Gå til innhold

Chihuahuaen min har hatt diaré

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kastet opp i går ettermiddag, bare den ene gangen. Men har hatt løs mage og måtte ut ca annenhver time fra ettermiddagen i går og hele natt. På morgenturen i dag bæsjet han ikke. Han fikk ikke frokost i morges, men da jeg kom hjem fra jobb (5 timer etter at jeg dro) fikk han litt kokt ris blandet med våtfôr og vann, etter at vi var ute på tissetur. Han bæsjet ikke.

Maten  gikk ned på høykant. Vi gikk en ny tur ut etpar timer senere, etterfulgt av ny porsjon ris-blanding. Også dette gikk rett ned. Nå bjeffet han ved matskåla, tydelig at han vil ha mer mat.

Bør han få tørrfôret sitt fram? Vanligvis står dette alltid fremme, men har tatt det bort grunnet løs mage.

Allmenntilstanden hans vil jeg si er god. Han hopper rundt her og vil leke. Skraper i matskåla si og vil ha mer mat. Drikker litt vann. Tisset ute, flere ganger. Men altså ikke avføring siden tidlig i morges. (Men magen er vel tom etter avføring gjennom hele natta?!)

Anonymkode: 82022...b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør ikke noe ut av at en hund kaster opp en gang og er litt løs i magen en dag. Noen ganger er de bare litt dårlige i magen, akkurat som oss mennesker. 

Anonymkode: 02982...cf9

Skrevet (endret)

Det går nok bra herfra og han vil gjøre fra seg snart. En hund fordøyer mat på mellom 1-3 dager og den ligger i tykktarmen i ca 24 timer. Det de vanligvis bæsjer ut er mat fra i går eller i forgårs.

Ideelt sett bør matskåla tømmes hver dag for ikke spist mat som kastes og matskåla vaskes ren. Står maten fremme i flere dager, mister den mye av næringsinnhold og i verste fall kan bli muggen og forårsake mageproblemer. Min får ikke ha mat stående fremme, men jeg gjorde det da jeg hadde katter og lærte på den harde måten.

Under og etter diaré bør hunden få probiotika med melkesyrebakterier for å stabilisere tarmfloraen. Før du får tak i probiotika, kan du gi han litt gresk yoghurt (naturell, usøtet). Du kan ellers gi han probiotika eller litt gresk yoghurt sånn en-to ganger i uka for å oppretholde en sunn bakterieflora i tarmene.

Endret av Sioux

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...