AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #1 Skrevet 29. september 2025 To år med gjentatte luftveisinfeksjoner har gjort at jeg har gått ned i vekt. Har blitt påvist covid via blodprøver. Lukt og smaksans er endret. Jeg takler bl.a.. ikke løk lenger. Mat jeg likte byr meg nå i mot Jeg trenger veldig å gå opp i vekt. Noen råd og tips? Anonymkode: bb13c...fbf
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #2 Skrevet 29. september 2025 Hva liker og spiser du nå da? Så blir det enklere å komme med tips. men generelt, tilsett litt ekstra smør eller olje i maten. Bytt til ekstra fete alternativer der det er mulig (helmelk i latte, f.eks). Alle monner drar; spis noen ekstra mandler/nøtter i løpet av dagen. Druer/rosiner eller annen tørket frukt er også kaloririke Anonymkode: 2baad...0c6 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #3 Skrevet 29. september 2025 Liker du peanøttsmør? Kaloritett i alle fall. Anonymkode: 80ec4...583 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #4 Skrevet 29. september 2025 Kaloritett mat, og "usynlige" kalorier! Det finnes mange triks med tilføring av olje, og andre kaloritette råvarer for å booste mat. En spiseskje smaksnøytral olje i det meste som er flytende for eksempel. Lager du noe med saus? ha oppi olje i sausen! Gryterett? olje! Grøt? Olje! Spiser du yoghurt til frokost? Tilfør litt olje! Drikker du kaffe? Ha i litt olje! Bruker du litt melk i kaffen, bytt den ut med fløte. Spiser du havregrøt, lag den med fløte. Kan du gi noen eksempler på hva du liker i dag av frokost/lunsj, og middagsretter? Og hva mer enn løk du virkelig ikke takler? Anonymkode: 144a7...28b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #5 Skrevet 29. september 2025 Peanøttsmør, setersmør, rømme, fløte, chips, sjokolade, hvitløksdressing laget med ekte majones, tørket frukt, pizza, ost (østavind) pasta... Altså du skulle vært en måned hos meg så hadde du forstått hvorfor jeg er mer rund enn noe annet. Anonymkode: 63a1f...e66
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #6 Skrevet 29. september 2025 Et stort glass med frossen frukt/bær du liker pluss kremfløte som et av dagens måltider. Anonymkode: ad2dc...4c7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #7 Skrevet 29. september 2025 Du kan be om resept på næringsdrikker fra legen din (Men de fleste smaker høgg etter min mening). Min ernæringsfysiolog ber meg spise det jeg vil ha, inkludert potetgull, smågodt og sjokolade. Supper kan berikes med smør eller olje, majones og salami på brødskiva. Avokado, laks og nøtter. Juice og melk istedet for vann. Dessert hver dag. Anonymkode: cb4ab...e51 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #8 Skrevet 29. september 2025 Jeg gikk ned noen kg pga en vanskelig periode i livet. Ønsket å gå opp til min normalvekt igjen, og gjorde det ved å bruke masse smør på brødskiva, hadde et par mellom-måltider i løpet av dagen (smoothie, nøtter e.l) og unnet meg i tillegg sjokolade eller dessert ganske ofte. Det gjorde susen. Anonymkode: 70cbf...ed8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #9 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan be om resept på næringsdrikker fra legen din (Men de fleste smaker høgg etter min mening). Min ernæringsfysiolog ber meg spise det jeg vil ha, inkludert potetgull, smågodt og sjokolade. Supper kan berikes med smør eller olje, majones og salami på brødskiva. Avokado, laks og nøtter. Juice og melk istedet for vann. Dessert hver dag. Anonymkode: cb4ab...e51 Nei det er ikke så enkelt å bare få resept på ernæringsdrikker. Man må først få et vedtak fra hellfo som bekrefter at man kan få dette på blå resept og for å få det fra hellfo må man også oppfylle noen kriterier og det ts beskriver faller ikke inn under dette. Anonymkode: 3e970...056
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #10 Skrevet 30. september 2025 Gjør maten mer kaloririk. Godt lag smør eller majones på skiven, en skvett fløte i supper og sauser, en ss rapsolje i yoghurt/litt fløte, omelett med fløte i, stek i mye smør/olje. Spis dobbelt lag med ost og fete pålegg. Bær med vaniljesaus eller fløte. Milkshake, iskrem. Nøtter. Kaffelatte på fløte eller kakao med helmelk og krem. Revet ost/biter i salater, oppi suppe, ekstra på burger, pizza, lasagne, pasta. Vafler med seterrømme og syltetøy. Bakt potet med kryddersmør, seterrømme, bacon og ost. Smoothie med kokosmelk Fløtegratinerte poteter, fries med dipp (gjerne baseret på majones), potetmos med smør/fløte er bedre enn kokte poteter. Stuinger med fløte og saus til middager. Soppstuing, ertestuing, maisstuing osv. Men jeg tror det å drikke kaloriene er enklest om du sliter med smak. Du kan holde deg for nesten mens du drikker for å unngå smak. Hvertfall om kaloriene er viktigst. Anonymkode: f755d...174 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #11 Skrevet 30. september 2025 Sånne smoothier som de selger kan du drikke som alternativ til et glass vann. Du kan og lage selv og tilsette olje eller iskrem. Nøtter er kaloririkt og fine mellommåltid. Hvis du liker havregråt så rør inn et egg for ekstra kalorier. Anonymkode: 59420...72d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #12 Skrevet 30. september 2025 Olivenolje i det du lager til middag. Ca 900kcal pr desiliter. Anonymkode: b15af...bcf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #13 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nei det er ikke så enkelt å bare få resept på ernæringsdrikker. Man må først få et vedtak fra hellfo som bekrefter at man kan få dette på blå resept og for å få det fra hellfo må man også oppfylle noen kriterier og det ts beskriver faller ikke inn under dette. Anonymkode: 3e970...056 Flott at du har innsikt i TS sin KMI og helse for øvrig. Anbefaler å la fastlegen ta denne vurderingen. Det er fastlege som sender en begrunnet søknad til Helfo. Ja, jeg har personlig erfaring med dette. Anonymkode: cb4ab...e51
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå