AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #41 Skrevet 30. september 2025 Til dere som ikke skjønner hvorfor barn ikke skal ha smarttelefon https://www.nrk.no/vestland/mann-i-30-arene-tiltalt-for-nettovergrep-mot-over-30-barn-i-bergen---skal-ha-brukt-omegle-1.17592056 Anonymkode: d8e9b...56b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #42 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som ikke skjønner hvorfor barn ikke skal ha smarttelefon https://www.nrk.no/vestland/mann-i-30-arene-tiltalt-for-nettovergrep-mot-over-30-barn-i-bergen---skal-ha-brukt-omegle-1.17592056 Anonymkode: d8e9b...56b Med god nok foreldrekontroll hadde ikke det skjedd. Slike tilfeller skjer fordi foreldrene ikke setter seg inn i hvordan de kan beskytte barna, også med smart telefon. Mine har ikke mulighet til slikt, da ALLE nummer som skal lagres går via oss, og de har ikke tilgang til hverken some, google, safari eller youtube. Anonymkode: 856ae...491 1
Tunique Skrevet 30. september 2025 #43 Skrevet 30. september 2025 Sarmar skrev (På 29.9.2025 den 16.24): Når ville det vært fornuftig å kjøpt smarttelefon til barnet? Og hvor mye burde man bruke på barnnets første telefon? Vi venter så lenge vi klarer. Tenker 13 års alderen kanskje 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #44 Skrevet 30. september 2025 Dattera mi fikk i andre klasse fordi den Explora klokka suger. Jeg har foreldre styring på telefonen, og full kontroll. Telefon er ganske kjekt. Hun liker å ta bilder og skrive meldinger, og ha familiechat på WhatsApp. Man må ikke ha ubegrenset tilgang til sosiale medier bare fordi det er en telefon med internett. Anonymkode: 0a568...6c7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #45 Skrevet 1. oktober 2025 Dere som har foreldrekontroll på telefonen; Har dere gjort slik at det utelukkende er spesifikke nettsider de kommer seg inn på? Eller har dere stengt nettleser i sin helhet? Anonymkode: 59174...e60
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #46 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som har foreldrekontroll på telefonen; Har dere gjort slik at det utelukkende er spesifikke nettsider de kommer seg inn på? Eller har dere stengt nettleser i sin helhet? Anonymkode: 59174...e60 Stengt i sin helhet. Anonymkode: 856ae...491 1
Fru Uperfekt Skrevet 1. oktober 2025 #47 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere som har foreldrekontroll på telefonen; Har dere gjort slik at det utelukkende er spesifikke nettsider de kommer seg inn på? Eller har dere stengt nettleser i sin helhet? Anonymkode: 59174...e60 Kommer an på alderen på barnet Noen av de har kun noen stengte steder andre ikke nettleser i det heletatt
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #48 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Med god nok foreldrekontroll hadde ikke det skjedd. Slike tilfeller skjer fordi foreldrene ikke setter seg inn i hvordan de kan beskytte barna, også med smart telefon. Mine har ikke mulighet til slikt, da ALLE nummer som skal lagres går via oss, og de har ikke tilgang til hverken some, google, safari eller youtube. Anonymkode: 856ae...491 Det er jo nettopp idiotiske skrekkeksempler som dette som får foreldre til å få panik, og kjøre fullt ut forbud. Istedenfor at de faktisk gidder å sette seg inn i teknologien, så lar de heller teknologien vinne over dem. Det er smått absurd. Skal ikke lenger tilbake til når TVen kom, veldig mange psykologer snakket om at TV er skadelig, gift og bare pest og ødela familien, og var ikke måte på. Samme med skytespill, alle som spilte skuespill kunne risikere å bli mordere og være interessert i å skyte folk. Altså snakk om alt eller ingenting... Anonymkode: 2ddfd...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #49 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå er barna mine for små til at dette er en problemstilling jeg må forholde meg til med det første, men jeg registrerer at mange snakker om foreldrekontroll. Er det så bra som det fremstilles? Søsteren min jobber på barneskolen og forteller at barna ofte klarer å omgå foreldrekontrollen og dermed har tilgang til det meste foreldrene prøver å begrense. Hvis de får tilgang til nettleser er jo mye gjort.. Anonymkode: 586b4...690 Dersom foreldrekontroll i nyeste iOS er satt opp riktig er det praktisk talt umulig for barnet å omgå kontrollene. Da må barnet enten ha foreldrenes passord eller være så teknologisk kyndig at det bare er å ta av seg hatten. At noen fortsatt tror at barn lett kan omgå foreldrekontrollen er fordi det tidligere var enklere å gjøre dette, f.eks. ved å endre tidssone/land for å få mer skjermtid, bruke VPN osv. Kjente hull har blitt tettet i oppdateringer. Det er viktig å huske på å oppdatere programvaren, og låse innstillingene. Teknologien gjør stadige fremskritt, og som forelder er det viktig å holde seg oppdatert -For det gjør barna! Da blir det litt håpløst med påstander om at det er enkelt å omgå foreldrekontroll-innstillingene. Vi er ikke lenger i 2017. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Til dere som ikke skjønner hvorfor barn ikke skal ha smarttelefon https://www.nrk.no/vestland/mann-i-30-arene-tiltalt-for-nettovergrep-mot-over-30-barn-i-bergen---skal-ha-brukt-omegle-1.17592056 Anonymkode: d8e9b...56b Forferdelig sak, men dette viser jo mer mangel på foreldrekontroll enn noe annet. Barn skal ikke ha tilgang til verken kamera app eller sosiale medier. Ei heller skal de ha mulighet til å motta anrop fra, eller ringe til, andre enn de som er på kontaktlisten deres. Hvorfor ikke fokusere på foreldre-opplæring i stedet for å messe om forbud? Det hadde jo løst hele problemet. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere som har foreldrekontroll på telefonen; Har dere gjort slik at det utelukkende er spesifikke nettsider de kommer seg inn på? Eller har dere stengt nettleser i sin helhet? Anonymkode: 59174...e60 Dette avgjøres på bakgrunn av barnets modenhetsnivå. Vårt eldste barn har kun et filter som begrenser «voksent» innhold, men han bruker aldri nettleseren på sin telefon. Vårt yngste barn har ikke tilgang til nettleseren i det hele tatt, og det blir nok litt fram i tid for hennes del (kanskje når hun blir 17? ) Anonymkode: e7aec...2bb
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #50 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 12.27): Nei, 3-4-åringer har virkelig ikke behov for smarttelefon for læring og utvikling. Ærlig talt. Anonymkode: 59174...e60 Men det er greit at ungene har egen iPad i den alderen? Veldig mange foreldre har iPader til ungene i barnehagealder, men forskjellen fra en mobiltelefon er størrelsen.. Anonymkode: d7371...f3c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #51 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men det er greit at ungene har egen iPad i den alderen? Veldig mange foreldre har iPader til ungene i barnehagealder, men forskjellen fra en mobiltelefon er størrelsen.. Anonymkode: d7371...f3c Det er jo like sinnsykt å gi barnet en EGEN ipad. Har barnet så mye skjermtid at h*n ikke kan se på TVen eller en foreldre-enhet så er det noe riv ruskende galt i familien Anonymkode: d8e9b...56b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #52 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo like sinnsykt å gi barnet en EGEN ipad. Har barnet så mye skjermtid at h*n ikke kan se på TVen eller en foreldre-enhet så er det noe riv ruskende galt i familien Anonymkode: d8e9b...56b Hvordan drar du slutningen at eierskapet til enheten er styrende for skjermtiden ? Mine barn har hatt egne iPader siden 3-års alderen. Det betyr da ikke at de har hatt mye skjermtid av den grunn. 🤷♀️ Verken mannen eller jeg har ipad, og våre mobiler er jobb-mobiler og ingenting våre barn får lov til å benytte. Jeg vil tvert i mot påstå at å gi barn tilgang til foreldrenes enheter er uansvarlig, da disse ikke er satt opp med foreldrekontroll -Noe som er påkrevd for at et barn skal få tilgang til enheten. Anonymkode: e7aec...2bb
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #53 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er greit at ungene har egen iPad i den alderen? Veldig mange foreldre har iPader til ungene i barnehagealder, men forskjellen fra en mobiltelefon er størrelsen.. Anonymkode: d7371...f3c Begge deler er sykt. Anonymkode: 7a201...187
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #54 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan drar du slutningen at eierskapet til enheten er styrende for skjermtiden ? Mine barn har hatt egne iPader siden 3-års alderen. Det betyr da ikke at de har hatt mye skjermtid av den grunn. 🤷♀️ Verken mannen eller jeg har ipad, og våre mobiler er jobb-mobiler og ingenting våre barn får lov til å benytte. Jeg vil tvert i mot påstå at å gi barn tilgang til foreldrenes enheter er uansvarlig, da disse ikke er satt opp med foreldrekontroll -Noe som er påkrevd for at et barn skal få tilgang til enheten. Anonymkode: e7aec...2bb Hvorfor? En treåring sitter vel ikke alene og ser på en skjerm? Man ser vel sammen med barnet, om man absolutt må starte så tidlig med skjerm. Anonymkode: 7a201...187
Lalal13 Skrevet 1. oktober 2025 #55 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dattera mi fikk i andre klasse fordi den Explora klokka suger. Jeg har foreldre styring på telefonen, og full kontroll. Telefon er ganske kjekt. Hun liker å ta bilder og skrive meldinger, og ha familiechat på WhatsApp. Man må ikke ha ubegrenset tilgang til sosiale medier bare fordi det er en telefon med internett. Anonymkode: 0a568...6c7 Det er 13 årsgrense på WhatsApp!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå