Pipaluk Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Er det mobbing å spørre om folk er så fattige at de ikke kan få sondenæring på landets bekostning? Det er et kurdisk familiepar som selger sokker til sin multifunksjonshemmede datter som ikke kan gå, svelge eller spise. De tenker å bruke pengene til smertefull fysioterapi som bare drar ut livet hennes istedenfor å sørge for at den radmagre jenta får i seg næring gjennom tube. Men dette er visst mobbing har jeg forstått
Trygdefrue Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Engelsken her mangler en del for at jeg skal forstå hva du mener, men hvorfor bry deg om hva andre gjør? Er det ikke bare å sveipe videre til neste video?
Karen1987 Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Du kunne formulert dette på en finere måte og det vet du veldig godt selv. 2 1
Macro Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden (endret) Det er jo veldig utydelig om du kaller de eller landet/fylket/religionen fattig. Slik kommentaren står sjikanerer du foreldrene for å ikke ha råd til å gi barnet mat. Sorry, men mistenker dette bare er ufattelig dårlig engelsk fra din side. Endret 9 timer siden av Macro 3 2
BobbySocks Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Altså, den kommentaren du skrev gir ingen mening, er frekk som faen og jeg er glad TikTok tar grep. 3 2
Bålkaffe Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden (endret) Bare vit at det meste av modereringen på TikTok skjer med KI og boter, så det er ikke en gang sikkert at det er noen mennesker som har reagert og rapportert inn kommentaren, det kan være modereringsverktøyet til TikTok som reagerer på noe. Og det verktøyet der er helt på tuppa, jeg fikk ikke lov til å spørre hvilket band som var avbilda på noen bilder... Med det sagt: Det finnes bedre måter å ordlegge seg på. Du kunne ha sagt "Im sorry to hear about this bad situation, dont the county have enough resources to provide with a feeding tube?" Endret 9 timer siden av Bålkaffe 2
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #7 Skrevet 9 timer siden Macro skrev (2 minutter siden): Det er jo veldig utydelig om du kaller de eller landet/fylket/religionen fattig. Slik kommentaren står sjikanerer du foreldrene for å ikke ha råd til å gi barnet mat. Sorry, men mistenker dette bare er ufattelig dårlig engelsk fra din side. Så det å spørre om noen er fattig er altså ikke lov? Trodde de slo ned på langt verre utsagn?
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #8 Skrevet 9 timer siden Karen1987 skrev (4 minutter siden): Du kunne formulert dette på en finere måte og det vet du veldig godt selv. Ok, hvordan kunne jeg formulert meg slik at kommentaren ikke ble fjernet?
Macro Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Pipaluk skrev (Akkurat nå): Så det å spørre om noen er fattig er altså ikke lov? Trodde de slo ned på langt verre utsagn? Kommentaren din ga null mening, men lettest å tolke som nedlatende. Øv på engelsken. 1
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #10 Skrevet 9 timer siden Trygdefrue skrev (5 minutter siden): Engelsken her mangler en del for at jeg skal forstå hva du mener, men hvorfor bry deg om hva andre gjør? Er det ikke bare å sveipe videre til neste video? Egentlig burde jeg ha sveipet, men jeg blir provosert over at dette foreldreparet bedriver barnemishandling. Det er flere som har reagert på dette. De mater jenta med drikke selv om hun ikke har svelgereflekser og kan få det ned i lungene. De vil ha penger for smertefull fysioterapi som de viser videoer av. Spørsmålet om G-tube bare avviser dem. Da jeg lurte på om avvisningen av dette handlet om religion ble kommentaren fjernet.
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #11 Skrevet 9 timer siden Macro skrev (1 minutt siden): Kommentaren din ga null mening, men lettest å tolke som nedlatende. Øv på engelsken. Foreldreparet behersker ikke engelsk heller. Så de ble neppe støtt av det.
BobbySocks Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden Skriv setningen du mente på norsk da, så kan vi si om det er mobbing eller ikke. 1
carbos Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden I følge TikTok skal det kreves at du enten har skrevet noe så stygt at det automatisk blir fjernet av innebygde systemer og hvis det KAN være brudd uten at de er sikre kan det sendes til en av moderatorene deres: Sitat In order to protect our community, we enforce our Community Guidelines through a combination of technology and moderation teams. Every video uploaded to TikTok is reviewed by automated systems, which will either remove violative content where violation confidence is high or flag it for review by a moderator if the system cannot determine if the content is violating with sufficient certainty. We also assess and take action against content reported to us, including by our community or other external partners. We’re committed to transparency about how we moderate content. Learn more about how we prioritise safety here. https://www.tiktok.com/euonlinesafety/en/content-moderation/ Synes egentlig kommentaren din var ganske ufin og egentlig litt usympatisk når du tenker på situasjonen deres. Instagram er ikke like strenge som TikTok men Instagram er amerikansk og TikTok er jo kinesisk. De verdsetter ære, respekt og høflighet litt mer enn de gjør i USA.
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #14 Skrevet 9 timer siden BobbySocks skrev (6 minutter siden): Altså, den kommentaren du skrev gir ingen mening, er frekk som faen og jeg er glad TikTok tar grep. Jeg hadde vel mest håpet på at TikTok tar grep når det gjelder dette foreldreparet. Kan de bare holde på med dette i det uendelige, vise et skrikende barn som får smertefull fysioterapi og håpe at det gjør at folk kjøper sokker fra dem? Jenta er skinn og bein, kan ikke se, har epilepsi. De mater henne gjennom munnen. Kanskje er jeg frekk som faen men det lever jeg fint med her.
Pipaluk Skrevet 9 timer siden Forfatter #15 Skrevet 9 timer siden carbos skrev (2 minutter siden): I følge TikTok skal det kreves at du enten har skrevet noe så stygt at det automatisk blir fjernet av innebygde systemer og hvis det KAN være brudd uten at de er sikre kan det sendes til en av moderatorene deres: https://www.tiktok.com/euonlinesafety/en/content-moderation/ Synes egentlig kommentaren din var ganske ufin og egentlig litt usympatisk når du tenker på situasjonen deres. Instagram er ikke like strenge som TikTok men Instagram er amerikansk og TikTok er jo kinesisk. De verdsetter ære, respekt og høflighet litt mer enn de gjør i USA. Som tidligere nevnt er dette et foreldrepar som viser bilder av et skrikende barn som får smertefull fysioterapi. Det eneste de vil ha er penger til fysioterapi. At jenta kunne trenge en sonde for å gå opp i vekt vil de ikke svare på. Det er flere som reagerer i videoen og kaller det barnemishandling og omsorgssvikt, og at hjemlandet fint kan dekke en slik tube om barnet trenger det. Så når det gjelder dette paret er ikke empatien min på topp. Jeg blir bare frustrert over det hele. Men at det regnes som mobbing er jo greit å vite.
BobbySocks Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Pipaluk skrev (41 minutter siden): Jeg hadde vel mest håpet på at TikTok tar grep når det gjelder dette foreldreparet. Kan de bare holde på med dette i det uendelige, vise et skrikende barn som får smertefull fysioterapi og håpe at det gjør at folk kjøper sokker fra dem? Jenta er skinn og bein, kan ikke se, har epilepsi. De mater henne gjennom munnen. Kanskje er jeg frekk som faen men det lever jeg fint med her. Men da er du jo rettmessig moderert?
Pipaluk Skrevet 8 timer siden Forfatter #17 Skrevet 8 timer siden BobbySocks skrev (27 minutter siden): Men da er du jo rettmessig moderert? Sikkert, men stusser over ganske stygge kommentarer på TikTok som får stå i ulike tråder. Er det hvordan man formulerer seg med stygge ored som avgjør om den blir moderert? Denne ble fjernet automatisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå