Gå til innhold

Hvordan løser dere at mannen har jobbhelg og du er alene med barna?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var jeg 100% alene med mine 2, siden minste var 1 år. Har heller ikke noe familie som passet de. Men vi dro mye ut på aktiviteter, om det er tur i skogen, tur til stor lekeplass, svømmehall osv. Hadde vi vært ute i flere timer, så synes jeg de ble roligere resten av dagen.

Anonymkode: ff23b...e0c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må vi alltid klage og sammenligne med aleneforeldre???? 
ja, det er tøft for aleneforeldre, men skal vi sammenligne aleneforeldre med aleneforeldre i et land med krig. 
vi er alle oss selv nærmest og har våre utfordringer og må respektere dette. 

Anbefaler at dere tar en prat sammen og gjør en endring på å «sove ut». Dette behøver man ikke gjøre for å jobbe kveld, hvis man ikke har spesifikke behov. Da kan man i stedet legge seg i anstendig tid, hvis det omså er klokken 21 om kvelden. Da kan man begge være sammen på morgenen, både for avlasting, husarbeid og eventuell annen forberedelse til kvelden for den som er hjemmeværende. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Ha passepike noen timer om du ikke har barnevakt?

Gå på biblioteket en tur?

Anonymkode: 64c00...e6a

Skrevet

Med så små barn må han stå opp tidligere. 9. For han jobber ikke nattevakt? Og da kan du legge deg litt.

Anonymkode: 0dfe7...945

• Liker 8
Skrevet

Det blir bedre når barna blir eldre! 

prøv å finne andre med barn, kanskje noen fra barnehagen? Avtal å møtes i løpet av helga, på en lekeplass? Lavterskel middag? (Ja, det høres slitsomt ut å arrangere middagsbesøk på toppen, men om du legger lista lavt blir det ikke så ille. 
Min erfaring er at to voksne, 4 barn er mindre slitsomt enn en voksen to barn. 

Mannen reiser en del og har alltid prøvd å være minst mulig borte i helga, nettopp fordi det blir veldig slitsomt, men nå når barna er 4 og 6 har det ikke like mye å si. 

Anonymkode: 1630d...d0c

• Liker 1
Skrevet

Min mann jobber 4-4-rotasjon. Han er god på å ta litt ekstra når han har fri.. når han reiser har han gjerne storhandlet, skiftet på senger, klippet gresset, tatt noen ekstra skippertak på klesvasken og fylt opp bensin på bilen min. Små ting som jeg selvfølgelig hadde fikset selv, men gjør det litt lettere med 3 barn og full jobb.. 

Jeg legger meg ofte med ungene når han er borte, for å sikre nok søvn.

Anonymkode: a7cf2...746

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi! skrev (16 minutter siden):

ja, det er tøft for aleneforeldre, men skal vi sammenligne aleneforeldre med aleneforeldre i et land med krig. 

Anbefaler at dere tar en prat sammen og gjør en endring på å «sove ut». Dette behøver man ikke gjøre for å jobbe kveld, hvis man ikke har spesifikke behov. Da kan man i stedet legge seg i anstendig tid, hvis det omså er klokken 21 om kvelden. Da kan man begge være sammen på morgenen, både for avlasting, husarbeid og eventuell annen forberedelse til kvelden for den som er hjemmeværende. 

Enig. Kvinner er kvinner verst. Vi sier vi vil ha det bedre, men med en gang en annen kvinne har det litt bedre, så er hun utakknemlig. Mange vil ikke ha det bedre - de vil ha muligheten til å fremheve hvor bra de takler sine dårlige forutsetninger.

Tiden jeg har alene med to små handler mye om hvor godt jeg har sovet den natten. Har jeg sovet greit, går det greit, har jeg ikke sovet, er det et slit. Så jeg legger meg gjerne veldig tidlig kvelden før (rundt 21), for å maksimere antall timer jeg kan få.

Så har jeg gjerne handlet inn litt ekstra god mat, og kanskje kjøpt en ny bok el.l. Eldstemann får lov å se noe tv i helgene, så det hjelper også litt.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg lurer litt på hvordan dere andre gjør det når samboer jobber i helgene. Her er det jobb hver tredje helg. Jeg må innrømme at jeg er så sliten etter en full jobbuke, og enkelte helger er jeg så sliten. Han har jo ofte et par dager fri før han skal jobbe, så da slapper jo han maks av i tomt og stille hus. 
Slik som nå sitter jeg på jobb og er så sliten etter helga. Jeg står opp med de mellom 06 og 07. Det er full rulle hele formiddagen og så fortsetter det utover dagen. Ingen hjelp å få, for om han har seinvakt sier han at han må få sove ut, så da sover han til 10 kanskje. 
Jeg blir helt utslitt av dette. Blir vel bedre når barna er større? Men da er det kanskje aktivitet i helgen? Vi har kun turn en dag i helgen nå, men det er også litt stress.. 
Barna er 1 og 3 år.

Anonymkode: 426b8...5db

Har en mann som jobber offshore. vekke 2uker, noen ganger 3uker. Hjemme noen uker, men da jobber han/mekker/hobbyer osv. Så tja tar det meste hele tiden pluss 3 skiftet. 2 tette, hadde de hjemme til 3år begge. Du klarer det du vil ;)

Anonymkode: e55f8...eca

• Nyttig 1
Skrevet

Om han jobber seinvakt, kan han ta barna med ut et par timer på formiddagen så du også får noen timer alene i tomt hus. Da skal du ikke gjøre husarbeid, men slappe av. Han kan bruke litt av fridagene sine i forkant til å sørge for at huset er shinet og det er handlet inn mat før helgen. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir skuffet over at dette blir en tråd hvor alle skal skryte av hvor mange barn de har alene, hvor mye mannen deres har vært borte og hvor godt de klarer seg alene.

"Jeg har fem barn under tre år, mannen har vært borte på turnus i fem uker av gangen og når han er hjemme så pusser han opp huset. Jeg jobber fulltid, leverer alle barna i barnehagen selv, vasker huset når de har lagt seg i tillegg til å lufte bikkja."

Gjesp.

Til TS: mannen din sniker seg unna, og du vet det. Du må snakke med han. Minimum er at du skal få sove lenge en helgedag. Når han har kveldsvakt bør han stå opp sammen med dere og avlaste dere, fordi det er urettferdig hvis du både skal ta ungene på morgenen og hele kvelden når han er på jobb. (Antar at du er på jobb også på dagtid?).

Anonymkode: 349a3...2c8

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Plutselig er barna så store at de kan passe seg selv. Dette går bra!

Anonymkode: 97d43...e82

Det er jo noen år til.

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke dauvekt pga turnusjobbing. Han bidrar med lønn. Alvorlig talt. Skal landet stoppe helt fordi folk ikke klarer kveld og helg med egne barn?

Anonymkode: c7888...630

Mens han skal kose seg og ha fri to dager. Joda, shame on kvinner når de og blir slitne. Dra de ned og kast noen steiner på dem!

• Liker 13
Skrevet

Han trenger IKKE sove lenge etter kveldsvakt. Han kan stå opp den dagen han har kveldsvakt på helg så du kan sove lenge. De to dagene hangar fri gjør han alt husarbeidet så det er klart til helgen, han kan og handle så du kun har ungene.

Fyren er jo lat! 

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville også kutta ut turn for 3-åringen. Virkelig ingen vits i organiserte fritidsaktiviteter til så små barn, da legger man opp til overstimulering.

Mannen kan vel gjøre klart huset til dine alenehelger når han har et par dager fri før jobbhelg? Rydde, vaske, lage middager som kan varmes opp osv. 

Ellers klarer jo aleneforeldre å være alene med både to og flere unger, det går bra når du blir vant til det. Og selvfølgelig blir det enklere etter hvert.

• Liker 4
Skrevet

Man er ikke dauvekt pga turnusjobbing. Han bidrar med lønn. Alvorlig talt. Skal landet stoppe helt fordi folk ikke klarer kveld og helg med egne barn?

Anonymkode: c7888...630

Enig i at man helt klart bør klare å ta seg av ungene man har satt til verden. 

Men, man skal ikke kunne "kjøpe" seg fri bare fordi man tjener penger? I så fall bør vel 30 % av lønna hans gå rett inn i kona sine lommer? 

Glad jeg ikke er gift med en fjott og en dott som skal lure seg unna familien og huset han selv har vært med på å lage. 

Anonymkode: fdd55...a16

• Liker 9
Skrevet

Det burde være obligatorisk med kurs innenfor familieplanlegging for mange småbarnsforeldre, seriøst.

Anonymkode: 0c1c5...8d0

• Liker 1
Skrevet

Hvor stor krise dette er avhenger av hvilke øyne du ser med. Jeg har de siste 10 årene stått alene med dette samtidig som jeg har stått i full jobb. Har måttet sjonglere diverse permisjoner, egenmeldinger, omsorgsdager da barnet mitt har store utfordringer. Det har ikke vært noen avlastinger i hverken helger eller ferier.

Jeg sier ikke dette for å skryte eller sitat jeg har det værre enn deg, for det tenker jeg ikke. Jeg tenker alle situasjoner er forskjellig, men jeg ville understreke poenget mitt i rådet jeg ville gi deg.

Det beste du kan gjøre for deg selv er å ikke tenke på hvor fælt du har det og hvor sliten du er, men å innse at sånn er det når man har barn. Skår man seg til ro med at livet med barn er travelt, og at det blir bedre etterhvert så har du mer overskudd til å gi mer av deg selv og bruke masse tid på barna mens du kan.

De vil ikke være så trengende for alltid, og når de begynner å bli selvstendige så vet jeg du har lyst å kunne se tilbake på denne tiden å tenke "jeg ga alt jeg hadde, det var tøft, men det var verdt det".

Selvsagt er det viktig at du og mannen snakker sammen om hvordan dere kan avlaste hverandre. Får du muligheten til å la han ha barna alene så råder jeg deg til å gjøre det for å pleie deg og dine behov.

Anonymkode: c004e...83e

• Liker 3
Skrevet
Tussi! skrev (52 minutter siden):

SÅ enig! 

Det er alltid noen som har det verre så da bør jo ingen få lov til å klage/si at de er slitne. Og TS spør jo faktisk om råd så det er ikke en "klagetråd", selv om jeg synes det er helt innafor det også.

Ikke minst er det stor forskjell på barn. En venninne av meg har to barn alene (reiste til Danmark) og hennes jenter har alltid vært greie å ha med å gjøre. Lite trass, lite søskensjalusi og ikke så veldig krevende. De har nesten aldri slått henne eller utagert. Sovet godt om natten annet enn som spedbarn. I tillegg får hun mye hjelp av foreldrene sine. 

Vi har to over gjennomsnittet krevende gutter, hun har selv sagt at det høres ut som om vi har det mye mer slitsomt enn henne, vi sover lite selv etter mange år og jobber MYE med oppdragelse, grensesetting og lignende. Foreldrene våre bor langt unna så det er bare oss.

Jeg har enorm respekt for aleneforeldre og jeg følger alltid opp venninnen min i perioder jeg vet hun har det ekstra tøft, men det kan ikke være sånn at man ikke selv kan ha de tøft fordi andre potensielt har det verre.

TS: jeg skjønner deg godt. Er ikke ofte jeg er alene med våre, men prøver alltid å ha en del planer de gangene det skjer. I tillegg hadde jeg bedt far ta ansvar for heimen på fridagene. Hadde forventet ryddig hus og kanskje middager klare sånn at du kun trenger å konse på barna. Hvis det hjelper med skjerm hadde jeg tillatt mer av det de helgene du er alene (hos oss funker skjerm mot sin hensikt så her må vi kutte det).

Anonymkode: b7556...c21

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også en mann som jobber skift og er borte flere uker i strekk, og det er vel fort gjort at det er flere av oss som klikker oss inn i denne typen tråder, for vi har jo erfaring med helger alene med barn. 

Men jeg må bare si meg enig med dem som påpeker at det er meningsløst med sammenligninger og det som kan fremstå som skryt over hvor mange små barn man klarer alene over hvor lang tid uten problemer og at det må TS også klare. Vi er i ulike liv, med ulike barn og ulike omstendigheter alle sammen. 

TS spør hvordan andre løser det. Og det er ikke sikkert mine råd passer, jeg vet det, men jeg kan jo prøve :) Først, jeg sier meg enig med dem som sier at turn kanskje ikke er nødvendig, særlig ikke når du skriver at det er styrete, TS? Nå kjenner ikke vi ditt barn. Men mine var slitne nok etter barnehageuken. Dagene var veldig rolige med lavterskelaktiviteter da de var 1 og 3. Og det er de egentlig fortsatt nå når de er 5 og 7, og fortsatt sliten etter barnehage/skole og noen aktiviteter på ettermiddagstid for den eldste på ukedagene. 

Jeg pleide å lage meg en liten plan for helgen da barna var 1 og 3 - ikke detaljer og ikke nødvendig å følge hvis noe endret seg. Men jeg syntes det var godt å ha en slik plan. Det kunne være gå på biblioteket og låne med bøker hjem lørdag formiddag og spise lunsj i skogen på søndag. Men så ble det kanskje plaskregn på søndag, og så leste vi i bøkene fra biblioteket og jeg bakte rundstykker i stedet. Eller jeg orket virkelig ikke å bake rundstykker fordi jeg hadde sovet så lite natten før, så vi gikk ut i regnet og hoppet i sølepytter. Å møte andre på en lekeplass gjorde vi også mye av. En tur ut pleide å gjøre dagen bedre for alle. 

En siste ting, som har vært verdifullt for meg når jeg syns noe er slitsomt på hjemmebane fordi mannen drar på jobb, er å tenke på at jeg tross alt er glad det ikke er jeg som drar på jobb, og jobber helg. Det hjelper jo bare hvis man faktisk ikke lengter etter å dra på jobb da. Men jeg satte og setter egentlig veldig pris på å få ha fri hele dager sammen med barna mine, selv om det har vært slitsomt til tider og selv om det hadde vært lettere om vi var to voksne hjemme. Det samme tenker jeg på ved leggetid når en eller begge ikke vil sove. Altså så heldig jeg er som får ligge der ved siden av dem og vente på at de finner søvnen, selv om jeg gjerne både skulle hengt opp klesvasken og sett på Netflix. Men å få oppleve å legge barn en liten periode i livet, det er jeg faktisk veldig takknemlig for. En dag legger de seg selv, og snarere enn man tror så flytter de ut. Og jeg syns jeg er heldigere enn mannen her, for jeg legger dem oftere enn ham. 

Anonymkode: 4dd42...43a

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg blir skuffet over at dette blir en tråd hvor alle skal skryte av hvor mange barn de har alene, hvor mye mannen deres har vært borte og hvor godt de klarer seg alene.

"Jeg har fem barn under tre år, mannen har vært borte på turnus i fem uker av gangen og når han er hjemme så pusser han opp huset. Jeg jobber fulltid, leverer alle barna i barnehagen selv, vasker huset når de har lagt seg i tillegg til å lufte bikkja."

Gjesp.

Til TS: mannen din sniker seg unna, og du vet det. Du må snakke med han. Minimum er at du skal få sove lenge en helgedag. Når han har kveldsvakt bør han stå opp sammen med dere og avlaste dere, fordi det er urettferdig hvis du både skal ta ungene på morgenen og hele kvelden når han er på jobb. (Antar at du er på jobb også på dagtid?).

Anonymkode: 349a3...2c8

Ja, hvorfor skal vi fortelle om egne erfaringer for underbygge gode råd som kan løfte TS opp og ut av den negative spiralen når det enkleste er å skylde på mannen.

Sorry, glemte den delen. Min første kommentar kan herved oversees. Den blir for nære det TS er ute etter.

Vi heier på at det er mannen sin skyld. Gud forby at noen tar ansvar og skaffer mat på bordet.

Anonymkode: c004e...83e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...