AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:28 #1 Skrevet søndag kl. 21:28 Tok opp med leder at jeg har behov for tilrettelegging da jeg sliter veldig enkelte morgener. Er i 2.trimester og leder har visst om graviditeten en ukes tid, men hadde ikke tid til samtale før om mange uker. Hva kan man egentlig forvente? Anonymkode: a372a...88d
monican94 Skrevet søndag kl. 21:44 #2 Skrevet søndag kl. 21:44 da sier du det trengs et møte NÅ for å unngå sykmelding
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:52 #3 Skrevet søndag kl. 21:52 monican94 skrev (7 minutter siden): da sier du det trengs et møte NÅ for å unngå sykmelding Tror ikke det faller i god jord hos min leder dessverre… Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:01 #4 Skrevet søndag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror ikke det faller i god jord hos min leder dessverre… Anonymkode: a372a...88d Det spiller ingen rolle. Vær tydelig og si at du trenger en prat om tilrettelegging i morgen. Anonymkode: b478f...42f 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:21 #5 Skrevet søndag kl. 23:21 Hva er dette for en leder? Veldig spesielt at leder ikke har tid for et møte før om mange uker. For meg virket det som at leder ønsker å unngå problemet. Da jeg var gravid var min leder veldig på fra første stund. Hun gjorde alt jeg ønsket for at jeg kunne stå i jobben. Anonymkode: 332e4...f31 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #6 Skrevet i går, 12:02 Sa du at du trenger en samtale fordi du trenger tilrettelegging nå eller kan leder ha tenkt du mente utover i svangerskapet? Anonymkode: 80324...fb6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:54 #7 Skrevet i går, 12:54 Hvis leder ligger i koma eller er på ekspedisjon i Antarktis uten satellitt-telefon er det ok. Men da burde det ha vært en stedfortreder. Her må du faktisk kunne forvente at leder klarer å ha et kort møte med deg. Ellers må du kontakte tillitsvalgt. Anonymkode: d344e...c3e
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sa du at du trenger en samtale fordi du trenger tilrettelegging nå eller kan leder ha tenkt du mente utover i svangerskapet? Anonymkode: 80324...fb6 Jeg sa at det gjaldt den aktuelle dagen og lurte på hva jeg skulle gjøre på slike dager da jeg ikke kommer meg på jobb til kjernetid Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Skrevet 23 timer siden Be skriftlig om ett snarlig møte om tilrettelegging. Om du ikke får tidspunkt før om noen uker, så ber du legen om sykemelding inntil møtet, grunnet arbeidsgivers manglende tilrettelegging. Anonymkode: 2b68b...c2a
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Be skriftlig om ett snarlig møte om tilrettelegging. Om du ikke får tidspunkt før om noen uker, så ber du legen om sykemelding inntil møtet, grunnet arbeidsgivers manglende tilrettelegging. Anonymkode: 2b68b...c2a Tror dette bare hadde gjort vondt verre for min del med denne lederen.. men skal se om jeg finner en annen løsning Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden Drit i om det ikke faller i god jord hos leder. Det svarte burde ikke falle i god jord hos deg. Anonymkode: 32a31...956 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden Hos meg tok leder tidlig initiativ til en samtale hvor jeg ble spurt om jeg hadde behov for tilrettelegging, og hva jeg eventuelt så for meg av behov fremover. Dette var vel så tidlig som uke 8-9. Hu satte også opp et nytt møte noen uker senere for å «holde tråden» og høre om det var behov for endringer osv. Er nå blitt gradert sykemeldt pga diverse plager, men har et håp om å tilbake når dette forhåpentligvis går seg til. Og da vet jeg at leder ønsker å tilrettelegge best mulig for å holde meg i jobb. Det du eventuelt kan gjøre er å få jordmor/lege til å fylle ut skjema for tilrettelegging i svangerskapet, her må også leder fylle ut om arbeisplassen kan tilrettelegge fult, delvis eller ikke. Og deretter sender du det til NAV og får evt svangerskapspenger for arbeidet de ikke kan tilrettelegge for. Anonymkode: 6fbd6...a77
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hos meg tok leder tidlig initiativ til en samtale hvor jeg ble spurt om jeg hadde behov for tilrettelegging, og hva jeg eventuelt så for meg av behov fremover. Dette var vel så tidlig som uke 8-9. Hu satte også opp et nytt møte noen uker senere for å «holde tråden» og høre om det var behov for endringer osv. Er nå blitt gradert sykemeldt pga diverse plager, men har et håp om å tilbake når dette forhåpentligvis går seg til. Og da vet jeg at leder ønsker å tilrettelegge best mulig for å holde meg i jobb. Det du eventuelt kan gjøre er å få jordmor/lege til å fylle ut skjema for tilrettelegging i svangerskapet, her må også leder fylle ut om arbeisplassen kan tilrettelegge fult, delvis eller ikke. Og deretter sender du det til NAV og får evt svangerskapspenger for arbeidet de ikke kan tilrettelegge for. Anonymkode: 6fbd6...a77 Takk for svar, henger svangerskapspenger sammen med sykemelding? Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror dette bare hadde gjort vondt verre for min del med denne lederen.. men skal se om jeg finner en annen løsning Anonymkode: a372a...88d Men hva er valget ditt? Skal du bare fortsette jobbe, uten tilrettelegging? Poenget er å få leder til å forstå at tilrettelegging kreves NÅ, ikke om noen uker. Konsekvensen av manglende tilrettelegging er sykefravær. Hvis leder kommer på banen med en gang og kan tilrettelegge, så avslutter du bare sykemeldingen. Anonymkode: 2b68b...c2a
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for svar, henger svangerskapspenger sammen med sykemelding? Anonymkode: a372a...88d Svangerskapspenger og sykepenger er to forskjellige ting. Svangerskapspenger får du hvis du har en jobb som gir risiko for barnet, for eksempel farlige kjemikalier, vold/utadgering. Det skal uansett ses på muligheter for tilrettelegging før man får dette. Hvis det skaper stort stress for deg at leder ikke kan tilrettelegge må du ta kontakt med legen din for å bli sykmeldt. Anonymkode: 332e4...f31
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Svangerskapspenger og sykepenger er to forskjellige ting. Svangerskapspenger får du hvis du har en jobb som gir risiko for barnet, for eksempel farlige kjemikalier, vold/utadgering. Det skal uansett ses på muligheter for tilrettelegging før man får dette. Hvis det skaper stort stress for deg at leder ikke kan tilrettelegge må du ta kontakt med legen din for å bli sykmeldt. Anonymkode: 332e4...f31 Takk for svar! Nei har ikke den type jobb. Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tror dette bare hadde gjort vondt verre for min del med denne lederen.. men skal se om jeg finner en annen løsning Anonymkode: a372a...88d Men har du noe særlig valg da? Du beskriver jo en situasjon hvor du ikke kommer på jobb, du må jo selvsagt dekke opp for det fraværet asap. Om leder ikke har tid, så er det jo sykemelding som vil være det som sikrer at du ikke kan bli "tatt" for fravær. Anonymkode: 8077b...c34
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men har du noe særlig valg da? Du beskriver jo en situasjon hvor du ikke kommer på jobb, du må jo selvsagt dekke opp for det fraværet asap. Om leder ikke har tid, så er det jo sykemelding som vil være det som sikrer at du ikke kan bli "tatt" for fravær. Anonymkode: 8077b...c34 Jeg uthevet teksten jeg svarte på: så berdu legen om sykemelding inntil møtet, grunnet arbeidsgivers manglende tilrettelegging. Jeg kan ikke gå i slike konfrontasjoner med denne lederen, og si at det er «pga manglende tilrettelegging» Anonymkode: a372a...88d
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Har du en tillitsvalgt du kan ta opp dette med? Ha med deg i møter? Hvis leder ikke tar dette seriøst, er det mulig for deg å kontakte HR og be dem ta initiativ til en samtale, fordi leder ikke tilrettelegger? Evt. kan du eskalere saken til leders leder? Jeg ville gått til lege og bedt om gradert sykmelding frem til møtet med leder. Du styrer selv hvor mye du er fraværende på en gradert sykemelding. Og trenger derfor ikke være borte mer enn du må. Men du kan da være sykmeldt de timene du ikke klarer å møte på jobb innenfor kjernetid. Om du har en leder du ikke kan ta opp slike ting med, uten at du føler at det får negative konsekvenser, så ville jeg vurdert en prat med lege om dårlig arbeidsmiljø og utidig press fra leder, og om kanskje løsningen er sykmelding ut svangerskapet, og at du bruker perioden fra nå til permisjonen er ferdig, på å få deg en ny jobb. For dette høres ikke ut som det er et bra sted å jobbe. Evt. om du kan eskalere dette internt på jobben, ved å forklare at leder skaper et arbeidsmiljø med fryktkultur, og at du ikke kan jobbe for denne lederen mer. Anonymkode: 9271e...118
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #20 Skrevet 59 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du en tillitsvalgt du kan ta opp dette med? Ha med deg i møter? Hvis leder ikke tar dette seriøst, er det mulig for deg å kontakte HR og be dem ta initiativ til en samtale, fordi leder ikke tilrettelegger? Evt. kan du eskalere saken til leders leder? Jeg ville gått til lege og bedt om gradert sykmelding frem til møtet med leder. Du styrer selv hvor mye du er fraværende på en gradert sykemelding. Og trenger derfor ikke være borte mer enn du må. Men du kan da være sykmeldt de timene du ikke klarer å møte på jobb innenfor kjernetid. Om du har en leder du ikke kan ta opp slike ting med, uten at du føler at det får negative konsekvenser, så ville jeg vurdert en prat med lege om dårlig arbeidsmiljø og utidig press fra leder, og om kanskje løsningen er sykmelding ut svangerskapet, og at du bruker perioden fra nå til permisjonen er ferdig, på å få deg en ny jobb. For dette høres ikke ut som det er et bra sted å jobbe. Evt. om du kan eskalere dette internt på jobben, ved å forklare at leder skaper et arbeidsmiljø med fryktkultur, og at du ikke kan jobbe for denne lederen mer. Anonymkode: 9271e...118 Takk for innspill, men å eskalere noe som helst med denne lederen, vil bare reflektere veldig negativt tilbake på meg, det er helt sikkert. Lederen har gjort en god jobb for selve driften men er ikke en god leder når det gjelder sykefravær og slikt som dette. Det er også mye trynefaktor og hvis du først har sagt krasst ifra om noe så har du henne ikke på god fot noe mer. Hele arbeidsmiljøet er preget av dette og noen av kollegaene er også slik som leder, samt manipulerer og sleiker ræv til både leder og lenger oppover for å sette seg selv i bedre posisjon. Så å varsle om noe som helst ville aldri medført noe positivt for meg. Sykemelding ut svangerskapet vil fort medføre at jeg 1. får høyt press og store forlanginger om å delta på jobb likevel, og 2. at jeg får indirekte trusler om at jeg kan miste jobben. Anonymkode: a372a...88d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå