AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:33 #1 Skrevet søndag kl. 16:33 3 delt turnus i helsevesenet. Kan leder kreve avspasering i feks jul og nyttår? Anonymkode: a4302...839
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:36 #2 Skrevet søndag kl. 16:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3 delt turnus i helsevesenet. Kan leder kreve avspasering i feks jul og nyttår? Anonymkode: a4302...839 Lurer også på det Anonymkode: b2f65...37a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:36 #3 Skrevet søndag kl. 16:36 Vanligvis får man jo ikke fri i julen så det høres jo bare fint ut. Men ja, arbeidsgiver har siste ord ift avspasering Anonymkode: 66d4b...bcd 6 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:44 #5 Skrevet søndag kl. 16:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vanligvis får man jo ikke fri i julen så det høres jo bare fint ut. Men ja, arbeidsgiver har siste ord ift avspasering Anonymkode: 66d4b...bcd Siste ord ja, men vi må ta ut avspasering vi ikke vil. Hva da? Leder sier vi er for mange på jobb i jula så da må vi ta ut avspasering. Hva med de som ikke har timer å ta av? Jeg kunne heller tenkt meg å ta ut litt på våren. Har ikke mange timer heller. Anonymkode: a4302...839
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:48 #7 Skrevet søndag kl. 16:48 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Siste ord ja, men vi må ta ut avspasering vi ikke vil. Hva da? Leder sier vi er for mange på jobb i jula så da må vi ta ut avspasering. Hva med de som ikke har timer å ta av? Jeg kunne heller tenkt meg å ta ut litt på våren. Har ikke mange timer heller. Anonymkode: a4302...839 Jobber i bhg. Vi har ikke mulighet til å spare opp avspasering, med en gang vi kommer over et visst antall timer må vi ta det ut så fort som mulig. Anonymkode: 06f5b...cbc
Sammie Skrevet søndag kl. 16:49 #8 Skrevet søndag kl. 16:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siste ord ja, men vi må ta ut avspasering vi ikke vil. Hva da? Leder sier vi er for mange på jobb i jula så da må vi ta ut avspasering. Hva med de som ikke har timer å ta av? Jeg kunne heller tenkt meg å ta ut litt på våren. Har ikke mange timer heller. Anonymkode: a4302...839 Ja, arbeidsgiver kan pålegge deg å avspasere opptjent avspasering selv om du ikke vil, men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut flere timer enn det du har i «banken». 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:03 #9 Skrevet søndag kl. 17:03 Sammie skrev (12 minutter siden): Ja, arbeidsgiver kan pålegge deg å avspasere opptjent avspasering selv om du ikke vil, men arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut flere timer enn det du har i «banken». Hva med utbetaling? Ser ikke vitsen med avspasering om en blir tvunget til å følge drift. Anonymkode: a4302...839 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:13 #10 Skrevet søndag kl. 17:13 Jobbet i butikk og der fikk vi ikke lov til å få lønn istedenfor avspasering. All ferie og avspasering måtte brukes opp (eller mistes) før det nye året. Anonymkode: 48aea...0d4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:18 #11 Skrevet søndag kl. 17:18 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jobbet i butikk og der fikk vi ikke lov til å få lønn istedenfor avspasering. All ferie og avspasering måtte brukes opp (eller mistes) før det nye året. Anonymkode: 48aea...0d4 Dette kan ikke være innafor? Loven sier en kan bytte avspasering inn i lønn. Anonymkode: a4302...839 2
petterm Skrevet søndag kl. 17:21 #12 Skrevet søndag kl. 17:21 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva med de som ikke har timer å ta av? Leder kan ikke kreve at dere tar ut mer avspasering enn dere har opparbeidet! Hvis dere er for mange på jobb som ikke har avspasering til gode kan leder gi fri med lønn. 😀
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:47 #13 Skrevet søndag kl. 21:47 petterm skrev (4 timer siden): Leder kan ikke kreve at dere tar ut mer avspasering enn dere har opparbeidet! Hvis dere er for mange på jobb som ikke har avspasering til gode kan leder gi fri med lønn. 😀 Dette er jo urimelig. Så vi som har jobbet inn timer mister de mens andre får fri med lønn?? Anonymkode: a4302...839
petterm Skrevet søndag kl. 22:32 #14 Skrevet søndag kl. 22:32 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette er jo urimelig. Så vi som har jobbet inn timer mister de mens andre får fri med lønn?? Anonymkode: a4302...839 Jeg sier ikke at det er rimelig! Hvis leder mener det er for mange på jobb og folk ikke har avspasering til gode så kan ikke leder tvinge folk til for avspasere og få negativ avspaseringskonto. Da må leder enten la det være for mange på jobb eller gi folk fri.
AnonymBruker Skrevet i går, 05:45 #15 Skrevet i går, 05:45 petterm skrev (7 timer siden): Jeg sier ikke at det er rimelig! Hvis leder mener det er for mange på jobb og folk ikke har avspasering til gode så kan ikke leder tvinge folk til for avspasere og få negativ avspaseringskonto. Da må leder enten la det være for mange på jobb eller gi folk fri. Og da burde en få valget om å være på jobb. Burde få lov til å følge vår turnus. Anonymkode: a4302...839
TomKrus Skrevet i går, 05:56 #16 Skrevet i går, 05:56 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva med utbetaling? Ser ikke vitsen med avspasering om en blir tvunget til å følge drift. Anonymkode: a4302...839 Veldig få arbeidsgivere som tilbyr utbetaling av timer som er opptjent til avspasering. Men så er det veldig mange arbeidsgivere som er fleksibel med uttaket av disse timene du har oppspart. Ja de kan styre dette, og det må de for å ha nok folk på jobb til enhver tid, men med fornuftige ledere er det "gi og ta" på dette her. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:06 #17 Skrevet i går, 06:06 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette kan ikke være innafor? Loven sier en kan bytte avspasering inn i lønn. Anonymkode: a4302...839 Hvor i loven står det? I det offentlige er det som regel ikke mulig å ta ut plussdager i lønn. De må avspaseres. Hos min arbeidsgiver er det motsatt. Skjeldent vi får mulighet til å ta ut plussdager i fridager, så vi må ta det ut i penger. Anonymkode: a23b1...a30 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:21 #18 Skrevet i går, 06:21 Bare nysgjerrig - hvordan opparbeider man seg egentlig avspasering i yrker hvor det ikke er fleksibelt uttak, slik som ved turnus? Hvis de trenger at ansatte jobber ekstra, hvorfor betales ikke dette ut som lønn? Kan de kreve at man jobber ekstra men ikke betale det ut som lønn, men som avspasering som den ansatte selv ikke rår over? Anonymkode: 5b44b...4ee
AnonymBruker Skrevet i går, 07:37 #19 Skrevet i går, 07:37 Overtidstillegget utbetales, men ikke ‘normaltiden’ AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare nysgjerrig - hvordan opparbeider man seg egentlig avspasering i yrker hvor det ikke er fleksibelt uttak, slik som ved turnus? Hvis de trenger at ansatte jobber ekstra, hvorfor betales ikke dette ut som lønn? Kan de kreve at man jobber ekstra men ikke betale det ut som lønn, men som avspasering som den ansatte selv ikke rår over? Anonymkode: 5b44b...4ee Anonymkode: a42cd...1d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå