Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Irma klinger dessverre ikke noe særlig godt, får en følelse av øst tysk og ser for meg en tysk eldre mann rope IIiirRmmMAaaa, huff nei dette var ugreit.

Sett ned foten og si rett ut, IKKE aktuelt. Du liker det ikke og ønsker å gi deres barn en bedre start på livet enn dette.

Anonymkode: cb33f...331

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også det virker helt urimelig at samboeren skal bestemme navnet når TS syns det er helt forferdelig. 

Når det ikke ser ut til å finnes noen kompromisser som fungerer, så tror jeg bare dere må snakke grundig og godt sammen om det, og forhåpentligvis klare å forstå hverandre så godt at en av dere blir villig til å endre mening. I utgangspunktet syns jeg TS har veto-rett. Men jeg ville gått flere ekstra runder og kjent etter om jeg kunne endret mening om navnet likevel, siden det nå virker som det betyr så veldig mye for samboeren. 

Jeg hadde i mange tilfeller vært åpen for å velge et navn som betydde så mye for samboeren min. Men det finnes navn jeg bare kunne blitt med på om det var virkelig, virkelig ekstremt viktig for ham, og noen få navn jeg tror jeg bare ikke hadde klart å venne meg til. Samtidig vet jeg at det er mange navn jeg personlig kan venne meg til og begynne å like. Nevøen min har et navn jeg mislikte sterkt første gang jeg hørte at han skulle hete det, og virkelig liker i dag. Mannens ønske om guttenavn likte jeg heller ikke da vi ventet første barn, men jeg vurderte å la ham bestemme det, fordi det betydde mye for ham. Vi fikk bare jenter, så det ble ikke aktuelt. Men til nr. to var jeg enig i at det var et bra navn fram til det var klart at vi ventet en jente. 

Anonymkode: dedb2...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved navnevalg har begge foreldre vetorett.

Anonymkode: 829e7...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det fra en som valgte å gi etter på et navn som jeg synes hørte til en 80 år gammel mann ikke en baby: når du får dette barn, holder det og ser det inn i øynene- ser det vokse opp så blir det navn det fineste navn du noen gang har hørt.

Vi inngikk det kompromis at gutten fikk 2 navn. Det er 2 korte navn på 4 bokstaver hver og han blir kalt begge navn. Jeg brukte en del tid før fødselen på å venne meg til navnet. Hadde egentlig tenkt kun å kalle han navn nr 2, men da han ble født så var han begge navn.

Vi ble også enige om at neste barn fikk jeg gi første navn til og min mann fikk ikke lov å nekte fordi jeg hadde akseptert hans navn uten krangel..

Anonymkode: d99ec...f85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan foreslå at ungen får hennes etternavn istedet, mot at du får fornavnet? Jeg synes generelt det er fair at den ene får bestemme fornavnet når den andre får etternavnet, men man bør selvsagt få sette foten ned for navn man synes er grusomme.

Jeg synes forøvrig ikke Irma er ille i det hele tatt, iallefall ikke etter du innledet med "Olga". Det hadde blitt skilsmisse her før navnet Olga.

Anonymkode: 52f4e...6eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Irma er jo kult!

Betraktelig mye bedre enn Olga og Helga, hehe.

Anonymkode: a99cc...944

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreslå Irmelin isteden?

Anonymkode: 8d6f7...46c

AnonymBruker
Skrevet

Syns det blir litt urettferdig om kun den ene skal bestemme, ihvertfall når den andre ikke liker navnet i det hele tatt.

Begge to skal jo signere på navnevalget og føle seg tilfreds ved valget.

Jeg ville stått på mitt, du vil ikke at hun skal hete Irma, uavhengig av grunn, og det må hun bare ta hensyn til. Med litt tid hvor hun skjønner at du ikke rikker deg, bli enige om et kompromiss hvor foreksempel dere kan la navnet starte på første bokstaven i Irma eller et navn med en del av de samme bokstavene, som dere begge liker.

Enten det eller et helt annet navn, så har hun valget.

For eksempel Irene, Iris, Mira eller Miriam kan være forslag (kanskje hun trenger tid til å vende seg til et annet navnevalg enn hun så for seg).

Vet om ei jente i barnehagealder som heter Irene, hun kler navnet, det er enkelt, og ikke så mange barn som heter det (ihvertfall ikke som eneste navn). Ofte med litt tid når man blir vant til navnet selv om man syns det er litt "rart" , så "kunne det ikke het noe annet" med tiden, fordi akkurat det barnet man er blitt glad i heter det.. Men syns ikke man skal gå helt på akkord når den ene ikke har lyst at det skal være oppkalling eller et spesifikt navn. Man er jo to!

Anonymkode: 8de1f...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom forresten på at Mari har jo de samme bokstavene som Irma, kanskje det kunne vært noe. Enkelt og stødig navn, som ikke så mange har som eneste navn (av barn i dag).

Anonymkode: 8de1f...6ca

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enda verre at det blir Ørma i utlandet 😛 

Anonymkode: 51170...eec

For i utlandet snakker alle engelsk….

Anonymkode: bdef4...e9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt favorittnavn til gutt er Matias, det  hadde vært oppkalling siden pappa har lignende navn . Men det var uaktuelt for mannen. Der han er fra brukes utrykket "Gali Matias" veldig ofte, hvis ting er galskap, sjokkerende ol. 

Jeg måtte selvfølgelig ta hensyn til det, så  fant vi raskt et navn vi begge likte. Har alltid vært veldig fornøyd med navnet til gutten min, og han kler det godt. 

Anonymkode: 92b91...12d

Skrevet

Jeg syns likte egentlig Irma, men det er irrelevant. Det som er viktig er at  dere er to om å få barn. Det er ikke rettferdig at mor skal bestemme navnet alene, det er urimelig av henne. Dere må finne et navn begge liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i akkurat samme situasjon, pappaen hadde bestemt seg for et navn, og nektet å diskutere noe annet. Hele graviditeten gikk og han sto på sitt, til min store fortvilelse. Men jeg er også sta, så noen dager etter barnet ble født ble vi enige om et helt annet navn :) det ordner seg nok for deg også, bare stå på ditt!

Anonymkode: 387b7...664

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er skrevet før. Men da hadde jeg sagt at hun kunne hete Mari, da dette er Irma med omstokkede bokstaver. Lengre hadde jeg faktisk ikke strukket meg. Mine bestemødre het Ann og Bjørg og de var derfor særdeles gira på at jeg skulle hete Annbjørg da jeg ble født, som var på midten av 80 tallet. Jeg er så sjeleglad for at mine foreldre nektet å kalle meg det!

Anonymkode: 4023a...9f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vet ikke om det er skrevet før. Men da hadde jeg sagt at hun kunne hete Mari, da dette er Irma med omstokkede bokstaver. Lengre hadde jeg faktisk ikke strukket meg. Mine bestemødre het Ann og Bjørg og de var derfor særdeles gira på at jeg skulle hete Annbjørg da jeg ble født, som var på midten av 80 tallet. Jeg er så sjeleglad for at mine foreldre nektet å kalle meg det!

Anonymkode: 4023a...9f3

Annbjørg er et fint navn, kan jeg spørre hva du heter som er så mye mer akseptabelt?

Anonymkode: 31826...328

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eneste løsningen er å finne et navn begge liker, en av dere kan ikke bestemme alene, det er begges barn. Og det går virkelig ikke an å trumfe gjennom et navn den andre synes er stygt.

Eksen og jeg hadde ikke lik smak, men vi ble enige om navn begge likte, men som ikke var favorittnavnene til noen av oss.

Hvorfor kommer dere andre her med kommentarer på hva dere synes er fint ig ikke? Det er jo helt irrelevant. 

Anonymkode: e6637...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et navn er viktig, eller føles i alle fall veldig viktig. Men de aller fleste ender opp med å passe med navnet sitt. Det er så mange ting dere må bli enige om i årene fremover, så dette må dere faktisk klare. Jeg mener begge har vetorett på navn, og selvsagt skal ikke en trumfe gjennom et navn den andre absolutt ikke liker. 

Anonymkode: 03dc6...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Syns Irma var fint og slett ikke et Olga navn. Når det er sagt så er det jo veldig in med ‘oldeforeldre’ navn nå og Irma er helt sikkert på vei inn. Selv har jeg feks jobbet på sykehjem og assosiert navnet Ada med så oldis det bare kan bli. Nå er det tre Ada» er i bhg til barnet mitt. Samme med Alida som oldemoren min heter. Ganske mange får det navnet nå. Sånn har navn fått i sykluser til alle tider. Det vil nok nok bli en stor stopp på Noah, Leah, Mattheo og Ea snart, men de er nok tilbake om 50-80 år.

I mellomtiden får vi nok Monica, Linda, Camilla og Katrine tilbake🙂

Anonymkode: 9facd...703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå trodde jeg det faktisk var et skikkelig stygt navn, men navn ala Helga og Olga er ikke det. 

Dere får begge skrive ned noen navn på en lapp og trekke ett hver, med litt flaks kan de kombineres. 

Anonymkode: c1f4b...780

Det er jo din mening. Hvis TS synes Helga og Olga er helt grusomme navn, så er det jo det for han/hun.

Anonymkode: 7e66c...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...