Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Iris? 

Anonymkode: b2514...6cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

avhengig av en manns nåde", samt ordvalget misogynistisk og patriarkalsk gjør det noe tvetydig. Må være lov å spørre.

Anonymkode: 79d5e...e09

Grunnen til at lovgivingen er som den er, at ikke den som bærer frem og føder barnet  får bestemme, er ettergufs fra en misogynistisk og patriarkalsk tid der man var avhengig av mannens nåde. En tid der medmødre ikke eksisterte, i hvert fall ikke juridisk sett. Jeg ser ikke hva som er uklart for deg her.

Medmødre er forøvrig ikke biologisk mor til barnet, og jeg trodde de måtte adoptere barnet før de ble juridiske medmødre, men her er jeg åpen for at jeg kan ta feil. Men hvis så, så kan jo bare biologisk mor navngi barnet før medmor får adoptere hvis de er absolutt uenige om navnet, og dermed unngå problemstillingen.

Anonymkode: 8a118...2d6

Skrevet

Jeg kjenner en som heter Irma, så navnet er på et vis helt vanlig for meg. Synes ikke det er stygt.

Men du? Jeg ville aldri ha gått med på å kalle datteren min for et navn jeg ikke likte - heller ikke tvunget partneren min til det.

Hva med en omskriving, ser det er foreslått før her? Mira eller Mari? Kunne det ha vært noe?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Irma Louise syns jeg kan være fint.

Anonymkode: 388ec...791

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 16.19):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Anonymkode: 8f158...331

Nå trodde jeg virkelig du skulle komme med et helt utenkelig navn som Adolf eller noe i den duren. Irma er ikke i nærheten av Helga eller Olga. Personlig syns jeg Irma er et fint navn, og jeg er veldig kresen på navn. Jeg var "uheldig" å kalle datteren min for et navn som et par år senere ble veldig populært, og 28 år senere er like populært. Jeg liker navn "ingen" har. Syns det er så trist at når man roper på barnet sitt så snur 7 barn seg. Eller i en klasse så er det feks Maria H, Maria K, Maria S og Maria D. 

Skrevet
On 9/29/2025 at 3:56 PM, Honey Dew said:

Borghild? Helga og Olga er fine navn. Frem for de gode, norske navnene. De er hundre ganger bedre enn disse nymotens influensernavnene.

Ellers takk 

• Liker 3
Skrevet

Hun kan for det første ikke tvinge sin vilje igjennom. Dere må faktisk være enige om navnet. Og godtar hun ikke kompromiss løsningene dine, vel... Da hadde jeg satt meg fullstendig på bakbeina og nekta henne å jakke barnet det... Ferdig snakka...

Jo... Og lykke til... 😅🤷❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Irma Louise syns jeg kan være fint.

Anonymkode: 388ec...791

Thelma Louise

Anonymkode: 51170...eec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Faytastic skrev (7 timer siden):

Nå trodde jeg virkelig du skulle komme med et helt utenkelig navn som Adolf eller noe i den duren. Irma er ikke i nærheten av Helga eller Olga. Personlig syns jeg Irma er et fint navn, og jeg er veldig kresen på navn. 

Det spiller jo overhode ingen rolle at ikke du synes det er like ille som Helga og Olga. Det finnes folk som liker de navnene også, men det er ikke relevant for TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Hva med Irmelin? Da får hun kalle opp og samtidig blir det litt mykere? 

Anonymkode: 2f721...435

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Thelma Louise

det var fint ! 🌸

Anonymkode: 144b5...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at Irma er veldig pent jeg! Men liker du det ikke, så går det ikke. Dere skal begge signere "papiret" elektonisk med hva barnet skal hete, så hun kommer faktisk ingen vei hvis du nekter. 

Anonymkode: 16cab...04b

• Liker 2
Skrevet
sluttåbanmegtakk skrev (6 timer siden):

Ellers takk 

Det var ikke et forslag. Vi har gitt to av jentene navnene Borghild og Aslaug

AnonymBruker
Skrevet

Ts

🥁🥁🥁
Irma 

Kan Irmelin være noe dere kan møtes på halvveien om? Kanskje litt mer i din gate samtidig som det kan være en slags oppkalling.

Anonymkode: 3afc8...954

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 29.9.2025 den 19.48):

Nei, nå må du lese deg opp på litt historie. Irmelin er ikke et nymoderne navn. 

https://snl.no/Irmelin_-_kvinnenamn

Det er like stygt og tullete.

Anonymkode: 64d6b...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Irma er helt grusomt, så forstår deg veldig godt, ts. Tenker gammel kommunist fra gamle Sovjet eller Øst-Tyskland når jeg hører det navnet. Irmelin er mye finere, selv om Irma sikkert kommer fra det navnet. Irmelin er egentlig veldig fint. 

Anonymkode: e464f...18d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan Irmelin være noe dere kan møtes på halvveien om? Kanskje litt mer i din gate samtidig som det kan være en slags oppkalling.

Anonymkode: 3afc8...954

Skulle til å foreslå det samme selv! I verste fall vil mor kalle ungen Irma som "kosenavn", men du kan bruke Irmelin og alle andre vet at det er det hun heter? 

Anonymkode: f1e98...80d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Grunnen til at lovgivingen er som den er, at ikke den som bærer frem og føder barnet  får bestemme, er ettergufs fra en misogynistisk og patriarkalsk tid der man var avhengig av mannens nåde. En tid der medmødre ikke eksisterte, i hvert fall ikke juridisk sett. Jeg ser ikke hva som er uklart for deg her.

Medmødre er forøvrig ikke biologisk mor til barnet, og jeg trodde de måtte adoptere barnet før de ble juridiske medmødre, men her er jeg åpen for at jeg kan ta feil. Men hvis så, så kan jo bare biologisk mor navngi barnet før medmor får adoptere hvis de er absolutt uenige om navnet, og dermed unngå problemstillingen.

Anonymkode: 8a118...2d6

Blir barnet født etter assistert befruktning i Norge ordnes medmorskapet før fødsel så medmor er like mye mor som biologisk mor fra minutt en. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en samtale dere burde hatt før dere bestemte dere for å bli gravide.

Forstår ikke partneren din at å ha navnet til en 85 år gammel dame vil gjøre barnet deres til et mobbeoffer?

Anonymkode: 1659a...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Blir barnet født etter assistert befruktning i Norge ordnes medmorskapet før fødsel så medmor er like mye mor som biologisk mor fra minutt en. 

Etter lovendringen om juridisk kjønn i 2016 kan en medmor (juridisk sett) også være en far (biologisk sett), hvis det for eksempel er en transkvinne og ciskvinne som får et barn sammen. Da er det også ordnet fra første minutt.

Anonymkode: 1659a...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...