Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes ikke noe om at én person skal tvinge gjennom et navn. Virker som at hun er hormonell? Ikke normalt å ikke la pappaen få si ønske om navn, eller nekte ett og annet. Er hun like sta på andre områder? 

Anonymkode: aea3e...a4e

TS

Først, vi er to mammaer. Og det er ikke hormoner, dette har hun ment også før hun ble gravid. Hun har valgt ut dette navnet leeenge før vi møttes, men jeg trodde at hun skulle være litt mer tilbøyelig når vi faktisk sto i det. 

Hun er vanligvis ikke så sta, det er nok heller jeg som får viljen min til slutt 🤭 Så det tyder jo på at dette er svært viktig for henne. 

Anonymkode: 8f158...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at "hun er fast bestemt"?

Det er da ikke hun som velger navn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får barnet deres stå uten navn til dere blir enige. Mor 1 har ikke rett til å bestemme navn alene. Men jeg forstår at det er vanskelig når flere i svigerfamilien heter dette. Synes du er god som går med på en deal. Mor 1 må faktisk godta Irmelin, Irma med dobbeltnavn, et annet navn på I for eksempel Iris, eller et helt annet navn som dere blir enige om. 

Anonymkode: 92b91...12d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ts 

Jeg har foreslått Irmelin, da dette er litt mer ‘spiselig’, selv om dette heller ikke er å foretrekke. Hun er fast bestemt og vi kommer ingen vei.

I tillegg får hun støtte fra familien sin som er veldig glad for at det tilsynelatende blir oppkalling. Jeg kan ikke gå hardt ut og nekte for dette navnet fremfor de, da noen i svigerfamilien heter nettopp dette! 

Om vi får barn nr 2 skal jeg få velge navn, om hun får velge dette. Jeg går ikke med på for jeg vil at vi skal være enig, men problemet er jo at hun ikke gir slipp på navnet. 

Noen i min familie ville at sønnen vår skulle ha samme navn som onkelen min. Han døde da han var veldig ung, og de følte nok at det var en fin måte å hedre ham på.

For oss ble det viktig at sønnen vår fikk sitt eget navn. At han ikke skulle leve opp til en annen person og de ønskene familien hadde i fht ham (onkelen min), men leve livet og bli akkurat sånn som han vil selv.

Det er ofte vanskelig å bli enig om navn, men ingen skal presse gjennom et navn som den andre ikke liker. Barnet er deres, ikke bare hennes.

Anonymkode: 793c5...ebe

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Navnet Olga-Helga blir penere om dere retter på a-endingene: Olgen-Helgen.

Anonymkode: f25cd...427

Hva med Oh Helga Natt 

Anonymkode: 51170...eec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Ser du har foreslått Irmelin, men ikke

fått gjennomslag. Hva med å kalle barnet Irma-Elin? Om man sier det fort høres det nesten utanom Irmelin.

Anonymkode: c08ce...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Borghild? Helga og Olga er fine navn. Frem for de gode, norske navnene. De er hundre ganger bedre enn disse nymotens influensernavnene.

Tror hun vil ha oppkalling ikke forslag til gamle navn. Jeg tenker at når det kommer til navn bør begge være enig. Tror man begge må være enig om navn valg. Jeg har jo selv måtte legge bort navn som jeg gjerne ville hatt. Navn er såpass viktig ting, og ja man kan ha stor tilknytning til navn. Men om man absolutt ikke liker navnet så er det ikke en liten ting

Anonymkode: ca949...17b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei TS!

Ser du har foreslått Irmelin, men ikke

fått gjennomslag. Hva med å kalle barnet Irma-Elin? Om man sier det fort høres det nesten utanom Irmelin.

Om man sier det fort høres det nesten ut som Irmelin, skulle det stå!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Irma Lill 😄?

Er litt enig med deg, TS. Jeg er tilhenger av navn som går an å bruke rimelig greit på engelsk. Sikkert fordi mitt navn er håpløst i utlandet. Din datter blir garantert å reise mer utenlands enn hennes oldemor gjorde, og Irma blir litt rart. Hvis datteren din bosetter seg i England eller USA for en periode, så blir det Ørma 🙃

Anonymkode: 05b42...2d8

• Nyttig 1
Skrevet

Fullstendig irrelevant om andre enn TS synes om navnet er fint eller ei. Jeg la ned vetorett i heimen på Marielle, Karoline og Sofie, helt normale fine navn, men jeg ville ikke ha noen Marielle, Karoline eller Sofie. Hvis TS ikke ønsker Irma, så må dere jo forholde dere til det? Totalt bak mål å kommentere "Men det var ikke så ille" - hva hjelper det?! TS ønsker ikke det navnet på sin kjære datter! Dere må rett og slett blir enige om et navn som begge kan komme overens med.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Irma er flott! Siden hun skal ha ditt etternavn, kan du vel gi deg? Irma Helene er fint 😊

Anonymkode: b9510...1ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå trodde jeg det faktisk var et skikkelig stygt navn, men navn ala Helga og Olga er ikke det. 

Dere får begge skrive ned noen navn på en lapp og trekke ett hver, med litt flaks kan de kombineres. 

Anonymkode: c1f4b...780

Jo de er grusomme 

Anonymkode: 30495...4d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Uff det var ikke fint 🙈

Anonymkode: 30495...4d9

• Liker 1
Skrevet

TS

Først, vi er to mammaer. Og det er ikke hormoner, dette har hun ment også før hun ble gravid. Hun har valgt ut dette navnet leeenge før vi møttes, men jeg trodde at hun skulle være litt mer tilbøyelig når vi faktisk sto i det. 

Hun er vanligvis ikke så sta, det er nok heller jeg som får viljen min til slutt 🤭 Så det tyder jo på at dette er svært viktig for henne. 

Kanskje du for en gangs skyld skal gi deg da.

• Liker 3
Skrevet

Ts 

Jeg har foreslått Irmelin, da dette er litt mer ‘spiselig’, selv om dette heller ikke er å foretrekke. Hun er fast bestemt og vi kommer ingen vei.

I tillegg får hun støtte fra familien sin som er veldig glad for at det tilsynelatende blir oppkalling. Jeg kan ikke gå hardt ut og nekte for dette navnet fremfor de, da noen i svigerfamilien heter nettopp dette! 

Om vi får barn nr 2 skal jeg få velge navn, om hun får velge dette. Jeg går ikke med på for jeg vil at vi skal være enig, men problemet er jo at hun ikke gir slipp på navnet. 

finn det du antar er det styggeste navnet hun vet og si det blir det på nestemann om hun ikke mener dere skal bli enige nå.. 

mener forøvrig at navn må man enes om, ikke greit å tru hun kan kreve det navnet.. og Irma var også et grusomt navn..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

synes Helga og Olga er fine navn men skulle gjerne visst hva navnet er. 

Anonymkode: 79d5e...e09

AnonymBruker
Skrevet

Irma er fint! Har ikke hørt det før. Lurt å velge et mer sjeldent navn så slipper dere 2 Nora og 2 Ylva i samme klasse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med Irma Lill 😄?

Er litt enig med deg, TS. Jeg er tilhenger av navn som går an å bruke rimelig greit på engelsk. Sikkert fordi mitt navn er håpløst i utlandet. Din datter blir garantert å reise mer utenlands enn hennes oldemor gjorde, og Irma blir litt rart. Hvis datteren din bosetter seg i England eller USA for en periode, så blir det Ørma 🙃

Anonymkode: 05b42...2d8

Kjemperart å planlegge for at barnet skal bosette seg utenlands. Få gjør det. For de som tar et semester på utveksling, går det helt fint at ingen kan uttale navnet ditt (snakker av erfaring). Det er ikke som at utvekslingsstudentene som kommer hit, tar hensyn ved å ha navn som nordmenn kan stave eller uttale.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal gi deg. Dette er viktig for samboeren din og et familienavn som de ønsker at skal fortsette, og Irma blir nok ei jente med tæl!

Det er mye bedre å gi ungen et sterkt tradisjonsrikt navn enn Filippa, Tomine og Ella/Milla og  som er motenavn med rosafaktor

Anonymkode: 31826...328

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...