Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Alle må forstå at man ikke kan kalle barnet noe den ene forelderen ikke liker eller ønsker. Så du må bare si det.

Om du trenger flere argumenter, kan du si at den egentlige grunnen til at du ikke ønsker navnet er at den første du lå med heter det.

Eller henvise til den lite sjarmerende navnesøsteren 

Irma Ilse Ida Grese[5] (1923–1945) var en tysk fangevokter i konsentrasjonsleireneRavensbrück, Auschwitz-Birkenauog Bergen-Belsen. Hun ble beskrevet som sadistisk og tok egenhendig livet av flere kvinnelige fanger. 

Oi, æsj. Nå ble navnet grusomt. Er ikke tull engang🙈

Anonymkode: 07486...1e1

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts 

Jeg har foreslått Irmelin, da dette er litt mer ‘spiselig’, selv om dette heller ikke er å foretrekke. Hun er fast bestemt og vi kommer ingen vei.

I tillegg får hun støtte fra familien sin som er veldig glad for at det tilsynelatende blir oppkalling. Jeg kan ikke gå hardt ut og nekte for dette navnet fremfor de, da noen i svigerfamilien heter nettopp dette! 

Om vi får barn nr 2 skal jeg få velge navn, om hun får velge dette. Jeg går ikke med på for jeg vil at vi skal være enig, men problemet er jo at hun ikke gir slipp på navnet. 

Anonymkode: 8f158...331

Irma  er faktisk  fint  ! Irmelin  føyer seg inn i rekken av moderne tullenavn  ala Chrisander  osv 🤮

Anonymkode: 64d6b...1a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts 

Jeg har foreslått Irmelin, da dette er litt mer ‘spiselig’, selv om dette heller ikke er å foretrekke. Hun er fast bestemt og vi kommer ingen vei.

I tillegg får hun støtte fra familien sin som er veldig glad for at det tilsynelatende blir oppkalling. Jeg kan ikke gå hardt ut og nekte for dette navnet fremfor de, da noen i svigerfamilien heter nettopp dette! 

Om vi får barn nr 2 skal jeg få velge navn, om hun får velge dette. Jeg går ikke med på for jeg vil at vi skal være enig, men problemet er jo at hun ikke gir slipp på navnet. 

Hva med å endre litt på bokstavrekkefølgen, kan hun gå med på det? Mira? Det er mye finere. 

Anonymkode: 77dd6...ed8

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Irma 1000

Anonymkode: d3690...983

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Irma kan du bli vant til og så kan du legge til et mykere mellomnavn.

Irma Elise, Irma tomine, Irma Ellouise, osv..

Anonymkode: b626d...dc3

Irma Elise! Kjempefint❤️❤️❤️

Anonymkode: fbf03...7aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Likte Irma jeg ☺️ 

Men synes du har gitt så mange forslag til kompromisser at hun fremstår fullstendig urimelig… 

Hvilke kompromisser har hun foreslått? 
Man er to i et forhold. Begge gir og tar for å få balanse. Dette er veldig ugreit

Anonymkode: 7e9fb...fc8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Irma  er faktisk  fint  ! Irmelin  føyer seg inn i rekken av moderne tullenavn  ala Chrisander  osv 🤮

Er du full? Irmelin er et vanlig, gammelt navn 🙄

Anonymkode: 7fc0e...1c0

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes ikke Irma er et veldig ille navn men viktig at du også liker navnet på ditt eget barn.

Far til mitt barn insisterte på merkelige navn med z i seg og gjerne x. Det var totalt uaktuelt. Tokk litt tid å bli enige. Du skal ikke oppleve ick av å si navnet til ditt eget barn. Dette ville ikke jeg gått med på selv om jeg synes Irma er litt kult. 

Du får stå på ditt viss du misliker navnet såpass. I følge loven må dere bli enige. Jeg på min side lot ikke far ha etternavnet da jeg skulle hete det samme som mitt barn og vi ikke var gift. Det var uaktuelt for meg å ikke dele etternavn med barnet jeg hadde født. 

Anonymkode: 7d530...62f

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke noe om at én person skal tvinge gjennom et navn. Virker som at hun er hormonell? Ikke normalt å ikke la pappaen få si ønske om navn, eller nekte ett og annet. Er hun like sta på andre områder? 

Anonymkode: aea3e...a4e

• Liker 4
Skrevet

Nei vettu hva. Her må du stå i det og si NEI.

Hun må jo respektere det du også ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Så dere har et mellomnavn også? Det er jo opptil deg hvilket navn du bruker, og hva du forteller andre navnet hennes er.. det er ganske sannsynlig at det er du som tilbringer mest tid med barnet de første årene. Eller skal mannen og gamlemor være der hele tiden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Irma kan du bli vant til og så kan du legge til et mykere mellomnavn.

