Gå til innhold

Sjokkerende kjøp og kast-mentalitet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en stor skam. Og sikkert derfor får du ikke mange svar fra alle "shopperne" her inne, for de kommer bare til å fortsette å shoppe.

Anonymkode: 5f3b3...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trist! 

Anonymkode: 24ab2...c05

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo grunnen til at det er lite penger blant folk…

Anonymkode: 2bbd0...53b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Søren, hvorfor kan ikke jeg få disse klærne? Fant en gang en hel søppelsekk med klær som passet til meg i en kontainer ved båthavna der jeg bodde før. Men slikt er vanskelig å komme over, dette var jo tilfeldig da jeg brukte å kaste ting selv der.

Anonymkode: b2785...eb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søren, hvorfor kan ikke jeg få disse klærne? Fant en gang en hel søppelsekk med klær som passet til meg i en kontainer ved båthavna der jeg bodde før. Men slikt er vanskelig å komme over, dette var jo tilfeldig da jeg brukte å kaste ting selv der.

Hvor bor du? Jeg skal kvitte meg med massevis nå!

Anonymkode: 01bb7...8f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor bor du? Jeg skal kvitte meg med massevis nå!

Ringsaker, skal vel mye til at du både bor her og har min størrelse :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ringsaker, skal vel mye til at du både bor her og har min størrelse :laugh:

Ja, jeg har masse forskjellige størrelser 😄 Men nei, bor langt unna deg da. Da blir det gjenbruksbutikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende? Nei, det er på ingen måte sjokkerende. Forventet, ville jeg sagt.

Og nei, Nordmenn har ikke dårlig råd. Denne krisen er for det meste mediaskapt. Folk flest har veldig god råd.

Anonymkode: b80af...073

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Legg inn søk på Finn på "klær gis bort" i ditt område. Har fått sekkevis med flotte klæ på den måten. Selvfølgelig noe bom også, men det gir jeg bare videre😊

Anonymkode: ad09b...730

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og nei, Nordmenn har ikke dårlig råd. Denne krisen er for det meste mediaskapt. Folk flest har veldig god råd.

I følge hylekoret om dyr mat skulle en tro at folk er bankerott. Men du har rett, og de burde skamme seg over å klage over dyr mat så lenge som de hiver tonnevis med både flotte og nye klær!

Anonymkode: 5f3b3...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg donerer klær som ikke passer. Innimellom ubrukte klær og da har det vært gaver jeg ikke har kunnet bytte.

Jeg prøver å være nøye når jeg kjøper nye ting at det sitter bra, er behagelig osv men innimellom blir det bomkjøp alikevel da mann ikke kan prøve klær og sko over tid før mann bestemmer seg. Prøver å være nøye. 

Har en del arvetøy som fyller opp skapet og blir svært lite brukt men av nostalgi blir ikke dette tatt ut av skapet selv om jeg ikke bruker det. Så ja virker som jeg har betydelig mere klær enn jeg bruker.

Samme med en del slitt tøy som brukes på ene jobben. Fyller opp skapet men ubrukelig i alle andre settinger enn den ene jobben. 

Det jeg sliter mest med er sko. Føler ofte det blir bomkjøp der når jeg tror jeg har kjøpt behagelige sko men så bruker jeg de i 9 timer i strekk og oppdager at disse ikke funket for meg i det hele tatt. Synes ikke noe om å kvitte meg med ting som jeg knapt har brukt men innimellom er det nødvendig.

Skjer også innimellom med plagg at jeg bruker dem en gang og oppdager at plagget er svært ubehaglig. Skjer heldigvis ikke ofte. Men det som ofte skjer er at kvaliteten ikke holder mål og plagget må byttes ut oftere enn jeg er komfortabel med. Liker klær som varer lenge, med god søm og i gode natur materialer. Synes kvaliteten på klær har gått kraftig ned.

Anonymkode: 40a01...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En jeg kjenner som selger ved sier at han opplever at folk ikke har god råd, han opplever at de kjøper på avbetaling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 16.05):

Det er jo mye av problemet. Når klærne er så billige i forhold til inntekt, blir det mye lavere terskel for å bare hive det når man er lei, eller om det er et lite hull i et plagg. 

Skrevet

Jeg elsker 90-talls Street wear, og kikker stadig innom second hand klesbutikker på reiser, eller EBay, og andre nettbutikker. Enorme mengder treningsdresser og gensere fra norske idrettsklubber, mens man knapt ser noe som helst fra Danmark eller Sverige. Ganske sjeldent fra Tyskland også. Som er nesten 20 ganger så mange som oss. Liten tvil om at vi ikke bruker opp klærne våre, og har hatt god råd siden 90-tallet. Kjempeutvalg av kule 90-talls klær, og mye er fra Norge. 

Anonymkode: 75524...f32

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir bort noe klær til lokale bruktbutikker, men ingen med merkelappen på. Prøver å "bruke opp" klær før jeg kaster dem. 

Denne reportasjen viser jo at folk tjener for godt når de bare kan kaste klær til 1500 kr med merkelappen på. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...