Gå til innhold

Katt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

vi er en familie på fire som så gjerne ønsker å utvide med en kattepus. Jeg er dog litt i tenkeboksen, hvor låst blir man egentlig med katt? Kan den være hjemme aleien i to døgn? Røyter den veldig? 

Hva var avgjørende for hvorfor du gikk til anskaffelse av katt, eller hvorfor lot du vær å skaffe deg en?

Anonymkode: e2735...824

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter skal ha tilsyn minst en gang i døgnet, så nei. Den skal ikke være alene i 2 døgn. 

Jeg hadde ikke skaffet katt igjen. Har katt nå, og absolutt er et kattemenneske. Men det innebærer mye ansvar. Vi kan ikke bare reise som vi ønske pga manglende nettverk og sær katt. 

Hvor mye katter røyter er jo selvsagt individuelt. Virker som du vet veldig lite om katter… 

Anonymkode: 99b34...bd3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, 

vi er en familie på fire som så gjerne ønsker å utvide med en kattepus. Jeg er dog litt i tenkeboksen, hvor låst blir man egentlig med katt? Kan den være hjemme aleien i to døgn? Røyter den veldig? 

Hva var avgjørende for hvorfor du gikk til anskaffelse av katt, eller hvorfor lot du vær å skaffe deg en?

Dropp katt med så mye hvis om at. Husk de er flokkdyr og trives ikke alene. Vi har 4 stk katter, 2 store klorestativ som går til taket og vi har katteluke. Kanskje du skal tenke tanken hamster eller ingen dyr..

Anonymkode: 698e0...9c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dropp katt med så mye hvis om at. Husk de er flokkdyr og trives ikke alene. Vi har 4 stk katter, 2 store klorestativ som går til taket og vi har katteluke. Kanskje du skal tenke tanken hamster eller ingen dyr..

Katter er ikke flokkdyr i utgangspunktet, selv om mange kan trives i grupper. 

Katter trenger pass, for meg fungerer det fint med en fast kattepasser. Men jeg kan ikke reise bort ei helg uten pass, så man blir jo litt låst.

• Liker 2
Skrevet

Vi har katt, og synes ikke det er noe særlig jobb. Har mange  naboer som kan slippe ut/inn når vi er borte. Tar den også med på hytta dersom vi skal være der en stund

Anonymkode: 7b623...307

Skrevet

Sånoenge dere har familie eller nabo som kan se til deg en gang for dagen når dere er borte og monterer katteluke så er det verdens enkleste dyr.

Eneste jeg hadde vegret meg for er å ha katt nær mange svært trafikkerte veier med høy fartsgrense.

Anonymkode: 13bba...fbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånoenge dere har familie eller nabo som kan se til deg en gang for dagen når dere er borte og monterer katteluke så er det verdens enkleste dyr.

Eneste jeg hadde vegret meg for er å ha katt nær mange svært trafikkerte veier med høy fartsgrense.

Ikke briller på. Håper dere overser leifene🫣😅

Skrevet

Jeg har to katter nå og føler meg ikke spesielt låst. Men jeg har venninner som gjerne vil passe kattene, så jeg tenker at det kommer an på nettverket man har. Eller om det er mange kattepassere i området, for eksempel på Rover appen. 

Når det gjelder røyting syns jeg ikke det er et problem, jeg har hatt 4 katter. 3 korthåret og 1 langhåret. Den som er langhåret drar inn utrolig mye brask i pelsen. Kvister, blader, gress, strå osv. Det var noe jeg ikke var helt forberedt på, så endte opp med å kjøpe robotstøvsuger kun pga han 😅 Så hvis man er opptatt av det, vil jeg anbefale pus med kortere pels. 

Husk også å sjekke alle i familien for allergi, FØR dere eventuelt skaffer katt. Virker som det er veldig mye omplassering pga allergi. 

Skrevet

De fleste katter røyter. Nei, du kan ikke forlate den uten tilsyn i to døgn. Du blir låst om du får katt, i likhet med alle andre dyr, men det er gjerne lettere for andre å passe katten kontra en hund. Høres ut som du ikke kan så mye. Hva med å lese deg litt opp før du får dyr uansett art? 

Anonymkode: 39dcf...dd1

• Liker 1
Skrevet

Alle katter skal ha tilsyn daglig, helst 2. og alle pelsdyr røyter mye. 

Anonymkode: 46596...d2c

Skrevet

Vi har katt. Vi har hatt huset fullt med ungdommer, som har vært glad for å være alene når vi har reist. Det cae mao ingen problem før de flyttet ut. Ungdommene altså...ikke katten de dro hjem..

Men vi har satt inn kattedør, fyller på boksen inne med mat ....og får leieboer til å sjekke katten når vi er borte. Fylle på mat, kose litt. Det går helt fint..

Vi har også tatt den med, feks i sommer, på hytta. Så den begynnet å bli reisevant. 

Det er en katt. Den greier seg fint med litt mat og kos. 

Anonymkode: a3abb...e31

Skrevet

...og vår katt røyter veldig lite. Ikke inne- katt selvsagt. 

Det er kjekt med dyr når man har barn. Vi har en katt og en hund, og vi har reist en del. 

Anonymkode: a3abb...e31

Skrevet

For oss er det verdt det.

Vi jobber og reiser mye. Har derfor to - de har veldig mye selskap i hverandre. 

Vi har venner, naboer og familie vi stoler på. De er innom daglig når vi ikke er her. En sjelden gang lar vi det gå 48 timer - gitt at vi nå har unge og friske katter, som har mye glede i hverandre. Vi har også kameraer, med opptak, så kan titte innom og se at alt er ok. 

De gir oss veldig mye. Selskap, kos, latter, liv i huset. Og er god læring for barn. 

Synes ikke renhold er noe problem. Har en del pledd og slik de foretrekker - og de hives stadig i maskinen. Ellers tar jo robotstøvsuger og vaskehjelp det jevnlig. Eneste er at vi (voksne) på skifte raskt fra jobb-klær til hjemmeklær, ellers har vi raskt en katt som tråkker og klatrer på oss, og dyre og fine plagg. 

Anonymkode: 19583...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, 

Vil du at den skal brenne inne ved boligbrann  ? Eller lide seg gjennom akutt sykdom alene i huset? 

Man reiser ikke fra dyra sine. Og det er heller ikke lov. Du må også passe godt på at den får komme inn når den synes det er for kaldt ute, eller den bare føler for å komme inn. Og UT. Katter er sære sånn. 

Jeg har hatt mange oppigjennom årene. Har 2 nå. Passer godt på at de får dekket sine behov. Kjenner de så godt at jeg ser med én gang om det er en liten forandring i adferd, noe som oftest betyr sykdom,skade ,vondter. 

Mine røyter lite,men det avhenger av rase. Det er også en fordel at dere bor unna bilveier. 

Ene min trenger medisiner  hver dag,samt spesialfor.  Noen ganger har de stort behov for å være inne og hvile, andre ganger vil de være mer ute. Behovene deres varierer.  De må ha oppfølging hos dyrlege. Og om vinteren  blir det ofte så kaldt at de må være myye inne. Og da kjeder de seg. Da må man være mer tilstede for de.

Jeg vil si at med alle dyr blir man relativt/mye bundet. 

Et veldig godt tips dersom dere skaffer katt : venn de tidlig til å kjøre bil og være med i bur. Hvis ikke HATER de det og blir redde,spyr,driter. Og når du trenger at de skal til dyrlegen /kattepensjonat,vil du angrer hvis ikke. 

Anonymkode: 56220...93e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke alle katter trives med andre katter til tross for at de er flokkdyr.

Min katt takler ikke andre katter og begynner å markere overalt.

Anonymkode: 137b3...9c8

Skrevet

Har barnas venner katteallergi? Barna deres kan da risikere å ha mindre kontakt på fritiden med sine allergiske venner.

Anonymkode: 37de7...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil du at den skal brenne inne ved boligbrann  ? Eller lide seg gjennom akutt sykdom alene i huset? 

Man reiser ikke fra dyra sine. Og det er heller ikke lov. Du må også passe godt på at den får komme inn når den synes det er for kaldt ute, eller den bare føler for å komme inn. Og UT. Katter er sære sånn. 

Jeg har hatt mange oppigjennom årene. Har 2 nå. Passer godt på at de får dekket sine behov. Kjenner de så godt at jeg ser med én gang om det er en liten forandring i adferd, noe som oftest betyr sykdom,skade ,vondter. 

Mine røyter lite,men det avhenger av rase. Det er også en fordel at dere bor unna bilveier. 

Ene min trenger medisiner  hver dag,samt spesialfor.  Noen ganger har de stort behov for å være inne og hvile, andre ganger vil de være mer ute. Behovene deres varierer.  De må ha oppfølging hos dyrlege. Og om vinteren  blir det ofte så kaldt at de må være myye inne. Og da kjeder de seg. Da må man være mer tilstede for de.

Jeg vil si at med alle dyr blir man relativt/mye bundet. 

Et veldig godt tips dersom dere skaffer katt : venn de tidlig til å kjøre bil og være med i bur. Hvis ikke HATER de det og blir redde,spyr,driter. Og når du trenger at de skal til dyrlegen /kattepensjonat,vil du angrer hvis ikke. 

Sitter du hjemme med katten hele tiden? En brann kan jo også skje når du er på jobb, på besøk, eller på butikken. 

Og med katt er det vel også nærmest en selvfølge å ha katteluke? Eller lar du den gå inne og ute og klage i timesvis før du våkner, eller kommer hjem? 

I tillegg har man jo kameraer, alarmselskap, og seriekoblet alarm. Vel så mye for de voksne - som innimellom sover dypt, eller har på headset. Slik at alarmselskap kan varsle nødetater direkte om noe skjer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sitter du hjemme med katten hele tiden? En brann kan jo også skje når du er på jobb, på besøk, eller på butikken. 

Og med katt er det vel også nærmest en selvfølge å ha katteluke? Eller lar du den gå inne og ute og klage i timesvis før du våkner, eller kommer hjem? 

I tillegg har man jo kameraer, alarmselskap, og seriekoblet alarm. Vel så mye for de voksne - som innimellom sover dypt, eller har på headset. Slik at alarmselskap kan varsle nødetater direkte om noe skjer. 

Du vet åpenbart ikke hvor fort en brann utvikler seg. Det er ingen som rekker frem i tide. Falsk  trygghet  .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet åpenbart ikke hvor fort en brann utvikler seg. Det er ingen som rekker frem i tide. Falsk  trygghet  .

Så du sitter hjemme og er klar til å evakuere katten hele tiden, døgnet rundt? 

Skrevet
On 9/29/2025 at 12:50 PM, AnonymBruker said:

Katter skal ha tilsyn minst en gang i døgnet, så nei. Den skal ikke være alene i 2 døgn. 

Jeg hadde ikke skaffet katt igjen. Har katt nå, og absolutt er et kattemenneske. Men det innebærer mye ansvar. Vi kan ikke bare reise som vi ønske pga manglende nettverk og sær katt. 

Hvor mye katter røyter er jo selvsagt individuelt. Virker som du vet veldig lite om katter… 

Anonymkode: 99b34...bd3

Et vilt dyr som må kontrolleres hver dag 😂 Javel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...