfritt.

Ser stadig personer som ikke kan kjøre og som gjør feil på glatt føre, da er det kjøreegenskapene som ikke er tilstede og ikke fordi de kjører piggfritt som er problemet, kan man ikke kjøre på glatta så er piggdekk heller ikke mye til hjelp.

Som yrkessjåfør ser man ofte sjåfører man kan riste på hodet av, som selv setter seg i en absurd situasjon fordi de kjører dårlig på glatt føre. Erfaring er i så fall vesentlig, men før man opparbeider seg det er kunnskap det man må benytte, fartstilpasning er det mest vesentlige (å sette seg fast er i det minste ikke farlig da de som har gjort det uansett ikke kommer seg noen vei).

vanskelig å vite hvor flink man er på glatt føre. for alt man vet har det bare vært flaks som gjør at man ikke har havnet i kjedelige situasjoner på glatten. jeg tenker ikke på meg selv som flink på glatt føre, men nå er jeg ganske forsiktig også.. tar lite unødvendige sjanser. kan ta noen små sjanser hvis det er slurpete og lav fart.. men da gjelder det svinger, osv, for å se hvordan bilen oppfører seg, og så er det jo litt gøy også.. 

Anonymkode: e0e3a...997

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

vanskelig å vite hvor flink man er på glatt føre. for alt man vet har det bare vært flaks som gjør at man ikke har havnet i kjedelige situasjoner på glatten. jeg tenker ikke på meg selv som flink på glatt føre, men nå er jeg ganske forsiktig også.. tar lite unødvendige sjanser. kan ta noen små sjanser hvis det er slurpete og lav fart.. men da gjelder det svinger, osv, for å se hvordan bilen oppfører seg, og så er det jo litt gøy også.. 

Anonymkode: e0e3a...997

kjører piggfritt og i by 

Anonymkode: e0e3a...997

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vanskelig å vite hvor flink man er på glatt føre. for alt man vet har det bare vært flaks som gjør at man ikke har havnet i kjedelige situasjoner på glatten. jeg tenker ikke på meg selv som flink på glatt føre, men nå er jeg ganske forsiktig også.. tar lite unødvendige sjanser. kan ta noen små sjanser hvis det er slurpete og lav fart.. men da gjelder det svinger, osv, for å se hvordan bilen oppfører seg, og så er det jo litt gøy også.. 

Anonymkode: e0e3a...997

Jeg har vært yrkessjåfør i 15 år og kjørt +150.000 kilometer i året, bikket over 3 millioner kilometer til sammen (i jobbsammenheng og privat, jeg kjørte bare privat før jeg fikk det som fulltisdjobb).
Aldri vært ute for ulykke av noen slag jeg, men rygget på en bil en gang og en annen gang rygget jeg på et skilt... Vært i grøfta en gang, og det var på glattisen hvor det så ut som at det var strødd (men grusen var innkapslet i is - det lærte jeg av).
Kjører man etter forholdene og har riktig fartstilpassning så er det ikke flaks at man unngår kjedelige situasjoner som du nevner, man ungår dem fordi man kjører etter forholdene og har riktig fartstilpassning. Klart det hender, både når jeg kjører privat og som yrkessjåfør, at det kan være veier jeg ikke kjører. Man MÅ bruke hodet, å prøve seg på noe som er farlig eller etter forholdene ikke mulig, jeg vurderer alltid slike ting og de gangene jeg avstår fra å kjøre en ned eller opp en bakke som ikke er forsvarlig, da har jeg tatt en god beslutning og unngått trøbbel de som prøver seg lett kan havne i.
Opplever sjelden hendelser på vinterføre, bare få dager i løpet av en vinter det virkelig er ille og de dagene er jeg naturlig nok mer bevisst og har lavere fart og større avstand til bilen foran meg etc. Det handler om å kjøre ansvarlig og sikkert, gjør man det så er ikke vinterføre mer utfordrende enn sommerføre. Er faktisk flere som dør i trafikken om sommeren enn om vinteren, nettopp fordi farten da er høyere og når det smeller så blir det mer fatalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...