Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ville det vært fornuftig å kjøpt smarttelefon til barnet? Og hvor mye burde man bruke på barnnets første telefon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt klokke ut småbarnstrinnet og telefon fra 5 klasse. Da har klassekameratene også fått.

Vi kjøpte en xploratelefon som er lett å styre fra foreldretelefon.

Anonymkode: f444e...574

• Liker 1
Skrevet

Når det slutter på sfo og skal være alene litt. Mobilklokke er veldig greit før det.

5. trinn er vel ok, men våre fikk ikke smarttelefon før senere. 

Kjøp en billig samsung feks på tilbud eller xplora. Foreldrestyring.

Anonymkode: feeae...619

Skrevet

Min går i 4  klasse, han har en Samsung, min gamle. Det er mange foreldre på trinnet som er i mot mobiltelefon. Men vi synes det er veldig greit. Det er mange som ikke vet hvor mye foreldrestyring mobilen kan ha, her må alt godkjennes fra våre mobiler, før han får det på sin. 

Anonymkode: 95532...4d8

Skrevet

Mine går i 3 og 5 klasse. Har våre gamle iphone 8. Disse har de hatt fra 1 klasse. Fe trenger ikke noe mer for å ringe og sende sms. De har ikke tilgang til nettleser eller some.

Anonymkode: 856ae...491

Skrevet

Nå prates det mer og mer om det å vente til åttende trinn. Mine foreldre i 2 og 4 trinn har ringeklokker men jeg hadde tenkt at de skulle få smart telefon før åttende.. nå vet jeg ikke om jeg våger å gå mot de andre medelevenes  foreldres ønsker.

Anonymkode: 8200a...5b5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min går i 4  klasse, han har en Samsung, min gamle. Det er mange foreldre på trinnet som er i mot mobiltelefon. Men vi synes det er veldig greit. Det er mange som ikke vet hvor mye foreldrestyring mobilen kan ha, her må alt godkjennes fra våre mobiler, før han får det på sin. 

Anonymkode: 95532...4d8

Hvordan gjør du det?

Skrevet

De arver bare våre gamle (får ny i jobb annethvert år), og har gjort det fra ung alder. Men med veldig god kontroll, og restriksjoner rundt. 

Anonymkode: cb7bb...692

Skrevet

Min eldste fikk til tiårsdagen, da var han en av de siste i klassen. Yngste får det kanskje når hun er 9, får se om hun er like fornuftig med bruk som broren har vært. Han arvet en av fars gamle, samme kommer lillesøster til å gjøre. Kjøper ikke ny telefon så tidlig, ikke har han vært opptatt av å ha en ny en heller. 

De klokkene hadde jeg bare dårlig erfaring med, så får se om lillesøster skal ha. 

Anonymkode: 7afb6...94f

Skrevet

Kommer an på når "alle andre" i klassen/vennegjengen får, tenker jeg. Heldigvis bare noen få i klassen (4. klasse) som har smart tlf. Skolen har nettopp blitt med på smarttelefonfri barneskole så håper vi slipper unna noen år til. 

Anonymkode: 7a201...187

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sarmar skrev (2 timer siden):

Når ville det vært fornuftig å kjøpt smarttelefon til barnet? Og hvor mye burde man bruke på barnnets første telefon?

Smarttelefon trenger ikke ungdommen før den starter på VGS. Hjernen er ikke nærheten av å kunne håndtere det ansvaret før den tid.

Anonymkode: 59174...e60

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Mine går i 1. Klasse og begge har smarttelefon og det fungerer godt for vår familie, så det er jo helt individuelt. Søsteren min har barn i 6. Klasse og de har ikke telefon.

Anonymkode: 2ddfd...ad5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det slutter på sfo og skal være alene litt. Mobilklokke er veldig greit før det.

5. trinn er vel ok, men våre fikk ikke smarttelefon før senere. 

Kjøp en billig samsung feks på tilbud eller xplora. Foreldrestyring.

Anonymkode: feeae...619

Min sluttet på sfo til jul i andre klasse fordi det var kjedelig når få i klassen gikk der.

Tenker du at man må huske å lada klokka hele tiden? Men det må man vel med en tlf også..

Skrevet

Min 9 åring får ikke på en stund nei. Har ikke tenkt tanken engang. 
14 åringen har, men har fortsatt ikke fått noe særlig SoMe. 
Senest mulig, i grunn. 

