Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i klasse med en som heter Mirva. Ligner litt. Jeg kjenner også en dame som heter Irma og hun er veldig hyggelig. Så jeg liker begge disse navnene. Men det hjelper ikke deg. Hun som føder barnet ditt kan ikke trumfe igjennom et navn. Har hun sånn oppførsel til vanlig også?

Anonymkode: 1c99f...fdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg gikk i klasse med en som heter Mirva. Ligner litt. Jeg kjenner også en dame som heter Irma og hun er veldig hyggelig. Så jeg liker begge disse navnene. Men det hjelper ikke deg. Hun som føder barnet ditt kan ikke trumfe igjennom et navn. Har hun sånn oppførsel til vanlig også?

Anonymkode: 1c99f...fdd

Nå skriver TS at det er hun som er vant til å få viljen sin, så det er vel et sjokk for henne at fødemor ikke vil gi seg slik hun pleier. 

Anonymkode: 8cae5...7a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh din mening teller 50/50. Så om du ikke vil ha navnet så trumfer du gjennom. Dere må ha et navn begge er ok med. Fra mannen min sin side er det vanlig å kalle opp etter foreldre men det har verken han eller jeg ønsket. Hadde det vært eksepsjonelt fine navn som jeg elsket hadde det ikke vært noe problem. Så her har barna både fornavn og mellomnavn som har ingenting med oppkalling å gjøre. Familien har selvfølgelig ønsket vi kalte opp(noen av de i alle fall) men det har aldri vært noe problemer. Når valget er gjort så kan ingen sutre over det. Det er tross alt våre barn. 

Anonymkode: 9abe1...6e6

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan hete Irene Maria med kortformen Irma, for de som ønsker å bruke det. Det kan være et klengenavn. Hva tenker du om det?

Anonymkode: a095f...eaa

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 29.9.2025 den 19.35):

Så du synes det er helt greit å bruke et navn som den ene forelderen ikke liker. Du hadde akseptert et navn du synes er stygt fordi samboeren din og andre synes det er fint?

Det var veldig, da. Jeg sa ingenting om dette? Jeg sa at jeg, i likhet med samboeren, liker navnet. Må ikke fantasere så mye.

Anonymkode: 52300...ccf

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 16.19):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Anonymkode: 8f158...331

Få henne til å lese/høre podcast om Irma Grese. 

Anonymkode: f2db3...98c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Irma er et fint navn. Og om man ikke synes det er fantastisk, så er det da ikke stygt? For noen er oppkalling veldig viktig, noe de kanskje har tenkt hele livet. 

Anonymkode: 9a037...a96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 16.19):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Anonymkode: 8f158...331

Jeg synes Irma var kjempefint 🙂

Anonymkode: d9ae3...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en helt annen diskusjon om VI liker navnet eller ikke. Det er jo irrelevant. Poenget her er hvordan mor trumfer igjennom noe man skal bli enige om. Har dere kommet noen vei TS? 

Anonymkode: 8040c...024

• Liker 3
Skrevet (endret)

Navn som Irma er vakre og fulle av tradisjon. Ja til de gamle navnene. 

Endret av Natttåke
  • Liker 1
Skrevet

En mellomløsning som søte Irmelin. Det er grunnleggende sett det samme navnet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke Irma er så ille, men poenget er at begge foreldre skal være enig. Hun kan ikke bare trumfe gjennom et navn som er uaktuelt for deg. 

Her var jeg fast bestemt i flere år på at en eventuell datter skulle hete noe bestemt. Så blir jeg gravid med ei jente - og det viser seg at far mener navnet er uaktuelt 😐 Kjipt for meg, men sånn var det bare. 

Han på sin side foreslo (etter mitt syn) dritkjedelige navn som var vanlig da vi var små og som ga meg assosiasjoner til alle jentene i klassen på barneskolen. Så her endte det opp med et kompromiss.

Jeg skrev ned både mine og hans navneforslag på et ark, så strøk vi alle uaktuelle. Vi kategoriserte hverandres forslag som "totalt uaktuelt" "usikker" og "kan faktisk funke" 😅 Endte opp med 2-3 som var OK for begge to, og til slutt ble vi enige om ett av disse. Og nå ER hun jo navnet sitt på en måte. Selv om hun egentlig skulle hete noe annet. 

Anonymkode: 122b9...5f8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Begge foreldre må skrive under når dere skal sende inn melding om barnets navn. Så det er faktisk ikke mulig at én forelder trumfer gjennom et navn den andre ikke liker.

Man må bli enige om navn, men man kan jo også være litt raus om det er et navn som betyr mye for den andre forelderen (f.eks. oppkalling).

Skrevet
Honey Dew skrev (På 29.9.2025 den 15.56):

Borghild? Helga og Olga er fine navn. Frem for de gode, norske navnene. De er hundre ganger bedre enn disse nymotens influensernavnene.

De er faktisk meget stygge navn. Enig med ts. 

Anonymkode: edbd8...c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...