Gå til innhold

Samboer trumfer gjennom med et grusomt navn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Anonymkode: 8f158...331

Irma var ikke så galt da. Litt kult, og søtt samtidig. Jeg tror det er et navn en kan vokse seg til med. 

Om du virkelig ikke liker det så må du bare sette foten ned og si nei, og stå i det. 

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Irma er en butikkjede (nå nedlagt) og selv Kim Larsen synger om Irmahøna som blinker i mørket og bare ligger der og legger egg (neonreklame ved søerne i København). 

Så jeg hadde aldri kalt ungen min for Irma.

Irmelin kanskje, men ikke Irma!

Fra Google AI:

Irmelin er et tysk kvinnenavn som betyr «høy» eller «mektig». Navnet er en utvidelse av det tyske navnet Irma, hvor "-lin" er et tillegg som ble brukt for å lage kjæleformer med en god klang, og som ikke i seg selv har en bestemt betydning utover å indikere en kjæleform. 

Anonymkode: 9770b...005

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, man kan faktisk ikke gå med på at ens eget barn skal hete noe man selv synes er stygt. Der burde grensen gå.

Vil virkelig ikke partneren din at du også skal like navnet barnet deres skal ha? Det er urovekkende lite hensynsfullt.

Du får ta en for laget, neste gang er det datteren din sin partner som må kjempe mot tradisjonen, like greit at du gjør det nå. Ingen dør av at man bryter en overstyrende tradisjon om noe så personlig som navnevalg.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Irma kan du bli vant til og så kan du legge til et mykere mellomnavn.

Irma Elise, Irma tomine, Irma Ellouise, osv..

Anonymkode: b626d...dc3

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva navnet er, du må også like det.

Anonymkode: bfbb7...ca5

• Liker 11
Skrevet

Min erfaring er at stort sett alle navn som jeg på papiret synes er stygge, sære og merkelige, blir vanlige, normale og kanskje til og med fine når de blir knyttet til mennesker jeg bryr meg om. Irma er i mitt hode en matbutikk (gamle barndomsminner), men hadde jeg blitt kjent med noen som het det, ville det endret seg fort og automatisk. 

Hvis barnet ikke er født ennå, ville jeg uansett latt diskusjonen hvile en stund - jeg kjenner flere som har vært skråsikre på navn i forkant og så  ombestemt seg etter fødsel fordi de plutselig føler at det navnet ikke passer den ungen.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Mulig navnet ikke er sååå ille som i mitt hodet. Jeg har ønsket et ikke fult så ‘hardt’ navn, slik som Marie, Eline, Louise, Filippa, men er åpen for ganske mange ulike navn i ulike kategorier. Bortsett fra dette; Hva som helst annet. 

Vi har bestemt at siden samboeren min er den som går gravid, skal ungen få mitt etternavn, slik at begge skal kunne føle en tilknytning. Da er det kanskje rettferdig at hun får litt mer å si om fornavnet? 

Kan vel røpe fornavn (beklager på forhånd om jeg fornærmer noen nå) og høre deres meninger om dette: 

🥁🥁🥁
Irma 

Skjønner deg svært godt.

Irma forbinder jeg med ei skikkelig overvektig babusjka. Sorry.

Det navnet hadde jeg aldri godkjent, selv ikke i fylla.

Anonymkode: 549c7...cdf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var litt fint. Irma. Litt kult faktisk..

Men jaa...det hjelper ikke deg. Olga er mye verre. 

Anonymkode: efa72...6ac

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Jeg har foreslått Irmelin, da dette er litt mer ‘spiselig’, selv om dette heller ikke er å foretrekke. Hun er fast bestemt og vi kommer ingen vei.

I tillegg får hun støtte fra familien sin som er veldig glad for at det tilsynelatende blir oppkalling. Jeg kan ikke gå hardt ut og nekte for dette navnet fremfor de, da noen i svigerfamilien heter nettopp dette! 

Om vi får barn nr 2 skal jeg få velge navn, om hun får velge dette. Jeg går ikke med på for jeg vil at vi skal være enig, men problemet er jo at hun ikke gir slipp på navnet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Irma var faktisk stygt. Støtter deg, ts. Ikke la datteren din hete Irrrrma

Anonymkode: d397f...684

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Må det være akkurat samme navn, eller kan du foreslå f.eks. Irmelin? Da innholder det jo en del av navnet

Anonymkode: d3195...98a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må det være akkurat samme navn, eller kan du foreslå f.eks. Irmelin? Da innholder det jo en del av navnet

Såg nå at du allerede har prøvd å foreslå det. 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må være samme navn 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Enda verre at det blir Ørma i utlandet 😛 men spiller ingen rolle hva vi synes om navnet, hater du det så kaller dere ikke datteren deres det. Det bør samboeren din også forstå. Uansett hvor gode assosiasjoner hun har med navnet. Jeg hadde selv verdens snilleste bestemor, men med verdens styggeste navn. Så oppkalling hadde vært uaktuelt.

Anonymkode: 51170...eec

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Selve navnet her er vel helt irrelevant, eneste som betyr noe er at dette navnet er uaktuelt for TS

Anonymkode: 20e2e...7d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Navnet Olga-Helga blir penere om dere retter på a-endingene: Olgen-Helgen.

Anonymkode: f25cd...427

Haha

AnonymBruker
Skrevet

Irma var litt kult, da. Tror jeg aldri har hørt det før, så kanskje derfor jeg likte det?

Anonymkode: 07486...1e1

• Liker 5
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg hater oppkalling og «regler» om å bruke bestemte navn for enhver pris. Hun kan ikke bare trumfe dette igjennom. 

Her må dere prøve å møtes på midten.
Velg et navn som har litt av de samme bokstavene som denne bestemorens navn og litt fra et navn brukt på din side av familien. Dette ble løsningen for oss.  F.eks kan Olava,Oline eller Olea være en erstatning for «Olga» Dette er bare et eksempel. Men det er enkelt å finne slike erstatninger, så her er det fullt mulig å inngå et kompromiss begge kan bli fornøyde med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på den danske butikkjeden og Irma Vep (film + tv-serie).

Enig med de som mener at begge foreldre selvfølgelig skal like navnet, i hvert fall at ikke en skal mislike det.

Stå på ditt, TS!

Anonymkode: 0635e...ddb

• Liker 7
Skrevet

Alle må forstå at man ikke kan kalle barnet noe den ene forelderen ikke liker eller ønsker. Så du må bare si det.

Om du trenger flere argumenter, kan du si at den egentlige grunnen til at du ikke ønsker navnet er at den første du lå med heter det.

Eller henvise til den lite sjarmerende navnesøsteren 

Irma Ilse Ida Grese[5] (1923–1945) var en tysk fangevokter i konsentrasjonsleireneRavensbrück, Auschwitz-Birkenauog Bergen-Belsen. Hun ble beskrevet som sadistisk og tok egenhendig livet av flere kvinnelige fanger. 

• Liker 5
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...