AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #21 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fikk i 1.klasse. For å ha busskort-app og kunne ringe meg etter skolen. Ingen spill eller andre apper enn busskort på telefonene Anonymkode: 12226...7ff Har de ikke fysiske busskort der dere bor? Dere bor for nær skolen til å ha rett på gratis skoleskyss da sikkert? Anonymkode: 7a201...187
Fru Uperfekt Skrevet 29. september 2025 #22 Skrevet 29. september 2025 Sarmar skrev (5 timer siden): Når ville det vært fornuftig å kjøpt smarttelefon til barnet? Og hvor mye burde man bruke på barnnets første telefon? Det kommer helt an på behovet. Mine har fått sommeren før første klasse, prisen på de har vært forskjellige 1
Fru Uperfekt Skrevet 29. september 2025 #23 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Smarttelefon trenger ikke ungdommen før den starter på VGS. Hjernen er ikke nærheten av å kunne håndtere det ansvaret før den tid. Anonymkode: 59174...e60 Mye en trenger smart telefon til bla busskort 2
Fru Uperfekt Skrevet 29. september 2025 #24 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt sinnsykt å gi barn smarttelefon hvor de kan komme inn på alt slags skadelig innhold og bli oppslukt av telefonen på bekostning av livet. Trodde folk var mer opplyste nå!! Jeg kjøpte en «dum» telefon til min 8-åring fordi hun sluttet på sfo og jeg ville ringe for å høre hvordan det går hjemme. Vær så snill og spar barn for smarttelefonen Anonymkode: d8e9b...56b Hørt om foreldre kontroll? 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #25 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har de ikke fysiske busskort der dere bor? Dere bor for nær skolen til å ha rett på gratis skoleskyss da sikkert? Anonymkode: 7a201...187 Har ikke fysiske busskort. Kun app eller betale enkeltbillett. Anonymkode: 12226...7ff
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #26 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er sosialt selvmord når alt skjer på sosiale medier fra 8 klasse. Vil du la barnet ditt bli mobbet og stengt ute fra fellesskapet fordi du skal stå på prinsippene dine? Den typen regelrytteri er ikke bra for barnet ditt. Anonymkode: f444e...574 Hvor tror du det meste av mobbingen skjer på ungdomsskolen? Foreldre har heldigvis begynt å våkne opp, og sett skadene som er påført Gen Z sin ukritiske tilgang til smarttelefoner og sosiale medier. Ting er i endring, og det vil være sett på som omsorgssvikt å gi barn under VGS smarttelefon. Anonymkode: 59174...e60 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #27 Skrevet 30. september 2025 Fru Uperfekt skrev (11 timer siden): Mye en trenger smart telefon til bla busskort Neida, man trenger ikke smarttelefon for busskort. Anonymkode: 59174...e60 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. september 2025 #28 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida, man trenger ikke smarttelefon for busskort. Anonymkode: 59174...e60 Jo beklager men noen steder må en det 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #29 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Smarttelefon trenger ikke ungdommen før den starter på VGS. Hjernen er ikke nærheten av å kunne håndtere det ansvaret før den tid. Anonymkode: 59174...e60 Har fungert fint fra 3-4 års alder her, det er mange veldig gode apps for læring og utvikling. Men man utøver jo alderstilpasset foreldrekontroll. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er helt sinnsykt å gi barn smarttelefon hvor de kan komme inn på alt slags skadelig innhold og bli oppslukt av telefonen på bekostning av livet. Trodde folk var mer opplyste nå!! Jeg kjøpte en «dum» telefon til min 8-åring fordi hun sluttet på sfo og jeg ville ringe for å høre hvordan det går hjemme. Vær så snill og spar barn for smarttelefonen Anonymkode: d8e9b...56b At du som forelder ikke har bedre innsikt i oppsett, tidssperrer, foreldrekontroll, overvåking med mer, er skremmende. Anonymkode: cb7bb...692 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #30 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har fungert fint fra 3-4 års alder her, det er mange veldig gode apps for læring og utvikling. Men man utøver jo alderstilpasset foreldrekontroll. Anonymkode: cb7bb...692 Nei, 3-4-åringer har virkelig ikke behov for smarttelefon for læring og utvikling. Ærlig talt. Anonymkode: 59174...e60 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #31 Skrevet 30. september 2025 Har barn på 4. trinn. Heldigvis er det fortsatt mange i klassen som fortsatt ikke har telefon nå som ny forskning og nye råd har kommet. Vi har avtalt i foreldregruppen til gjengen hans (de er 6 stk) at vi holder igjen på smarttelefon så lenge praktisk mulig. Vi er ikke de eneste i klassen eller på trinnet med den holdningen. Har snakket med ham om det, og han vet at det blir "dumtelefon" som første telefon, og er med på det. Eneste reaksjonen var at han har blitt strengere på å gi beskjed om at voksne må legge fra seg telefonen når vi er i samme rom, og det er bare bra! Enn så lenge har han telefonklokke og fysisk busskort, kommer langt med det. Anonymkode: 36299...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #32 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Smarttelefon trenger ikke ungdommen før den starter på VGS. Hjernen er ikke nærheten av å kunne håndtere det ansvaret før den tid. Anonymkode: 59174...e60 Her må de ha smart telefon for å bruke en del apper på ungdomskolen. Feks duolingo, artsorakel, lupe, fuglelyd app, div kart. Ut.no, fishbuddy... Og jeg tenker at det er bra de kan bli kjent med apper som verktøy og få en innføring i smarte ting og ikke bare some. Anonymkode: 580e8...4d2 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #33 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her må de ha smart telefon for å bruke en del apper på ungdomskolen. Feks duolingo, artsorakel, lupe, fuglelyd app, div kart. Ut.no, fishbuddy... Og jeg tenker at det er bra de kan bli kjent med apper som verktøy og få en innføring i smarte ting og ikke bare some. Anonymkode: 580e8...4d2 Bruker de ikke skole-pc på ungdomsskolen? Duolingo og artsorakelet bruker jeg på pc. Høres pussig ut om skolen forventer at elevene har telefon? Er ikke de fleste skoler mobilfri nå? Anonymkode: 7a201...187
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #34 Skrevet 30. september 2025 Jo, men de bruker telefonen med apper når de er ute i felten. Feks på tur. Gym, naturfag etc. Så det er jo ikke ofte, men det skjer. Anonymkode: 580e8...4d2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #35 Skrevet 30. september 2025 Fru Uperfekt skrev (17 timer siden): Hørt om foreldre kontroll? Denne diskusjonen har gått helt ut av kontroll. Foreldre må sette seg inn i funksjonene på mobilene Foreldrekontroll - kan lett styres hva som blir lastet ned, hvilke tider og hvor mye den blir brukt. sosiale medier - man kan fint blokkere/ikke tillate sosiale medier og fremdeles ha smart telefon. Min 6. klassing har en gammel iPhone hvor hen må ha min Apple id for nedlasting, ingen sosiale medier etc. men hen har nettbank (sparer og eierskap til egen konto), bussbillett (kommer seg til aktiviteter selv) og enkle påminnelser. I tillegg vet vi hvor hen er gjennom hvor er. Anonymkode: 1343c...941 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #36 Skrevet 30. september 2025 Synes det er så morsomt med foreldre som påstår de vet best og mest om alt og alle. Hvorfor kan ikke du gjøre ting på DIN måte og passe din egne behov, så kan jeg gjøre ting på vår måte. Fnyser av kommentaren om at å gi mobil til barna sine er omsorgssvikt - sikkert samme person som sier det er omsorgssvikt å si skarpt nei til barna sine. Anonymkode: 2ddfd...ad5 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #37 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er så morsomt med foreldre som påstår de vet best og mest om alt og alle. Hvorfor kan ikke du gjøre ting på DIN måte og passe din egne behov, så kan jeg gjøre ting på vår måte. Fnyser av kommentaren om at å gi mobil til barna sine er omsorgssvikt - sikkert samme person som sier det er omsorgssvikt å si skarpt nei til barna sine. Anonymkode: 2ddfd...ad5 Hvordan drar du den slutningen…?! Anonymkode: 59174...e60
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #38 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er helt sinnsykt å gi barn smarttelefon hvor de kan komme inn på alt slags skadelig innhold og bli oppslukt av telefonen på bekostning av livet. Trodde folk var mer opplyste nå!! Jeg kjøpte en «dum» telefon til min 8-åring fordi hun sluttet på sfo og jeg ville ringe for å høre hvordan det går hjemme. Vær så snill og spar barn for smarttelefonen Anonymkode: d8e9b...56b Denne typen innlegg, fra foreldre som tydelig har null forståelse for foreldrekontroll-begrensningene som ligger i en moderne smarttelefon, er bare trist å lese. Anonymkode: e7aec...2bb 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #39 Skrevet 30. september 2025 Nå er barna mine for små til at dette er en problemstilling jeg må forholde meg til med det første, men jeg registrerer at mange snakker om foreldrekontroll. Er det så bra som det fremstilles? Søsteren min jobber på barneskolen og forteller at barna ofte klarer å omgå foreldrekontrollen og dermed har tilgang til det meste foreldrene prøver å begrense. Hvis de får tilgang til nettleser er jo mye gjort.. Anonymkode: 586b4...690 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #40 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvordan drar du den slutningen…?! Anonymkode: 59174...e60 Veldig enkelt, er bare å lese kommentarene her det. Var ikke ment til TS, men generelt. Anonymkode: 2ddfd...ad5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå