Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Wow, jeg trodde virkelig det skulle være noe ille, men Irma er jo både fint og kult. Jeg er vel enig med samboeren din, jeg da. Topp navn.

Anonymkode: 52300...ccf

Så du synes det er helt greit å bruke et navn som den ene forelderen ikke liker. Du hadde akseptert et navn du synes er stygt fordi samboeren din og andre synes det er fint?

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Så du synes det er helt greit å bruke et navn som den ene forelderen ikke liker. Du hadde akseptert et navn du synes er stygt fordi samboeren din og andre synes det er fint?

Det viktigste er selvsagt at folk på kg liker navnet 😊

Anonymkode: 51170...eec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo slik at begge foreldrene må signere da, jeg hadde ikke signert det der for å si det sånn. Hun kan ikke bestemme det alene rett og slett. 

Anonymkode: 7607b...413

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Irma  er faktisk  fint  ! Irmelin  føyer seg inn i rekken av moderne tullenavn  ala Chrisander  osv 🤮

Anonymkode: 64d6b...1a0

Nei, nå må du lese deg opp på litt historie. Irmelin er ikke et nymoderne navn. 

https://snl.no/Irmelin_-_kvinnenamn

Endret av Kålrota
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to jævlige graviditeter, men det hadde likevel ikke vært aktuelt å trumfe gjennom et navn jeg vet at mannen min ikke liker. Jeg har jo ikke lyst til å vite at mannen min hater navnet til barnet vårt. Vi endte opp med kompromissnavn på begge to. 

Stå på ditt. Spør om hun virkelig syns det er greit at jenta deres får et navn som den ene mammaen hennes hater. 

Anonymkode: a1b46...cda

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi blir altså ikke enig om navn. 

Partneren min insisterer på å oppkalle barnet etter sin bestemor. Det er HELT uaktuelt for henne at det IKKE blir det navnet. Jeg syns tanken på oppkalling er fin, men problemet er at dette navnet er så stygt at jeg aldri ville kalt datteren min for det. Det er i samme kategori som Helga og Olga. 

Jeg har prøvd å foreslå navn som er litt søtere og mildere enn «OLGA!!», og hun liker disse navnene, men er likevel helt urokkelig. 

Jeg har strekt meg langt ved å tillatte å ha dette navnet som et andrenavn på papiret, men nei. Dobbeltnavn, men at hun i dagligdags kun bruker sitt «fine navn»? 🤭 Nope. 

Jeg har også foreslått at datteren vår kan ha to navn og at vi bruker hvert vårt. Typ Olga Filippa. Hun bruker Olga og jeg Filippa. Men først og fremst er dette veldig tungvint, (selv om jeg har sett at dette har vært helt uproblematisk for min bror som har to navn), men da igjen, får datteren vår (etter min mening) et helt grusomt navn. 

Hun skal altså ha dette Olga/Helga-navnet som det første fornavnet, det skal bli brukt daglig, og det er dette hun skal hete. Punktum. 

Vi kan om så bla opp i navneboken og ta et helt tilfeldig navn, jeg kan vike fra mine favorittnavn, trekke lodd! Så lenge det ikke blir dette navnet! 😖 

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 8f158...331

Øh, din partner må snart bestemme seg for hvem som er viktigst nå… du eller bestemor. Og så skal dere sammen bestemme navn til deres barn, og han skal gi bestemor en respektfull beskjed om at navnevalg ligger hos dere, ikke henne. Og helt ærlig burde han legge til at hans lojalitet nå ligger hos kone/samboer/mor til hans barn først og fremst, slik den skal. Vanskelig for bestemor å protestere på en så redelig beskjed som det. Og gjør hun det får det være på henne. Da er det bare å skru av, overhøre og ikke treffe. Det valget er opp til henne å ta. 

Du står selvsagt på ditt, ingen andre enn du og far har noe med dette å gjøre, og dere må bli enige (nok).

Anonymkode: 8cc87...b15

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende du endrer mening når du ser ungen. Her i hus hadde mannen et navn han ønsket såå sterkt, men jeg var ikke helt tilhenger. Sa at jeg ikke kunne love noe og at jeg måtte avvente. Når jeg så ungen så skjønte jeg at «Jepp, det er en ..». Så det ble det navnet, og det er ingen andre navn som kunne passet bedre!

Anonymkode: ceb01...cc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer 😆

Anonymkode: 51170...eec

Takker🥰

Anonymkode: 79d5e...e09

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir altså ikke enig om navn. 

Partneren min insisterer på å oppkalle barnet etter sin bestemor. Det er HELT uaktuelt for henne at det IKKE blir det navnet. Jeg syns tanken på oppkalling er fin, men problemet er at dette navnet er så stygt at jeg aldri ville kalt datteren min for det. Det er i samme kategori som Helga og Olga. 

Jeg har prøvd å foreslå navn som er litt søtere og mildere enn «OLGA!!», og hun liker disse navnene, men er likevel helt urokkelig. 

Jeg har strekt meg langt ved å tillatte å ha dette navnet som et andrenavn på papiret, men nei. Dobbeltnavn, men at hun i dagligdags kun bruker sitt «fine navn»? 🤭 Nope. 

Jeg har også foreslått at datteren vår kan ha to navn og at vi bruker hvert vårt. Typ Olga Filippa. Hun bruker Olga og jeg Filippa. Men først og fremst er dette veldig tungvint, (selv om jeg har sett at dette har vært helt uproblematisk for min bror som har to navn), men da igjen, får datteren vår (etter min mening) et helt grusomt navn. 

Hun skal altså ha dette Olga/Helga-navnet som det første fornavnet, det skal bli brukt daglig, og det er dette hun skal hete. Punktum. 

Vi kan om så bla opp i navneboken og ta et helt tilfeldig navn, jeg kan vike fra mine favorittnavn, trekke lodd! Så lenge det ikke blir dette navnet! 😖 

Hva skal jeg gjøre??

Kunne ønske jeg og kunne oppkalt etter min bestemor, men Berit hørtes på mange måter feil ut til små barn nå. 

Anonymkode: cc41e...71e

AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall et navn som ikke går 13 av på dusinet, som mange andre gir til sine barn i dag.

Grusomt er det ikke, ser flere navn i navntråden som er mer «grusomme» enn Irma.

Anonymkode: 0e44d...ac7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kunne ønske jeg og kunne oppkalt etter min bestemor, men Berit hørtes på mange måter feil ut til små barn nå. 

Berit er helt perfekt til små barn nå!

Anonymkode: 31826...328

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjempefint navn! Håper det kommer tilbake. Mitt barns favoritt barnehageansatt heter Berit. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Irma er jo et nydelig navn.

• Liker 3
Skrevet

Begge foreldre må like navnet, ferdig snakka. 

Da mannen min først foreslo navn på yngstemann likte jeg det ikke, men sa jeg skulle tenke på det. Han hadde alltid sett for seg det navnet om han skulle få en sønn, men var likevel klar på at vi måtte velge noe annet dersom jeg ikke likte det. 3 mnd tenkte jeg, før jeg til slutt faktisk ble glad i navnet, og nå som han er her, er navnet helt perfekt på ham. ❤️ Men dersom mannen min hadde reagert annerledes da jeg først sa jeg ikke likte det, så ville jeg aldri hatt sjangs til å bli glad i navnet engang. 

Hun kan faktisk ikke bestemme dette alene, og dere MÅ finne et navn som begge liker. Ikke gi deg på dette! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns Irma er et pent navn, men det hjelper jo lite når ikke du liker det. Irma passer fint sammen med flere av navnene du nevner at du liker. Irmelin er også er også en fin variant. Du må bare stå på ditt, sånn at dere finner en løsning dere begge kan leve med. 

Anonymkode: 322b4...67d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Berit er helt perfekt til små barn nå!

Anonymkode: 31826...328

Jeg endte med å bare få sønner, så det ble ikke en mulighet for meg uansett 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjempefint navn! Håper det kommer tilbake. Mitt barns favoritt barnehageansatt heter Berit. 

Hadde vært koselig om neste generasjon bruker det. Min bestemor reddet livet mitt med sitt vesen og omsorg. Uten henne hadde jeg ikke vært den jeg er i dag. Hun døde desverre tidlig, men barna skal få vite alt om henne. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel høyst individuelt hva man syns er stygge navn og ikke. 
Jeg kan ikke fordra navn som Liam og Emrik. Hadde nekta blankt hadde min samboer hatt det som store favorittnavn.. 

Anonymkode: 6114d...8df

Huff, Emrik. Nesten like ille som Skjalg. Irma hører til i samme kategori. Hadde fått fnatt hvis det ble foreslått her i huset.

Anonymkode: c5161...e20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke taklet at noen av ungene mine hadde et navn jeg ikke liker. Uansett hva andre måtte mene om navnet. Min eldste datter er oppkalt etter sin fars farmor. Ikke det navnet jeg ville ha, men det er heldigvis ikke stygt, bare  kjedelig. Jeg fikk lov å spice det opp med Ch istedet for K.  

Med nr 3 ble vi ikke enige. Vi ville ha 2 helt forskjellige navn. Og siden ingen ville gi seg  skrev vi en lapp hver med topp 3 jentenavn. Heldigvis matchet begges nr 2 så vi gikk for det så ingen skulle bli bitre i fremtiden. 

Anonymkode: 15857...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Irma er da et fint navn, hør litt på Irma1000

Anonymkode: 532da...473

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...