Anonymkode: fa394...6ba

• Liker 1
Skrevet

Nå prates det mer og mer om det å vente til åttende trinn. Mine foreldre i 2 og 4 trinn har ringeklokker men jeg hadde tenkt at de skulle få smart telefon før åttende.. nå vet jeg ikke om jeg våger å gå mot de andre medelevenes  foreldres ønsker.

Bare vent. Plutselig har alle telefon. 5 klasse og ikke mer AKS/SFO - da er de i gang alle som én. Smarttelefon vs knapptelefon er overhodet ikke problemet, det er det manglende foreldrekontroll og barn som får sosiale medier for tidlig som er. Og ja, man kan styre en smarttelefon ned til minste kontaktliste.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Smarttelefon trenger ikke ungdommen før den starter på VGS. Hjernen er ikke nærheten av å kunne håndtere det ansvaret før den tid.

Anonymkode: 59174...e60

Det er sosialt selvmord når alt skjer på sosiale medier fra 8 klasse. Vil du la barnet ditt bli mobbet og stengt ute fra fellesskapet fordi du skal stå på prinsippene dine? Den typen regelrytteri er ikke bra for barnet ditt.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min sluttet på sfo til jul i andre klasse fordi det var kjedelig når få i klassen gikk der.

Tenker du at man må huske å lada klokka hele tiden? Men det må man vel med en tlf også..

Altså, klokke er jo en telefon det også, selv om den ikke har så mye fancy funksjoner. Selvfølgelig må du lade den akkurat som en vanlig mobil. Lær barnet ditt å sette den til. Vår holder 2-3 dager avhengig av bruk.

Skrevet

Det er helt sinnsykt å gi barn smarttelefon hvor de kan komme inn på alt slags skadelig innhold og bli oppslukt av telefonen på bekostning av livet. Trodde folk var mer opplyste nå!! Jeg kjøpte en «dum» telefon til min 8-åring fordi hun sluttet på sfo og jeg ville ringe for å høre hvordan det går hjemme. Vær så snill og spar barn for smarttelefonen

Anonymkode: d8e9b...56b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså, klokke er jo en telefon det også, selv om den ikke har så mye fancy funksjoner. Selvfølgelig må du lade den akkurat som en vanlig mobil. Lær barnet ditt å sette den til. Vår holder 2-3 dager avhengig av bruk.

Ja, lurte bare på hvorfor klokke ikke er nok når de er slutta på sfo. Er mulig jeg misforstod altså.

• Liker 2
Skrevet

Når det er behov…bestemte vi. Så ble 3.klasse for første barn og 2.klasse for nr to. Rett og slett for å kunne gi oss beskjed når de ble med hjem til venner osv etter skolen, eller kunne ringe om de faller på sykkelen på vei hjem osv. Mest pga vennegreia, ble litt masete at sfo skulle ha delansvar for kommunikasjonen rundt de daglige ønskene om ha med besøk/besøke, da fikk veldig mange egen telefon de kan ringe med fra utenfor skolen. Rett og slett praktisk. Kjøpte en iphone, sperret for annet enn ringing og meldinger til fastsatte kontakter. Ville ikke gi de en dum-telefon med ubegrenset nettleser og kamera osv. Har gradvis åpnet opp flere muligheter med alder. Passer oss best. Brukte 1000-1500 kr på en brukt mobil med god nok batterikapasitet. 

Anonymkode: d5f53...e52

Skrevet

Og ja, de kunne hatt klokke. Men det er sånn barnslig som 1.klassingene har, og jeg vet ikke om jeg kunne sperre kamera på de feks. Mulig man kan. Uansett greit å fra start øve seg på å passe på mobilen, bare ha den i sekken hele dagen (nå mobilhotell), få den med seg hjem osv. Ikke være vant til å ha mamma fast på armen hele dagen og tiden. Merket at hele telefonen ble glemt for det meste, og husket når de trengte den. Ikke en hele tiden påminner med klokka/leketøyet på armen. Det var min tanke rundt mobil fremfor klokke. Så jo fra 1.klasse alle ungene som ringte mamma heeeeeele tiden fra klokka… tenkte at det maset orker jeg ikke. De må ha noe de ikke kan se hele tiden. For å ha et liv…på samme måte som jeg legger vekk min egen mobil i en skuff hjemme. Ute av syne er en fin ting å lære seg effekten av fra start.

Anonymkode: d5f53...e52

Skrevet

Fikk i 1.klasse. For å ha busskort-app og kunne ringe meg etter skolen. 
Ingen spill eller andre apper enn busskort på telefonene 

Anonymkode: 12226...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...