AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:50 #41 Skrevet mandag kl. 14:50 Smør er jo helt vilt godt. Kan spise nystekt baguett med bare smør.. mmm.. også helt nydelig under syltetøy! Anonymkode: 86715...d20 5 1 4
Blåttvann Skrevet mandag kl. 14:52 #42 Skrevet mandag kl. 14:52 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det. Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten. Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også. Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra. Anonymkode: 21e50...33f Hvordan lager du risengrynsgrøt? Med vann? Da koker du jo bare ris. Og det er godt det altså, men det er jo ikke grøt lenger. Og jeg har aldri hørt at man må tilsette smør for noen annen grunn enn smak. Og det er viktig for meg med god smak. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:57 #43 Skrevet mandag kl. 14:57 I følge Berit Norstrand er melkefett sunt. Barna har også lært det på skolen, for fikk beskjed av yngstemann å bytte i Tine H-melk med Q, siden Q har litt høyere fettprosent 🤭Barna liker uansett ikke lettmelk, men de elsker H-melk. Anonymkode: 86715...d20 1 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:58 #44 Skrevet mandag kl. 14:58 Har aldri spist smør på skiva. Bruker generelt aldri smør Anonymkode: b334c...420 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:05 #45 Skrevet mandag kl. 15:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er helt enig Just saying? Vi trenger ikke animalsk fett, vi trenger Omega 3 og 6. Alt vi trenger av fett kommer fra planteriket. Om man ikke liker smør og fleskk, hvorfor trøkke det i seg da? Dét er hjernevasket. Anonymkode: f42e7...df0 Nei, det er ikke hjernevasket... Hvis man ikke liker smør og flesk, så takker man pent nei. Ingen tvinger deg til å spise animalsk, men før du begynner klage over at alle som spiser animalsk er hjernevasket, så se litt på måten du selv misjonerer på. At andre ønsker ett annet kosthold enn deg er ikke å være hjernevasket. Det er ikke noe bedre misjonere for vegansk kosthold enn for animalsk. Og det er fryktelig nedlatende av deg å kalle de med andre meninger for hjernevasket. Anonymkode: f141f...083 10
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:14 #46 Skrevet mandag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva får deg til å tro at fett ikke er naturlig? Anonymkode: 6716e...f4b I råvarene er det jo naturlig. TS Anonymkode: 21e50...33f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:15 #47 Skrevet mandag kl. 15:15 Blåttvann skrev (22 minutter siden): Hvordan lager du risengrynsgrøt? Med vann? Da koker du jo bare ris. Og det er godt det altså, men det er jo ikke grøt lenger. Og jeg har aldri hørt at man må tilsette smør for noen annen grunn enn smak. Og det er viktig for meg med god smak. Du lager det akkurat som når du lager det med melk, men bytter ut melka med vann. Det blir ikke kokt ris, det blir risgrøt, bare å prøve. TS Anonymkode: 21e50...33f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:18 #48 Skrevet mandag kl. 15:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så... du liker smaken av krydder, ikke av mat. Anonymkode: a8bbd...4eb Ikke nødvendigvis. Jeg skrev ikke at jeg lager ALT med krydder. Jeg spiser også gjerne et måltid fullstendig uten. Men det er jo galt det også skjønner jeg, det går ikke an å gjøre noe riktig på KG. TS Anonymkode: 21e50...33f
Katten.2.0 Skrevet mandag kl. 15:29 #49 Skrevet mandag kl. 15:29 Det at du ikke liker spesifikk mat eller måten mesteparten av befolkningen liker å spise mat eller tilberede den på, gjør ikke at det er hjernevasking eller en myte. Det betyr at du er sær i matveien. Og det er helt innafor. Jeg er veldig sær på mine egne måter i matveien, og synes resten av befolkningen har en dårlig optimalisert smaksopplevelse når de spiser. Men jeg anerkjenner at dette kommer fra meg selv og at det sannsynligvis ikke er resten av befolkningen som gjør feil. 8 1
Perine Skrevet mandag kl. 15:31 #50 Skrevet mandag kl. 15:31 Jeg gjør også ting som andre ikke forstår. Man kan like de samme tingene, tilberedt på forskjellig måte og med forskjellig tilbehør. Det er ikke noe rart i det. Men jeg synes også at man burde lære seg til å spise noen vanlige retter på tradisjonell måte, fordi det hender at man spiser sammen med andre mennesker, og der andre har laget maten man tilbys. F.eks. man geiper ikke og sier æsj til et smørbrød fordi det skulle finnes litt smør under lasset med pålegg. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:34 #51 Skrevet mandag kl. 15:34 Har prøvd det meste av dietter, og å begynne å spise mye mer animalsk fett (og kjøtt) er det som har fått meg til å føle meg best. Har blitt slankere og holder meg slank, har finere hud og er nesten aldri sulten. IBS’en er borte og håret har blitt tjukt og blankt. Elsker ekte smør, bruker den usaltede varianten da den er minst mulig prosessert. Spiser sikkert 1 kg smør i uka. Fett er digg! Anonymkode: 56490...acc 6
Brunello Skrevet mandag kl. 15:35 #52 Skrevet mandag kl. 15:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hørtes ufattelig trist ut Anonymkode: 6716e...f4b Nei, mye tristere enn ufattelig. 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:35 #53 Skrevet mandag kl. 15:35 Jeg spiser smør, og kjøtt og fisk stekt i det, og lever helt ok med det. Anonymkode: 11641...891 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:36 #54 Skrevet mandag kl. 15:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du beskriver er kokt ris, verken mer eller mindre. Anonymkode: 6716e...f4b Nei det blir noe helt annet, men jeg skjønner at det er veldig vanskelig for enkelte å skjønne forskjellen på hele gryn og gryn kokte til grøt. Havregrøt på vann blir jo også noe annet enn kokte havregryn. Her er en video der kan man se hva det blir, det er visst vanlig å lage det til frokost i Ghana: https://www.youtube.com/watch?v=PcmSWkaMn3c Anonymkode: 21e50...33f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:45 #55 Skrevet mandag kl. 15:45 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har prøvd det meste av dietter, og å begynne å spise mye mer animalsk fett (og kjøtt) er det som har fått meg til å føle meg best. Har blitt slankere og holder meg slank, har finere hud og er nesten aldri sulten. IBS’en er borte og håret har blitt tjukt og blankt. Elsker ekte smør, bruker den usaltede varianten da den er minst mulig prosessert. Spiser sikkert 1 kg smør i uka. Fett er digg! Anonymkode: 56490...acc Motsatt for meg, mer kjøtt gjorde meg verre. TS Anonymkode: 21e50...33f
Sunnfjording Skrevet mandag kl. 15:50 #56 Skrevet mandag kl. 15:50 Kan sikkert leve uten meierismør men fy flate 4
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:03 #57 Skrevet mandag kl. 16:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg liker den naturlige smaken av maten, noe kanskje mange har glemt hva er. Jeg vokste opp på torosupper og annen ferdigmat, fordi min mor hatet å lage mat. Jeg har gått i motsatt retning, og setter utrolig pris på den rene smaken av råvarer. Og jeg har heller ikke sagt at jeg ikke bruker krydder. Jeg lager mye Indisk- og Marokkansk-inspirert, det er ikke slik at maten blir smakløs uten tilsatt fett. TS Anonymkode: 21e50...33f Det finnes ikke noe «naturlig» smak på mat dersom den ikke er rå. Og fett - det være seg ekte smør eller gode oljer - de fremhever smaken. Indisk osv. har jo masse krydder for å gjemme kjip smak på kjøttet. 3
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:04 #58 Skrevet mandag kl. 16:04 AnonymBruker skrev (1 time siden): Melkefett inneholder 400 ulike fettsyrer. Spesielt mye korte fettsyrer som virker krefthemmende (slik som C4:0), har antivirale egenskaper (slik som C8:0 og C10:0) og har både antivirale og antibakterielle egenskaper (slik som C12:0). C12:0 kan også øke HDL. Å spise ekte smør er kanskje ekstra sunt i sommerhalvåret når kuene går på beite (og geitene som oftere går på utmarksbeite og opprettholder biologisk mangfold og viktige og sårbare naturtyper som boreal hei) Anonymkode: ce895...38f Her har du tøyset til siteringen, for det var ikke jeg som skrev det du svarte på…
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:06 #59 Skrevet mandag kl. 16:06 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): I råvarene er det jo naturlig. TS Anonymkode: 21e50...33f Så du tenker at smør og olje er unaturlig, mens krydder er naturlig…? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du lager det akkurat som når du lager det med melk, men bytter ut melka med vann. Det blir ikke kokt ris, det blir risgrøt, bare å prøve. TS Anonymkode: 21e50...33f Nei, det blir ikke risgrøt uten melk. Det blir en annen rett. 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:13 #60 Skrevet mandag kl. 16:13 TS, bruker du stekepanne i teflon? Eller jern eller rustfritt stål? Opplever at det kan være utfordrende å steke uten smør eller olje i rustfritt stål, som er anbefalt da teflon er helseskadelig. Anonymkode: 83a5e...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå