-Tone- Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 Vi skal ha koldtbord med varmrett. På den måten blir det jo ikke delt opp på samme måte som hvis en har forret, hoverett x2, dessert osv., med tanke på tid til eventuelle taler. Dere som skal ha koldtbord (eller har vært i bryllup med koldtbord), hvordan organiserer dere det? Alt settes jo frem delikat på et bord. Skal brudeparet gå å forsyne seg først, deretter følger gjestene på (organisert selvfølgelig)? Også spier man med det samme? Da begynner man jo ikke samtidig å spise hvis dere skjønner og noen er ferdig med første forsyning lenge før andre. Hva om de da bare går og forsyner seg igjen- hvis vi da hadde tenkt å ta en pause imellom til taler? Ikke at jeg tror gjestene er så "frekk" at de gjør det, men det kan jo hende noen rett og slett ikke tenker over det. Er det koldtbord så er det koldtbord liksom... Jaja, noen tips og ideer? Vi har bestemt oss for koldtbord fordi der vil alle, både barn og voksne finne noe de liker, og det er litt mindre formelit, slik at buden sjøl kan stikke av for å amme dåpsbarnet hvis det blir behov...
-Tone- Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #2 Skrevet 28. mars 2006 Hallo, ingen som har tips eller erfaringer?
Gjest Svimle Skrevet 28. mars 2006 #3 Skrevet 28. mars 2006 Vi valgte koldtbord/buffet for å "myke opp stemningen" (jaja, ikke BARE derfor da), nettopp fordi folk da kan gå fram og tilbake og forsyne seg hvor ofte og hvor mye de bare orker. Når en tale introduseres, er det toastmasterens oppgave å "hale ut tiden" til alle sitter til bords, før taleren reiser seg. Nå skal vi ikke ha mange taler heller da, men det er slik det har vært gjort hos andre vet jeg. Et koldtbord eller en buffet vil aldri kunne få de samme rammene som en treretters middag, som er litt "stivere" og en kan ha lettere kontroll ved taler og sanger. Dersom dere ønsker rammene tilnærmet servert middag, så la feks toastmaster opplyse om at en serverer seg etter tur, når det blir sagt i fra (på en hyggelig måte selvsagt )
Gjest Fantus Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 Vi hadde koldtbord i bryllupet vårt. Det fungerte veldig bra, vi hadde 50 gjester og sikkert 7-8 taler og et par sanger. Før måltidet startet informerte toastmasteren vår litt om praktisk gjennomføring. Først forsynte brudeparet seg, så gikk de andre gjestene ut fra hvordan de satt (vi hadde en hestesko, så først gikk et "bein" og så det andre). I tillegg hade vi to fat av hver type mat så det ikke skulle bli så mye kø når folk hentet mat. Med en gang alle hadde forsynt seg en gang og spist litt, tok vi første tale. Utover måltidet satt toastmasteren og fulgte med på koldtbordet, og når det ikke var så mange som forsynte seg, reiste han seg og annonserte neste tale slik at alle fikk tid til å sette seg igjen. Og så tok vi gjerne to og to taler rett etterhverandre.
-Tone- Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2006 Takk for svar dere! Er jo ikke det at vi vil være så "fine" på det, det vi ønsker er å ha det folkelig. Men med tanke på eventuelle taler, er det greit å ha en liten plan for hvordan det bør foregå liksom... Hvis noen vil holde tale da- vi har ikke akkurat taleglade familier!
Tyren Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 Vi gjorde det på samme måte som Fantus, men vi hadde ingen sanger ! Alle fikk forsyne seg som de ville, det var kun på første runden at vi som brudepar forsynte oss først, så fikk alle bare forsyne seg. Toastmasteren sørget for at alle hadde satt seg til bordet, evnt hentet de som var ute og tok seg en røyk (noe bruden til stadighet var.....) Etterhvert som det ble tomt på bordet, ble desserten satt frem på den ene enden av buffet bordet. I og med at det var kaffe og kaker ikke så lenge etter middagen, valgte vi ost og kjeks, frukt og en fruktsalat med vaniljesaus til dessert. Enkelt og greit.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 Vi skal også ha koldtbord, og reknar med at folk kjem til å forsyne seg som dei vil. Det blir toastmaster si oppgåve å sørge for at dei fleste sit til bords under talane..
-Tone- Skrevet 1. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2006 Jeg spør om en ting til jeg; Vi har ikke bestilt enda, og heller ikke hørt etter menyforslag. Hva skal dere ha med i koldtbordet, og hva er prisen pr person sånn ca?