Irma Elise, Irma tomine, Irma Ellouise, osv..

Anonymkode: b626d...dc3

Det er jo bare enda jævligere. Som å pynte en bæsj med sløyfe 🤣

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Irma 1000

Anonymkode: d3690...983

Tenkte jeg på og! Morsomt radioprogram.

Jeg syns det er helt utrolig at dama di vil trumfe igjennom noe du ikke vil ha, utrolig egoistisk. Hvorfor skal hun ha rett til det?
Er hun veldig dominerende ellers og? Dette syns jeg er utrolig usympatisk.

Anonymkode: 97dd8...489

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi blir altså ikke enig om navn. 

Partneren min insisterer på å oppkalle barnet etter sin bestemor. Det er HELT uaktuelt for henne at det IKKE blir det navnet. Jeg syns tanken på oppkalling er fin, men problemet er at dette navnet er så stygt at jeg aldri ville kalt datteren min for det. Det er i samme kategori som Helga og Olga. 

Jeg har prøvd å foreslå navn som er litt søtere og mildere enn «OLGA!!», og hun liker disse navnene, men er likevel helt urokkelig. 

Jeg har strekt meg langt ved å tillatte å ha dette navnet som et andrenavn på papiret, men nei. Dobbeltnavn, men at hun i dagligdags kun bruker sitt «fine navn»? 🤭 Nope. 

Jeg har også foreslått at datteren vår kan ha to navn og at vi bruker hvert vårt. Typ Olga Filippa. Hun bruker Olga og jeg Filippa. Men først og fremst er dette veldig tungvint, (selv om jeg har sett at dette har vært helt uproblematisk for min bror som har to navn), men da igjen, får datteren vår (etter min mening) et helt grusomt navn. 

Hun skal altså ha dette Olga/Helga-navnet som det første fornavnet, det skal bli brukt daglig, og det er dette hun skal hete. Punktum. 

Vi kan om så bla opp i navneboken og ta et helt tilfeldig navn, jeg kan vike fra mine favorittnavn, trekke lodd! Så lenge det ikke blir dette navnet! 😖 

Hva skal jeg gjøre??

Barnet deres vi høres ut som en 90år gammel dame med det navnet. Forstår oppkalling, men blir ikke riktig at en bestemmer. Enten må dere skrive flere navn begge to og velge sammen hvilket dere liker best av de (det gjorde vi og havnet på samme navn med jenten vår, gutten vår hadde jeg ett navn jeg ønsket som få hadde og mannen likte godt det navnet så ble det). Eller så må barnet ha dobbeltnavn. Kompromiss!

Anonymkode: ebfdc...eca

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Irma var litt kult, da. Tror jeg aldri har hørt det før, så kanskje derfor jeg likte det?

Anonymkode: 07486...1e1

Tenker bare på radioprogrammet Irma 1000

https://www.nrk.no/video/irma-1000_112046

AnonymBruker
Skrevet

Irma? Høres ut som en kjønnssykdom det ikke finnes kur på. Klov og Irma på penis. Vi gir han 3 måneder..

Anonymkode: 24975...910

• Liker 2
Skrevet

Irma er da kult det!

Og så er det gjerne sånn at et navne kan være grusomt på papiret, men blir riktig så bra på mennesket. Gerd, Bjørg, Olga - klassiske navn som er harde, men jeg kjenner noen trolig fine mennesker med disse navnene, og jeg ser ikke for meg at de kunne hett noe annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Irmelin er ikke et nymotens tullenavn. Jeg kjenner ei som heter det, og hun er 65 år.

Anonymkode: f559f...b2e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte Irma. Jeg liker at det har to stavelser, og balansen mellom den harde r-en og den mye a-en på slutten. Og så har jeg tro på at det vil bli finere når du blir vant med det og knytter det til jenten din. Jeg syns også det er en dårlig idé at hun skal måtte forholde seg til to ulike navn for at mor og far ikke klarte å finne ett felles.

Samtidig må dere bli enige, og begge må bli hørt. Både du i hvor grusomt du syns navnet er og hvorfor det har så stor betydning for henne at denne saken har blitt steil. Hvordan dere kan møtes med dobbelt navn, Irmelin, vetorett. Fra hva du skriver møter du det mer løsningsorientert, noe du skal kunne forvente av henne også. 

Anonymkode: fd63d...b6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere begge skal være enige om navnet, kunne jo barnet f.eks ha et navn som starter på i, men som ikke er irma. Eller at dere gjør noe mer utav irma navnet på et vis, slik at det blir litt finere. Tror aldri jeg har hørt det navnet før faktisk. Men synts selv olga og slike navn er fæle! 

Anonymkode: 3f82e...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...