Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo din mening. Hvis TS synes Helga og Olga er helt grusomme navn, så er det jo det for han/hun.

Anonymkode: 7e66c...3e4

Nemlig. Folk her er jo helt rare?!

Jeg hadde aldri kunnet leve med å ha et barn som het Wilhelminah eller Chandré, selv om mange elsker de navnene. Smak er ulik og personlig. 

Jeg synes fortsatt partneren til TS er urimelig og ganske vanskelig, håper floken løser seg. Mari var et godt kompromiss, synes jeg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har ingen i din familie du vil oppkalle etter?

Hvis du har det, og sier at det er kjempeviktig for deg å kalle opp barnet etter f.eks din bestemor, burde hun ta stilling til det.

Hvorfor er hennes oldemor viktigere enn din bestemor?

Jeg hadde uansett ikke gitt meg på dette.

Har både mor og far foreldrerett over barnet, må begge signere på navnevalget når det sendes inn.

Og blir dere ikke enige er det statsforvalteren som til slutt tildeler barnet et navn.

Lykke til.

Endret av Verbena
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I mellomtiden får vi nok Monica, Linda, Camilla og Katrine tilbake🙂

Anonymkode: 9facd...703

Haha, der ramset du opp 4 av de største mobberne i grunnskolen på 80-tallet 😅Men du har rett i at navn kommer i bølger. Folk tror de er originale, velger sjeldne gamle navn, og så har mange andre tenkt akkurat det samme. Sånn kom feks Leander og Oline tilbake. Og nå sitter plutselig folk og sier at de navnene er nyoppdiktede. 

Anonymkode: 51170...eec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke heller si at ungen kan få hennes etternavn og så får du være med på å bestemme fornavn, siden fornavnet er så viktig for deg?

I utgangspunktet synes jeg at mor alltid skal ha siste ordet ang navn side. det er hun som maltrakterer sin egen kropp med å bære frem og føde barnet, med risiko for varige skader hun må slite med resten av livet.

Anonymkode: 8a118...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I et moderne perspektiv er det helt absurd at kvinnen  som med blod, svette , tårer og enorme smerter har båret frem barnet, skal være avhengig av en manns nåde for å få gi barbet sitt navn. Det er en misogynistisk rest fra et patriarkalsk system som historisk sett ga far juridisk kontroll over barnet mens mor var redusert til fødemaskin, barnevakt, kokk, hushjelp og å være fars sengevarmer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I et moderne perspektiv er det helt absurd at kvinnen  som med blod, svette , tårer og enorme smerter har båret frem barnet, skal være avhengig av en manns nåde for å få gi barbet sitt navn. Det er en misogynistisk rest fra et patriarkalsk system som historisk sett ga far juridisk kontroll over barnet mens mor var redusert til fødemaskin, barnevakt, kokk, hushjelp og å være fars sengevarmer.

Hva synes du om at det i dette tilfellet er to mødre? Mor nr 2 er jo ikke i slekt med barnet, men skal jo være med å oppdra og gi barnet omsorg. Det blir vel som de tilfellene der far ikke er biologisk far, og de har brukt donor.

Anonymkode: 79d5e...e09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av 30-årene, og oppkalt etter min bestemor som døde et par år før jeg ble født. Fornavnet ble trumfet gjennom grunnet sorg, men jeg var heldig og fikk et mer spiselig mellomnavn. Det er også dette jeg blir kalt i det daglige - noe jeg er veldig glad for. 

Nå skal det sies at jeg respekterer at den ene forelderen min ønsket å kalle meg opp som en hyllest til sin egen mor, men det er aldri noe jeg ønsker å bli kalt - eller hr blitt kalt av mine egne foreldre eller familie, så de har også vært bevisste på at dette var et litt uspiselig navn. 

Et godt råd fra ei som har stått i det: STYR UNNA. Barn er slemme - men det er også voksne. Jeg har alltid presentert meg selv med mellomnavn, og det er det gode grunner til. Hele barndommen min har jeg blitt gjort narr av pga et annerledes navn, og i voksen alder er det også blitt gjort narr av i forskjellige undertoner. Nå har det blitt et slags kjælenavn og alterego, men det gikk mange år før jeg kunne godta det. 

Så av hensyn til ungen deres; legg hvertfall til et nøytralt navn - det fortjener hun. 

Anonymkode: a014d...e74

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg i at Irma ikke er noe fint navn. Ikke greit at samboeren din skal tvinge gjennom et navn du virkelig misliker og ikke er åpen for noe slags dialog rundt dette. Ønsker hun ikke at dere begge skal være fornøyde med navnet dere skal kalle barnet deres så lenge dere lever (med mindre barnet vil endre navn senere)?

Synes også tanken om at du skal få bestemme navn på eventuelt neste barn ikke er en god løsning. Hva om hun ikke liker navnet du da velger? Skal dere begge to leve resten av livet litt misfornøyde med navnet til barna deres? 

Foreslår at dere tar en samtale om dette i fredstid der du tar opp at du ønsker at dere begge skal være fornøyde og at uenighet rundt navn ikke bør ødelegge noe for tiden før babyen kommer og babylykken. Hun bør prøve å ikke være så fastlåst til Irma, og du bør være åpen for at navnet kan bli mer spiselig for deg med tiden. Så lar dere det ligge helt en stund før dere kan ta en ny samtale der dere begge kanskje har et litt annet perspektiv, og kanskje kan lese litt i babynavn-bøker sammen bare for å få litt ny inspirasjon, selv om hun kanskje fortsatt ønsker Irma. Hvem vet, dere finner kanskje et navn dere begge liker som begynner å føles mer og mer riktig ettersom tiden går. 

Det er jo også slik at når babyen faktisk kommer, føler man kanskje at navnet man hadde sett for seg ikke passer helt likevel. Det bør dere være åpne for, og det er jo helt greit å ta litt tid på seg til å velge navn etter fødsel når man blir kjent med babyen. 

Anonymkode: 8b644...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva synes du om at det i dette tilfellet er to mødre? Mor nr 2 er jo ikke i slekt med barnet, men skal jo være med å oppdra og gi barnet omsorg. Det blir vel som de tilfellene der far ikke er biologisk far, og de har brukt donor.

«kvinnen  som med blod, svette , tårer og enorme smerter har båret frem barne

var det vanskelig for deg å forstå hvilken av de to kvinnene jeg synes skal ha siste ord? 

Er barnet adoptert så ingen av dem har båret frem og født barnet, må man jo komme til enighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«kvinnen  som med blod, svette , tårer og enorme smerter har båret frem barne

var det vanskelig for deg å forstå hvilken av de to kvinnene jeg synes skal ha siste ord? 

Er barnet adoptert så ingen av dem har båret frem og født barnet, må man jo komme til enighet. 

avhengig av en manns nåde", samt ordvalget misogynistisk og patriarkalsk gjør det noe tvetydig. Må være lov å spørre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sier nei. Det er din unge å og det burde du minne ho på.

Anonymkode: 975c8...5c9

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor man må rakke ned på noen navn når man lager en slik tråd. Det er jo helt irrelevant hva navnet er, saken er jo at ts ikke liker det. Unødvendig av både ts og andre her i tråden å skrive stygt om en del navn bare fordi dere selv ikke ville brukt det på barnet deres. 

Anonymkode: 8da3d...e05

Skrevet

Samme hva navnet er, så synes jeg aldri det er greit at en person trumfer igjennom et navn. 
''Sånn er det og sånn skal det være''. Man bør møtes på halvveien og finne et navn som begge kan være fornøyde med. 

Håper hun ikke er like bastant på alt annet i livet deres også. :o 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor man må rakke ned på noen navn når man lager en slik tråd. Det er jo helt irrelevant hva navnet er, saken er jo at ts ikke liker det. Unødvendig av både ts og andre her i tråden å skrive stygt om en del navn bare fordi dere selv ikke ville brukt det på barnet deres. 

Anonymkode: 8da3d...e05

Det sier jo bare at navnesak er ulik, noe som er poenget for tråden. 

Jeg har et gammelmodig navn som er helt ute av sync for generasjonen, men har aldri opplevd ubehageligheter knyttet til det. Jeg har sluppet å hete det samme som fire andre i klassen, så heldige var ikke Heidi og Hege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 15.53):

Vi blir altså ikke enig om navn. 

Partneren min insisterer på å oppkalle barnet etter sin bestemor. Det er HELT uaktuelt for henne at det IKKE blir det navnet. Jeg syns tanken på oppkalling er fin, men problemet er at dette navnet er så stygt at jeg aldri ville kalt datteren min for det. Det er i samme kategori som Helga og Olga. 

Jeg har prøvd å foreslå navn som er litt søtere og mildere enn «OLGA!!», og hun liker disse navnene, men er likevel helt urokkelig. 

Jeg har strekt meg langt ved å tillatte å ha dette navnet som et andrenavn på papiret, men nei. Dobbeltnavn, men at hun i dagligdags kun bruker sitt «fine navn»? 🤭 Nope. 

Jeg har også foreslått at datteren vår kan ha to navn og at vi bruker hvert vårt. Typ Olga Filippa. Hun bruker Olga og jeg Filippa. Men først og fremst er dette veldig tungvint, (selv om jeg har sett at dette har vært helt uproblematisk for min bror som har to navn), men da igjen, får datteren vår (etter min mening) et helt grusomt navn. 

Hun skal altså ha dette Olga/Helga-navnet som det første fornavnet, det skal bli brukt daglig, og det er dette hun skal hete. Punktum. 

Vi kan om så bla opp i navneboken og ta et helt tilfeldig navn, jeg kan vike fra mine favorittnavn, trekke lodd! Så lenge det ikke blir dette navnet! 😖 

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 8f158...331

Det er ditt barn også, om du ikke vil at ditt barn skal heie det så må hun akseptere det! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 15.53):

Vi blir altså ikke enig om navn. 

Partneren min insisterer på å oppkalle barnet etter sin bestemor. Det er HELT uaktuelt for henne at det IKKE blir det navnet. Jeg syns tanken på oppkalling er fin, men problemet er at dette navnet er så stygt at jeg aldri ville kalt datteren min for det. Det er i samme kategori som Helga og Olga. 

Jeg har prøvd å foreslå navn som er litt søtere og mildere enn «OLGA!!», og hun liker disse navnene, men er likevel helt urokkelig. 

Jeg har strekt meg langt ved å tillatte å ha dette navnet som et andrenavn på papiret, men nei. Dobbeltnavn, men at hun i dagligdags kun bruker sitt «fine navn»? 🤭 Nope. 

Jeg har også foreslått at datteren vår kan ha to navn og at vi bruker hvert vårt. Typ Olga Filippa. Hun bruker Olga og jeg Filippa. Men først og fremst er dette veldig tungvint, (selv om jeg har sett at dette har vært helt uproblematisk for min bror som har to navn), men da igjen, får datteren vår (etter min mening) et helt grusomt navn. 

Hun skal altså ha dette Olga/Helga-navnet som det første fornavnet, det skal bli brukt daglig, og det er dette hun skal hete. Punktum. 

Vi kan om så bla opp i navneboken og ta et helt tilfeldig navn, jeg kan vike fra mine favorittnavn, trekke lodd! Så lenge det ikke blir dette navnet! 😖 

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 8f158...331

Styr unna!! Si til samboer at du kommer til å synes synd på barnet pga navnet resten av livet, jeg snakker av erfaring. Har en i nær familie med et navn jeg ikke liker - navn vokser ikke alltid på deg og her er det helt tydelig at det ikke kommer til å vokse på deg! Det finnes en grense.

AnonymBruker
Skrevet

Irma er mye finere enn Olga og Helga, men det hjelper jo ikke deg TS om du hater det.

Jeg hadde jo aldri ønsket å presse gjennom et navn faren til barne hatet, ihvertfall ikke uten et navn til som han kunne leve med - så jeg synes dette er litt spesielt av din samboer, TS! Man kan ønske, men den andre forelderen bør ha vetorett... Ihvertfall "justeringsrett".

Når det er sagt, så er Irma absolutt i samme sjanger som en del veldig populære navn for tiden, Alma og Ella feks, korte navn med a-endelse og flere vokaler. 

Og vi som jobber med barn synes det er utrolig befriende med barn som faktisk har litt uvanlige navn. Jeg tar veldig gjerne en Irma istedenfor enda en Ella, for å si det sånn!

Anonymkode: 83a04...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velg to- tre navn hver, skriv på en lapp, og trekk? 

Anonymkode: ba4c1...52e

Skrevet

Synes det er interessant at enkelte er langt mer opptatt av et navn enn forholdet man er i. Her bør hun ta til fornuft. Den typen gjenbruk i slekta er uansett en uting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Velg to- tre navn hver, skriv på en lapp, og trekk? 

Anonymkode: ba4c1...52e

Altfor stor fare for et forferdelig navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...