Gå til innhold

Er det liten vits i å kjøpe nå pga boligkrakk som kommer om et par år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble rådet til å leie og ikke kjøpe bolig nå, pga boligkrakk som kommer om et par år i Bergen/andre store byer.

Kan det stemme?

Anonymkode: d32d8...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble rådet til å leie og ikke kjøpe bolig nå, pga boligkrakk som kommer om et par år i Bergen/andre store byer.

Kan det stemme?

Om du tenker at du skal bo i område i flere år. Lønner det seg alltid å kjøpe. Alltid tjent på eiendom uansett …

Anonymkode: 0f47f...af1

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Klart det kan stemme, men det har vært folk som har advart om dette siden 1972...

Selv de gangene man har hatt prisfall, har de ikke vært vedvarende. 

Anonymkode: f8521...b4c

• Liker 14
Skrevet

Det er mange som har ventet på det forventede krakket i mange år allerede… om en trenger et sted å bo, ville jeg ikke ventet. 

• Liker 3
Skrevet

Det lurte jeg på for 10 år siden også. Har ikke vært noe boligkrakk enda

Anonymkode: 3c18c...bf7

• Liker 8
Skrevet

Nei, kjøp nå. Det kommer ikke noe krakk.

Det eneste som kan senke prisene er politiske inngrep, og det ser vi ingen tegn til.

Prisene kommer til å stige helt til privatpersoner ikke har råd, og 99% eies av store internasjonale bedrifter.

Anonymkode: 7651b...aae

• Liker 5
Skrevet

Folk har snakket om det krakket i over 15 år. 

Anonymkode: 0358e...d12

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

På radioen i dag sa de at boligpriser og hytter ville øke. Årsak det er for lite boliger. Hytter pga utlendinger ser Norge som ferie land

Anonymkode: a1bbb...9c3

• Liker 4
Skrevet

Folk har snakka om krakk siden før jeg kom på boligmarkedet i 2008. Akkurat da var det faktisk et mini-krakk, så var heldig med kjøp av leilighet da. Men det var bare snakk om ca 10% og prisene var tilbake igjen på gammelt nivå og i full vekst oppover kun to år etter.

Men det har aldri kommet, dette svære krakket en del gnir seg i hendene og venter på. Man må tilbake til rundt 1990 sist det skjedde. Det er 35 år siden det, lenge å vente på å kjøpe hus… 😆 Og for de aller største byene skal det bygges svært mye før vi snakker om mulig prisnedgang. Og det er det lite indikasjoner på nå, tvert imot er det heller for lav byggeaktivitet. Så ville heller kommet meg inn på markedet, men kjøpte en bolig man tåler å sitte med i nedgangstider så man ikke MÅ selge på ugunstig tidspunkt. Det er i overkant mange som maxer ut låneevnen sin, man kan legge seg en del under det.

Anonymkode: 64efe...888

• Liker 5
Skrevet

Jeg har kjøpt meg opp i byggebransjen med et håp om at det skal komme ett byggeboom snart. Det kan faktisk få ned prisene. Jeg synes regjeringen skal subsidiere boligbygging.

Anonymkode: 7651b...aae

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble fraråda kjøp i 2017 pga dette. Solgte i 2021 med 1 mill fortjeneste. I 2021 ble vi også fraråda å kjøpe større bolig pga dette, atter en gang. Solgte på nytt nå i vår med 1,5 mill fortjeneste.

Hadde «tapt» enorme summer om jeg skulle lyttet til alle rådene og «ekspertene»!

kom deg inn på boligmarkedet du!

Anonymkode: 33690...56b

• Liker 4
Skrevet

Det er alltid noen "eksperter" som snakker om det store boligkrakket. Men det har fortsatt ikke kommet. 

De vil jo selvfølgelig få rett på et eller annet tidspunkt, men i påvente av det kan man tape mye på å stå på utsiden av markedet. På et eller annet tidspunkt vil en gitt lottorekke trekkes, men spørsmålet er om det skjer dette året eller om 10´000 år

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan det stemme?

Det er lite sannsynlig at det kommer noe krakk, før situasjonen i det norske boligmarkedet forandrer seg. Vi må få mindre etterspørsel eller mer tilbud. Det betyr enten at det blir bygget masse boliger, noe som er usannsynlig, eller at olje og gassprisene kollapser, arbeidsledigheten stiger kraftig og masse utenlandske arbeidere forlater Norge. Det tviler jeg på vil skje de neste årene.

Sjansen for at vi vil se et større fall enn 10% er derfor usannsynlig og vi kan like så godt se en 20% stigning. Så det er ingen grunn til å vente, kjøp en bolig hvis det gir mening for din økonomi.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er lite sannsynlig at det kommer noe krakk, av den enkle grunn at det er flere folk enn boliger. Det kan selvfølgelig komme små nedgangstider, men de går nok relativt raskt over, slik alle de små duppene har gjort de siste åra.

Hvis du skal ha bolig primært for å bo i (ikke for å investere), bør man kjøpe bolig uansett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vær tålmodig. Krakket skal komme snart. Bare spm om tid. Hvorfor snart krakk? I Oslo f.eks. har ikke folk med vanlig inntekt råd til å kjøpe bolig alene. 
Så krakket kommer! Muahaha

Anonymkode: e553c...f1d

Skrevet

Ingen har tabbet seg ut mer økonomisk i Norge de siste tiårene enn de som har ventet med å kjøpe bolig pga. kommende krakk. Virkelig ikke. 

Anonymkode: 3f74d...3e6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel ikke akkurat mange ganger det ikke har lønt seg å eie i Norge. Kjøp bolig. Ikke betal ned andres boliglån. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det stemme?

Om prisen faller om 3 år, men stiger årene før, er det ikke engang sikkert at prisfallet er tilstrekkelig til å komme under der prisen er idag engang. I mellomtiden har du betalt leie, altså penger ut vinduet i årevis. Leiepengene kunne vært egenkapital til bolig, men er blåst istedet. Så om 3 år, når det tenkte prisfallet kommer, så er du lenger unna å kjøpe bolig enn du er idag. 

Såklart, om du leier for 1000kr måneden så stiller det seg anderledes, men med markedsleie er det et håpløst opplegg. 

Anonymkode: 4a46e...7e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det stemme?

Nei. Når det ikke pr i dag finnes 1 grunn til at dette skal skje er det bare å kjøpe nå.

Anonymkode: 01ddc...279

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...