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #9 Skrevet 1. april 2006 Vi skal ha dette: Fenalår Spekeskinke Røykt laks Varmrøykt laks Hjort fersk Reinsdyr varmrøykt Fjellaure varmrøykt Karbonadar med steikt lauk Grynasteik Viltgryte Sildesalat Rekesalat Eggerøre Potetsalat Remoulade To salatar Heimebaka brød Dessertar: Marinerte bjørnebær Sjokolademousse Sitronfromasj Himmelsk munnfull (Med cognac, nøtter, sjokolade og bær) Dette kostar som sagt 250,- per pers. Barn under 12 år trengte ikkje å reknast med, for det var rikeleg mat.
lil Skrevet 1. april 2006 #10 Skrevet 1. april 2006 (endret) Vi gjør nok ca sånn som Fantus, tenker jeg. Vi skal ha italienskmat 5 retter fra varmmatmenyen, noe for enhver smak. Forrett en kjekk, fargerik salat (nr 1) og så en dessert, noe med bær. Inkl forrett og dessert ble det ca 250 pr kuvert. Endret 1. april 2006 av lil
Kara W Skrevet 3. april 2006 #11 Skrevet 3. april 2006 Vi gjør nok ca sånn som Fantus, tenker jeg. Vi skal ha italienskmat 5 retter fra varmmatmenyen, noe for enhver smak. Forrett en kjekk, fargerik salat (nr 1) og så en dessert, noe med bær. Inkl forrett og dessert ble det ca 250 pr kuvert. ← Det hørtes ganske billig ut. Antar da at det da ikke inkluderer vinen? Har ikke begynt å titte ordentlig rundt etter sted enda, men jeg har fått priser på opptill 1000,- pr person. Fortsetter nok å lete til jeg finner noe litt billigere...
marsy Skrevet 3. april 2006 #12 Skrevet 3. april 2006 (endret) Det viktige når man har en buffet/koldbord er ihvertfall å holde orden på gjestene. Sist jeg var i bryllup med buffet forsvant halvparten av gjestene bort for å forsyne seg, mens resten satt igjen og sang "velkommen til bords"-sang! Nå skal de nevnes at brudeparet ikke hadde noen toastmaster, og ting flere ganger "skle litt ut". Jeg lærte ihvertfall hvor viktig det er å ha en toastmaster som informerer litt om hva som skal skje etterhvert! Endret 3. april 2006 av marsy
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #13 Skrevet 3. april 2006 Det viktige når man har en buffet/koldbord er ihvertfall å holde orden på gjestene. Sist jeg var i bryllup med buffet forsvant halvparten av gjestene bort for å forsyne seg, mens resten satt igjen og sang "velkommen til bords"-sang! Nå skal de nevnes at brudeparet ikke hadde noen toastmaster, og ting flere ganger "skle litt ut". Jeg lærte ihvertfall hvor viktig det er å ha en toastmaster som informerer litt om hva som skal skje etterhvert! ← Dette tror jeg er veldig viktig, så flott at du fortalte om denne erfaringen! Selv om en ikke ønsker et "stivt" bryllup, så kan det være veldig greit at en har en toastmaster som holder orden på sakene (selv om det ikke skal være mange taler etc).
lil Skrevet 3. april 2006 #14 Skrevet 3. april 2006 Det hørtes ganske billig ut. Antar da at det da ikke inkluderer vinen? Har ikke begynt å titte ordentlig rundt etter sted enda, men jeg har fått priser på opptill 1000,- pr person. Fortsetter nok å lete til jeg finner noe litt billigere... ← Nei, da er IKKE vinen inkludert Men rimelig, ja.
marsy Skrevet 3. april 2006 #15 Skrevet 3. april 2006 Dette tror jeg er veldig viktig, så flott at du fortalte om denne erfaringen! Selv om en ikke ønsker et "stivt" bryllup, så kan det være veldig greit at en har en toastmaster som holder orden på sakene (selv om det ikke skal være mange taler etc). ← Å ha en toastmaster trenger ikke å gjøre det "stivt" og formelt. Slik jeg ser det trenger han/hun ikke å si så mye heller. Bare ta en kort gjennomgang av "hva skjer videre", introdusere taler og sånt. Ihvertfall passe på at gjestene vet sånn omtrent hva som skjer. Dette bryllupet var en oppvisning i "hva man ikke bør gjøre i et bryllup", så jeg lærte mye av å være gjest der!
lil Skrevet 3. april 2006 #16 Skrevet 3. april 2006 (endret) Å ha en toastmaster trenger ikke å gjøre det "stivt" og formelt. Slik jeg ser det trenger han/hun ikke å si så mye heller. Bare ta en kort gjennomgang av "hva skjer videre", introdusere taler og sånt. Ihvertfall passe på at gjestene vet sånn omtrent hva som skjer. ← En slik en toastmaster er det vi skal ha, ikke mer og definitivt ikke mindre! Greit å vite hvordan ting skal foregå. Selv om det er buffet, så er det kjekt om det foregår på en ordentlig måte. Endret 3. april 2006 av lil
Gjest Cathie ii Skrevet 3. april 2006 #17 Skrevet 3. april 2006 Må bare anbafale buffèten til Go Cajun Vi brukte de i bryllupet vårt, og det var en stor skuksess! Utrolig god mat (fikk mange gode tilbakemeldinger) og veldig god service!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå