Gå til innhold

Myten om at vi må tilsette smør og olje i maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det.
Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten.
Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også.
Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra.

Anonymkode: 21e50...33f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke vant til å bruke så mye ekstra fett egentlig. Jeg bruker meierismør når jeg steker biff, ellers steker jeg oftest uten, eller i litt vann. Bruker aldri smør på brød osv. Bruker det vel kun når jeg baker (sjelden).

Anonymkode: 27447...a51

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker også smør/olje til steking av kjøtt og fisk. Hvordan steker du ts?

Anonymkode: 7437e...713

• Liker 13
Skrevet

Mat er mer enn bare næring, spør en kokk om hvordan god mat lages. Det er alltid fett inkludert.

Anonymkode: ae457...830

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet

Så det du egentlig sier, er at du ikke liker smør?

Selv elsker jeg smør, og steker kjøtt/fisk i det hver eneste dag.

Anonymkode: 726a6...e7b

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Å spise essentielle fettstoffer er veldig sunt og noe kroppen har god bruk for for å holde seg slank, frisk og i god form

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvordan koker du risengrynsgrøt uten melk forresten? På kun vann eller? 😅

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

At det er noe «tvang» om smør eller olje er ukjent for meg. Jeg har alltid gjort sim jeg vil, og trodde alle andre også hadde det. Jeg er glad i smør og synes litt fett gjør det meste av mat bedre, det er derfor jeg bruker det. Har derimot alltid droppet smør under syltetøy, for det liker heller ikke jeg. Hvorfor lage vanskeligheter av alt?? 

Anonymkode: ab566...dbc

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker også smør/olje til steking av kjøtt og fisk. Hvordan steker du ts?

Anonymkode: 7437e...713

Jeg sauterer i vann, eller bruker stekeovnen uten olje. Kjøtt og fisk spiser jeg ikke lenger, men mens jeg gjorde det så bare kokte jeg kjøttet og trakk fisken i vann. For det meste brukte jeg frossen seifilet, og den er det allerede litt vann i, så om man har den i en gryte og trekker den på lav varme med tett lokk mens man passer på, så blir den ferdig uten å tilsette verken vann eller fett. TS

Skrevet

Jeg har vokst opp med at smør på skiva har vi i helga(meierismør), og ikke noe margarin resten av uka. Smør og olje til steking og i mat har aldri handlet om annet enn smak og egenskap(unngå at noe skal feste seg)

Anonymkode: 59484...32d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sauterer i vann, eller bruker stekeovnen uten olje. Kjøtt og fisk spiser jeg ikke lenger, men mens jeg gjorde det så bare kokte jeg kjøttet og trakk fisken i vann. For det meste brukte jeg frossen seifilet, og den er det allerede litt vann i, så om man har den i en gryte og trekker den på lav varme med tett lokk mens man passer på, så blir den ferdig uten å tilsette verken vann eller fett. TS

Hørtes ufattelig trist ut 

Anonymkode: 6716e...f4b

• Liker 31
  • Nyttig 11
Skrevet
Mitral skrev (1 minutt siden):

Hvordan koker du risengrynsgrøt uten melk forresten? På kun vann eller? 😅

Da jeg kokte den uten melk og fortsatt spiste smør, tilsatte jeg litt smør i tallerkenen som med vanlig risengrøt, det ga nok smak. Men lager det ikke lenger nå, siden jeg heller ikke spiser smør lenger. TS

Skrevet

Jeg bruker det ikke, annet enn når jeg steker biff fordi jeg liker smaken, og hvis jeg lager hummer etc, hvor jeg liker å ha smeltet hvitløkssmør oppå. 

Litt olivenolje i salat etc, ellers ikke. 

Og enig i den som sier at jeg trodde alle gjorde som de ville? Jeg opplever aldri noe tvang rundt dette? 

Anonymkode: 2c800...99d

• Liker 4
Skrevet

Er du veganer, og bruker heller ikke fett fra oliven/olivenolje/avokado m.m.?

Anonymkode: 3d941...6c5

• Liker 8
Skrevet

Jeg får ikke nok fett via mitt kosthold. Spiser lite dyreprodukter. Frem til jeg begynte å tilsette fett var jeg kronisk sulten. Smør kurerte det.

Anonymkode: 16903...955

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg elsket smør da jeg var barn og kunne spise brødskive med kun smør. Ingen tvang meg til å spise det.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. 

Ironisk nok er du nok mer hjernevasket nå som du spiser plantebasert. Just saying.

Anonymkode: a8bbd...4eb

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da jeg kokte den uten melk og fortsatt spiste smør, tilsatte jeg litt smør i tallerkenen som med vanlig risengrøt, det ga nok smak. Men lager det ikke lenger nå, siden jeg heller ikke spiser smør lenger. TS

Når du sier uten melk, så mener du vel ikke bare med vann? Da er det vel ikke lenger risengrynsgrøt, men en helt annen "rett", om det kan kalles det 

Anonymkode: 6716e...f4b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg så at noen postet en artikkel om smør og planteolje på facebook i dag, og under posten kom det lassevis med kommentarer om hva folk mener er best og hva som er helt grusomt og livsfarlig osv., og hva de bruker. Men ikke en eneste kommentar om at vi egentlig ikke trenger noe av det.
Etter å ha sluttet med alt smør og olje i 2016, så har jeg innsett hvor hjernevasket jeg har vært. Smør til frokost, smør til lunsj, smør eller olje i maten til middag, og smør til kvelds. Og så er det ikke nødvendig! Så hvorfor gjør vi dette? Her i Norge var jo melk fra kua overlevelsesmat på vinteren, så det gir helt mening at vi lagde smør og andre ting av melk, da vi slet med å få tak i andre råvarer. Men nå har vi jo ikke behov for det lenger. Vi får nok fett fra råvarene. Vi er jo det eneste dyret på hele kloden som lager ekstra fett og klesser det på maten, i tilllegg til det fettet som er i maten.
Jeg husker da jeg var barn og syns det smakte grusomt med smør under syltetøyet, men fikk beskjed om at det måtte jeg ha, så syltetøyet ikke gled av skiva. Men jeg oppdaget at smøret gjorde at syltetøyet gled av, og det ble værende på uten smør. Så en løgn altså, for å få meg til å spise smør. Jeg ble også kvalm av risengrynsgrøt, som jo har både melk og smør. Men da jeg begynte å lage den uten melk når jeg flyttet for meg selv, så ble jeg ikke kvalm av den i det hele tatt. Det å tilsette melk til ris er jo også meningsløst, det er bare vi som driver og melker et annet vesen og tilsetter det i alt også.
Jeg syns bare dette er utrolig merkelig når jeg ser det utenfra.

Maten før var tilpasset det livet, klimaet, tilgang til varer og økonomien man hadde. I dag er alt annerledes. Men i dag er jo alt livsfarlig, det kommer bare an på hvem du spør. Så lenge du får i deg de vitaminer/ mineraler osv som du faktisk trenger, så går det vel greit. I dag må alle som skal bevege seg ha vannflaske med seg. Før var det unødvendig. Friske folk blir tørste når de trenger vann, og de kan selvfølgelig gå 2-3 timer uten drikke. Det vet man visst ikke i dag. 

Anonymkode: e55aa...73f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe tvang på denne måten. Egentlig heller det motsatte, en form for fettfrykt. 

Og risgrøt uten melk er vel egentlig bare kokt ris? 

Anonymkode: 88a19...bc9

• Liker 10
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...