Fighter83 Skrevet i går, 11:47 #1 Skrevet i går, 11:47 Er en barnefamilie i nærområdet mitt som forteller at de ikke kan ta opp boliglån pga sin muslimske tro. Er dette virkelig sant? Evt hvilken retning innen den muslimske tro gjelder dette?
AnonymBruker Skrevet i går, 11:48 #2 Skrevet i går, 11:48 Det har ingenting med boliglån å gjøre, men konseptet renter. De er i mot renter. Anonymkode: 25cb6...3f3 5
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #3 Skrevet i går, 11:53 Vet ikke hvordan det er i Norge, men det finnes islamske banker som har låneprodukter som teknisk sett ikke har renter. I teorien. I praksis er det jo akkurat det samme, de bare kaller det noe annet. Anonymkode: 897e7...257 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:00 #4 Skrevet i går, 12:00 Ja, det stemmer. Det er imot deres religion å betale renter på lån. Egentlig en veldig bra ting. Hvis alle i Norge hadde nektet å ta opp lån, så ville boligprisene stupt. En budkrig er jo i bunn og grunn en konkurranse i hvem som kan få høyest lån i banken. Jeg trur virkelig ikke det er noe bra for samfunnet i det lange løp. Anonymkode: 04a00...d10 5
newman01 Skrevet i går, 12:04 #5 Skrevet i går, 12:04 Det er eksplisitt ulovlig i Koranen å ta betalt for å låne ut penger, altså renter. Så i det moderne finansielle samfunnet er man kreativ og lager ordninger hvor banken er medeier i boligen din, og du betaler husleie til banken som justeres nedover over tid (akkurat som rentekostnaden i et lån). Så i bunn og grunn samme tingen, bare at man kaller det noe annet. 4 1
Fighter83 Skrevet 5 timer siden Forfatter #6 Skrevet 5 timer siden newman01 skrev (21 timer siden): Det er eksplisitt ulovlig i Koranen å ta betalt for å låne ut penger, altså renter. Så i det moderne finansielle samfunnet er man kreativ og lager ordninger hvor banken er medeier i boligen din, og du betaler husleie til banken som justeres nedover over tid (akkurat som rentekostnaden i et lån). Så i bunn og grunn samme tingen, bare at man kaller det noe annet. Så deleie kan være en bedre løsning for dem ?
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden De har noen smutthull for å komme rundt det der med renter. Profeten var ikke noe glad i det men så lenge man tar en liten runddans så er alt i orden. Anonymkode: d3cc0...b13
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Noen får lån fra storfamilien som de betaler ned på, uten renter. Anonymkode: c29a3...140
Vaskeklut1 Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 20.00): Ja, det stemmer. Det er imot deres religion å betale renter på lån. Egentlig en veldig bra ting. Hvis alle i Norge hadde nektet å ta opp lån, så ville boligprisene stupt. En budkrig er jo i bunn og grunn en konkurranse i hvem som kan få høyest lån i banken. Jeg trur virkelig ikke det er noe bra for samfunnet i det lange løp. Anonymkode: 04a00...d10 Jeg tror også det er mange som undervurderer både de samfunnsmessige og personlige konsekvensene av veldig høy gjeld. I Ordspråkenes bok 22:7 står det: «Den rike råder over den fattige, den som låner, blir tjener for den som låner ut» 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Artig. Kan de da ha penger på høyrentekonto og fond og dermed FÅ renter, tro? Anonymkode: 7aa52...84b 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Fond har ikke renter, vanlige konti settes renta til 0% Anonymkode: 3a947...e56
newman01 Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Vaskeklut1 skrev (9 minutter siden): Jeg tror også det er mange som undervurderer både de samfunnsmessige og personlige konsekvensene av veldig høy gjeld. I Ordspråkenes bok 22:7 står det: «Den rike råder over den fattige, den som låner, blir tjener for den som låner ut» Men ser ikke for meg at det hadde blitt særlig bedre for de fattige (eller middelklassen for den del) om lån og kreditt ikke var tilgjengelig. Bo i eget eid hus hadde vært en utopi for alle bortsett fra de rikeste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå