AnonymBruker Skrevet 29. september #81 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det. Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten. Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også. Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra. Anonymkode: 21e50...33f Kan ikke ha så mye fett i maten før jeg blir dårlig i magen. Anonymkode: 5f559...832 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #82 Skrevet 29. september Lafamiglia skrev (53 minutter siden): For min del bruker jeg en del fett (for det aller meste meierismør og olivenolje) fordi det a) gjør smaken mye bedre, b) at maten metter mye mer, og c), som en liten bonus, at fett gjør at flere næringsstoffer, som fettløselige vitaminer i grønnsaker o.l., tas mye bedre opp, selvfølgelig i tillegg til at både smør og olivenolje i seg selv inneholder nyttige næringsstoffer. Jeg har alltid vært normalvektig, og det tror jeg blant annet skyldes nettopp det at jeg ikke er redd for fett i maten. For som sagt gjør mat med en viss andel fett meg mye mer mett enn annen mat, og dermed, hvis jeg f.eks. spiser en lunsj med nok fett, har jeg null cravings og null tanker om mat, eller i det hele tatt om å putte noe som helst i munnen, før det nærmer seg middagstider rundt klokka seks. Så jeg tror at for min del, gjør fettet i maten til at jeg totalt sett får i meg færre kalorier. Dette er min erfaring også. Jeg har i stor grad byttet ut karbohydrater som brød og pasta med protein og fett i form av ganske rene matvarer som kjøttdeig, bacon, egg og smør. Jeg blir veldig fort sulten igjen når jeg spiser brød eller pasta, og får også gulere og dårligere tenner. Sult og energinivå kan nesten ikke sammenlignes for meg; kort sagt har jeg stabil energi og humør når jeg spiser egg og bacon, mens når jeg spiser brød blir jeg lett sulten og "hangry". Anonymkode: d8ef2...afc 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #83 Skrevet 29. september Bruk av fett kommer ann på hva jeg lager. Jeg bruker lettmargarin på skivene/krekkebrødene mine. Steker jeg kjøttdeig bruker jeg ikke noe ekstra, da den ofte inneholder mye fett. Steker jeg torsk eller ytrefilet av svin bruker jeg litt smør. Smør er ikke bare fett men også smak. Man gjør jo som man vil, jeg mener det ikke er noe rett eller galt i denne saken. Anonymkode: a41ad...ea8
Grønnsaksvaffel Skrevet 29. september #84 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bruk av fett kommer ann på hva jeg lager. Jeg bruker lettmargarin på skivene/krekkebrødene mine. Steker jeg kjøttdeig bruker jeg ikke noe ekstra, da den ofte inneholder mye fett. Steker jeg torsk eller ytrefilet av svin bruker jeg litt smør. Smør er ikke bare fett men også smak. Man gjør jo som man vil, jeg mener det ikke er noe rett eller galt i denne saken. Anonymkode: a41ad...ea8 Selvsagt er det ikke noe rett eller galt i denne saken, det er bare ts som mener at siden hun ikke liker fett trenger ikke andre heller spise fett. 4 2
Lafamiglia Skrevet 29. september #85 Skrevet 29. september Grønnsaksvaffel skrev (8 minutter siden): Selvsagt er det ikke noe rett eller galt i denne saken, det er bare ts som mener at siden hun ikke liker fett trenger ikke andre heller spise fett. Det er feil. For kroppen trenger fett, både for cellemembraner, hjerne, og hormonproduksjon, blant mye annet. I tillegg trengs det for at vi skal kunne absorbere livsviktige fettløselige vitaminer. Nok fett og proteiner er helt essensielt for at kroppen skal kunne fungere normalt. 4 3
Blåttvann Skrevet 29. september #86 Skrevet 29. september Katten.2.0 skrev (4 timer siden): Det at du ikke liker spesifikk mat eller måten mesteparten av befolkningen liker å spise mat eller tilberede den på, gjør ikke at det er hjernevasking eller en myte. Det betyr at du er sær i matveien. Og det er helt innafor. Jeg er veldig sær på mine egne måter i matveien, og synes resten av befolkningen har en dårlig optimalisert smaksopplevelse når de spiser. Men jeg anerkjenner at dette kommer fra meg selv og at det sannsynligvis ikke er resten av befolkningen som gjør feil. Kan du gi eksempler? Ble nysgjerrig. 😅 Hva er det vi andre spiser som er en dårlig optimalisert smaksopplevelse?
Grønnsaksvaffel Skrevet 29. september #87 Skrevet 29. september Lafamiglia skrev (6 minutter siden): Det er feil. For kroppen trenger fett, både for cellemembraner, hjerne, og hormonproduksjon, blant mye annet. I tillegg trengs det for at vi skal kunne absorbere livsviktige fettløselige vitaminer. Nok fett og proteiner er helt essensielt for at kroppen skal kunne fungere normalt. Har jeg skrevet at kroppen ikke trenger fett?
veronica<3 Skrevet 29. september #88 Skrevet 29. september Tråden er ryddet for brukerdebatt. veronica<3, mod.
Katten.2.0 Skrevet 29. september #89 Skrevet 29. september Blåttvann skrev (6 minutter siden): Kan du gi eksempler? Ble nysgjerrig. 😅 Hva er det vi andre spiser som er en dårlig optimalisert smaksopplevelse? Haha, det er nitpicking på spekteret-nivå: Jeg planlegger det gjerne slik at jeg gjennom hele måltidet skal få smake rett blanding av alle smakene. Rett forholdstall mellom kjøtt, grønnsaker, saus, og det viktigste er at hver ingrediens er med i hver tugge (ble plutselig usikker på om tugge er et ord). Dette betyr at jeg kan bruke noen minutter mer på å preppe maten før matlaging, danderingen av maten etc. Deretter handler det jo om selve smakene i seg selv og hvordan man lar dem utvikle seg - men her er det jo ned til ren preferanse på hvilke smaker og konsistenser man liker. 1
Lafamiglia Skrevet 29. september #90 Skrevet 29. september Grønnsaksvaffel skrev (18 minutter siden): Har jeg skrevet at kroppen ikke trenger fett? Ja, på sett og vis, i og med at du skrev at det ikke er noe rett eller feil i denne saken. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #91 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det. Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten. Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også. Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra. Anonymkode: 21e50...33f Ernæringsmessig trenger vi ikke smør og olje, det kan jeg være enig i. Men... fett utgjør en stor del av smaken i god mat. Det er f.eks. mye mer smak i en fet entrecote, enn i en mager biff. Jeg bruker ikke smør på brød til vanlig, men fy søren så godt det er med et skikkelig lag med smør på fersk julekake. Smørøyet gjør også underverker for smaken på grøten. Jeg synes også helmelk smaker mye bedre enn skummet melk. Ovnsbakte poteter/potetbåter smaker mye bedre når de er vendt i litt god olje enn når de stekes helt tørre. En salat kan løftes mange hakk ved å dryppe litt god olivenolje over. Det er mye god smak i godt fett og god olje. Synes jeg..... Anonymkode: 90b63...a04 1 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 29. september #92 Skrevet 29. september Lafamiglia skrev (2 minutter siden): Ja, på sett og vis, i og med at du skrev at det ikke er noe rett eller feil i denne saken. Saken er at ts ikke liker fett. 1
Lafamiglia Skrevet 29. september #93 Skrevet 29. september Grønnsaksvaffel skrev (7 minutter siden): Saken er at ts ikke liker fett. Men poenget mitt er altså at fett er bra for oss. 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 29. september #95 Skrevet 29. september Lafamiglia skrev (5 minutter siden): Men poenget mitt er altså at fett er bra for oss. Jeg er ikke uenig i det.
AnonymBruker Skrevet 29. september #96 Skrevet 29. september Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Selvsagt er det ikke noe rett eller galt i denne saken, det er bare ts som mener at siden hun ikke liker fett trenger ikke andre heller spise fett. Kan du sitere meg der jeg sier det? Eller kanskje du bare finner på ting. TS Anonymkode: 21e50...33f
Sinsiew Skrevet 29. september #97 Skrevet 29. september (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det. Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten. Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også. Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra. Anonymkode: 21e50...33f Alle verdensdeler er uenig med deg gitt.. Geiter er myyye brukt som melkekilde i andre land. Bøffel. Rein, sau, kamel, jak. Ja til og med hest... Hvor har du fått myten om at kun vi drikker melk fra? Innser nå at du kan mene mennesker som helhet, men har også sett andre som hevder at vi i Norge/Norden gjør det så mye mer enn andre så svarer ut fra det.. Endret 29. september av Sinsiew 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #98 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det. Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten. Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også. Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra. Anonymkode: 21e50...33f Barn kan godt få meierismør mtp utvikling av synet har jeg hørt. Da mener jeg selvsagt ikke i ukritiske mengder. Ellers god ide å sautere i vann. Det skal jeg prøve. Som voksen trenger iallfall ikke jeg tilsette noe fett utenom det jeg spiser i maten 🤣 Anonymkode: 7598d...f55
AnonymBruker Skrevet 29. september #99 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det gjør ikke det om du har nok syltetøy og lager det på en annen måte. Jeg sluttet å bruke syltetøy, og kjøpte bær fra frysedisken og rørte dem med honning istedenfor. Det bilr mindre søtt og det blir mer væske i det istedenfor at væsken er bundet av tilsetningsstoffer og sukker. Prøv rørte blåbær på brød, jeg skal love at det ikke blir tørt.TS Anonymkode: 21e50...33f Bærene fra frysedisken bør varmebehandles før bruk. Det står på pakken, hvis du har unngått medieskriveriene om det. Anonymkode: 4a37a...562 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #100 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kan du sitere meg der jeg sier det? Eller kanskje du bare finner på ting. TS Anonymkode: 21e50...33f Det er basically det inntrykket jeg også sitter med at du sier, bare med mange flere ord. Du virker i det hele tatt til å ha et ganske tvangspreget forhold til mange vanlige næringskilder. You do you, men hvorfor kan du ikke bare la andre gjøre det samme uten å konstruere et problem omkring at det eksisterer en «tvang» til å spise fett? Anonymkode: 4a37a...562 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå