AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:05 #1 Skrevet mandag kl. 04:05 Vi skal kjøpe kjæledyr. Har veldig lyst på både hund, og katt egentlig. Men det er kanskje greiest å velge bare en av delene? Hva er deres erfaringer med begge deler? Noe dere ble overrasket over som eier av dyr? Er hund eller katt det “enkleste” å oppdra i begynnelsen? Har skjønt at en hund krever all din oppmerksomhet i begynnelsen, men lurer på om det er slik med en katt også? Anonymkode: a84f4...24b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:21 #2 Skrevet mandag kl. 04:21 Hvem er vi?? Familie/ små barn/ singel etc.som hundeoppdretter så ville du ikke fått kjøpt valp hos meg bare fordi" vi har lyst på kjæledyr", det er så mye jobb,tid, penger og ansvar( både med hund og katt) men mer med hund egentlig. Anonymkode: f56ce...c4e 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:27 #3 Skrevet mandag kl. 04:27 Gå for katt hvis det er første kjæledyr. Mye jobb med katt også, men mye mindre enn hund, og du får samme mengde kos. Anonymkode: b9425...2d5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:42 #4 Skrevet mandag kl. 04:42 Start med katt. Men få den i sommerferien og vær mye hjemme med den. Anonymkode: dcf42...2e3 2
tankebobla Skrevet mandag kl. 04:53 #5 Skrevet mandag kl. 04:53 Det er veldig lite info fra deg, om hvem dere er, hva dere kan tilby, hvilke planer dere har for tiden fremover. Ut fra den infoen du har skrevet er det ikke lett å gi deg et svar. 1
Kålrota Skrevet mandag kl. 04:59 #6 Skrevet mandag kl. 04:59 Å ha hund er en livsstil, og den lever ganske lenge. Dere må derfor tenke over livssituasjon, økonomi og hva dere kan tilby hunden før dere vurderer det. Hunden krever ikke bare mye i begynnelsen, den gjør det hele tiden. Det er fantastisk å ha hund når man har tid, overskudd og økonomi til å bære det. Uansett kjæledyr må dere passe på at de får fylt behovene sine og at veterinær kan betales. 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:04 #7 Skrevet mandag kl. 05:04 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Gå for katt hvis det er første kjæledyr. Mye jobb med katt også, men mye mindre enn hund, og du får samme mengde kos. Anonymkode: b9425...2d5 Tja, alle katter er ikke fangkatter og dermed vet en ikke hva en har før en har den i hus og har blitt kjent med den. En hund er menneskesøkende og vil ofte ha tett kontakt. En katt vil ha det når den vil ha mat, ellers klarer den seg selv. Katter og hunder er så mangt. Anonymkode: 464ee...03a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:14 #8 Skrevet mandag kl. 05:14 Du vil ikke tro hvor mye ansvar det egentlig er. Bare det å dra på jobb gir dårlig samvittighet. Jeg har flere hunder. Elsker de, men har bestemt meg for å å ikke få flere etter at de blir borte. Tenk nøye over det, og husk at du må itillegg til prisen for valp, må ut med en del til veterinæren første året. Og ikke sikkert at hverken hunden eller katten er kosete. Kun en av mine hunder er kosete. Man tar det man får Anonymkode: 5fe46...cb0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:14 #9 Skrevet mandag kl. 05:14 Vi har katt og anbefaler selvsagt det. Verdens søteste og snilleste. 🤩🥰 Han er innkatt, men ute i bånd. En hund er nok helt klart mye mer jobb med, men katten skal også bli tatt vare på. Anonymkode: 58210...f99
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:51 #10 Skrevet mandag kl. 05:51 "Lyst" på kjæledyr er en trivelig tanke og følelse, men uten sammenligning for øvrig at valget står mellom hund og katt er rimelig absurd. Da har man en rimelig lang vei å gå før man anskaffer seg et kjæledyr. Dette er ikke en personlig kritikk til deg TS, du gjør en klok beslutning ved å ta første skritt med å lufte spørsmålet ditt blant "folk flest" på forumet. Så det jeg skriver følgende til det norske folk som tar et valg om å få seg et kjæledyr. Det viktigste spørsmålet er jo ikke hva slags kjæledyr du vil ha. Det er ikke en beslutning man tar basert utelukkende på en følelse. Det er jo hva slags kjæledyr kan ha det godt hos deg, og helt konkret hva du kan tilføre det av det behovet kjæledyret har. Det starter med faktabok kunnskap. Hund og katt er jo et hav av forskjell mht behov de har, siden det er to vidt forskjellige arter. Så "hva som er best", går jo ut på hva du kan tilby og innenfor dette så kan man eventuelt evaluere hvilket dyr som passer deg best. Man må jo først og fremst være brutalt ærlig med seg selv om hva du har av kapasitet til ift å innhente seg mest mulig fakta og kunnskap om hver enkelt art. Deretter valg av rase (som har enormt mye å si ift egenskaper og behov de har), og bare der er det mye å sette seg inn i. Hvordan er livssituasjonen din? Er du alene med ansvaret, er dere enige om ansvaret om dere er to, har dere barn, hvor gamle er barna, jobbsituasjonen, reiser dere mye, har dere pass ellryen god kennel parat, har dere råd til alt som kreves av mat og utstyr, kapasitet til kurs og egeninnsats, hvor mye tid har du/dere til dyret, er du/dere i stand til å vedlikeholde pelsstell, klipp, trene og gå turer, gi det mental stimuli, veterinær regninger, forsikringsutgifter, osv. Og sistnevnte er en svært reell avgjørelse å ta, fordi gitte raser krever mye mye mer i aktivitet og koster mye mer i veterinærtjenester og like så forsikring. Utgangspunktet for hva en forsikring koster (før noe som helst bruk) avhenger av rasen du kjøper. En rase med mye sykdommer vil koste mye mer å forsikre. Da kommer i tillyslle genetiske skavanker og sykdommer du må oppsøke veterinær for i tillegg. Noen raser så kjøper man som utgangspunkt en syk hund og ofte en tidlig død. Start med å bli kjent med deg selv og din hverdag før man i det hele tatt faller på et valg av type kjæledyr. Det vil gjøre deg mer lykkelig som kjæledyr eier og ikke minst for dyret selv! Altfor mange skaffer seg dyr uten noe som helst kunnskap om artens behov, og tenker utelukkende på kos og følelser. Som oftest ender dette opp med alt annet, bare stress, sykdom, og fortvilelse. Og ikke sjelden et dyr som ikke har det bra. Anonymkode: 0ea3a...4b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:27 #11 Skrevet mandag kl. 06:27 Jeg har hatt begge deler i mange år, men nå har jeg bare hund. Kattene mine ble 17 og 18 år, en hund kan bli 10-14 år alt etter rase. Uansett om dere velger hund eller katt så vil dere være ansvarlige for et nytt familiemedlem i mange år. Det kan også bli vanskelig eller mer kostbart med ferie til syden når man har dyr som ikke kan bli med. Det koster også med Vansine og helsekontroll hvert år, du bør ha forsikring i tilfelle sykdom/uhell osv. Jeg synes katt er «enkelt». Den klarer seg fint selv, flink å vaske seg, går på do i kasse eller ute. Første året må katten være inne og trenger mer oppmerksomhet og underholdning, men får den gå ut etterhvert så trenger du ikke gjøre mer enn å gi den mat og vann en gang til dagen omtrent så kommer den for å få kos på eget initiativ. En negativ ting med katt er at naboer hater at de ofte gjør ifra seg i sandkassen på lekeplassen og de hopper opp i møbler, på kjøkkenbenk osv og min erfaring er at du kan ikke lære dem av med det. Hund, og spesielt valp er MYE arbeid første 1-2 årene. Det er en liten baby som ikke kan sove alene, tisser å bæsjer overalt og den trenger deg til absolutt alt hele tiden. Kan ikke være alene hjemme på lang tid og er en fare for seg selv fordi den vil spise å tygge på alt av ledninger, skolisser osv som finnes. Når du kommer over piraja fasen og ikke har tiss eller bæsj på gulvet lenger så kommer neste fase som på mange måter er mer utfordrende - oppdragelsen. Unghunden skal lære å gå pent i bånd, ikke stikke av og oppføre seg fint både inne og ute. Hvis du er heldig så skaffer du rett rase og ender opp med et balansert og enkelt individ. Det kan like godt være at du får en hund som bjeffer og gneldrer på alt, utagerer på andre hunder eller mennesker osv. Jeg har 2 hunder. Den første var et helvete første årene. Angrepet av annen hund som valp og vi hadde noen år hvor vi ikke viste om hun var redd eller aggressiv utifra oppførselen. Men hund nr 2 var easy peasy, for vi hadde så mye erfaring og kunnskap etter nr 1. Anonymkode: e81c8...8f6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:03 #12 Skrevet mandag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi skal kjøpe kjæledyr. Har veldig lyst på både hund, og katt egentlig. Men det er kanskje greiest å velge bare en av delene? Hva er deres erfaringer med begge deler? Noe dere ble overrasket over som eier av dyr? Er hund eller katt det “enkleste” å oppdra i begynnelsen? Har skjønt at en hund krever all din oppmerksomhet i begynnelsen, men lurer på om det er slik med en katt også? Anonymkode: a84f4...24b Selvsagt krever også katt full oppmerksomhet i starten!Og om det er dette som skal avgjøre om man går til anskaffelse av et kjæledyr eller ikke er det et sterkt signal på at man ikke er klar til å ta på seg ansvaret for et annet levende vesen. Anonymkode: b514d...977
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:18 #13 Skrevet mandag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har hatt begge deler i mange år, men nå har jeg bare hund. Kattene mine ble 17 og 18 år, en hund kan bli 10-14 år alt etter rase. Uansett om dere velger hund eller katt så vil dere være ansvarlige for et nytt familiemedlem i mange år. Det kan også bli vanskelig eller mer kostbart med ferie til syden når man har dyr som ikke kan bli med. Det koster også med Vansine og helsekontroll hvert år, du bør ha forsikring i tilfelle sykdom/uhell osv. Jeg synes katt er «enkelt». Den klarer seg fint selv, flink å vaske seg, går på do i kasse eller ute. Første året må katten være inne og trenger mer oppmerksomhet og underholdning, men får den gå ut etterhvert så trenger du ikke gjøre mer enn å gi den mat og vann en gang til dagen omtrent så kommer den for å få kos på eget initiativ. En negativ ting med katt er at naboer hater at de ofte gjør ifra seg i sandkassen på lekeplassen og de hopper opp i møbler, på kjøkkenbenk osv og min erfaring er at du kan ikke lære dem av med det. Hund, og spesielt valp er MYE arbeid første 1-2 årene. Det er en liten baby som ikke kan sove alene, tisser å bæsjer overalt og den trenger deg til absolutt alt hele tiden. Kan ikke være alene hjemme på lang tid og er en fare for seg selv fordi den vil spise å tygge på alt av ledninger, skolisser osv som finnes. Når du kommer over piraja fasen og ikke har tiss eller bæsj på gulvet lenger så kommer neste fase som på mange måter er mer utfordrende - oppdragelsen. Unghunden skal lære å gå pent i bånd, ikke stikke av og oppføre seg fint både inne og ute. Hvis du er heldig så skaffer du rett rase og ender opp med et balansert og enkelt individ. Det kan like godt være at du får en hund som bjeffer og gneldrer på alt, utagerer på andre hunder eller mennesker osv. Jeg har 2 hunder. Den første var et helvete første årene. Angrepet av annen hund som valp og vi hadde noen år hvor vi ikke viste om hun var redd eller aggressiv utifra oppførselen. Men hund nr 2 var easy peasy, for vi hadde så mye erfaring og kunnskap etter nr 1. Anonymkode: e81c8...8f6 Det krever mer å ha katt enn det du beskriver her. Man kan heller ikke la katten være alene fra dag en og man må også være obs på alle farer det er for en katt i et hjem. Den trenger også oppmerksomhet selv etter at den har begynt å gå ut. Så ditt innlegg er en god beskrivelse på hvem som ikke burde skaffe seg katt. Anonymkode: b514d...977 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå