Gå til innhold

Tips til å vaske fuger i dusjen? Jeg blir gal 😣

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntil nå har jeg brukt tannbørste og tannkrem og det har fungert fint, men jeg gidder ikke mer, da det går bare noen få uker så er de gule igjen.🫩

Noen som vet om det finnes noe middel å vaske fuger med? Hva bruker dere?

Dere som ikke vasker fuger kan slippe å svare. :) 

Anonymkode: 0ab1a...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dine fuger blir veldig fort gule. Jeg vasker fuger, men ikke mange ganger i året.

Skyller du vekk såpe etter dusj? 

Vasker med Jif skuremiddel og mr skrubber svamp. Det tar fugene sånn til vanlig.  Skrubber med børste kanskje 1-2 ganger årlig

Anonymkode: 34435...2d9

Skrevet

Den blå baderomflasken til Europris gjør visst susen på mye. Veldig bra dusjvegger i glass også. La de virke noen min før du skyller av.

https://www.europris.no/p-wc-rens-750-ml-orginal-effekt-116242

Så et sted at å gni et hvitt stearinlys i fuglene når de er rene får de til å holde lenger rene etter vask. Blir vannavstøtende.

Anonymkode: c7e9f...2fa

• Liker 1
Skrevet

Det er stor fare for at du har skadet overflaten på fugen. Når du gnikker for mye på den fjernes det øverste laget og gjør fugen porøs. Da suger den til seg all dritt den får tak i. 

Det beste er å skrape den bort og legge ny. Da kan du vurdere nanofugemasse, denne er ekstra vannavstøtende. Om du ikke orker å bytte fugen kan du vaske den og impregnere den. Men du bør slutte med intens mekanisk skrubbing, det skader fugen og gjør at du må vaske oftere og oftere og oftere, og den ødelegges mer og mer og mer. 

https://www.megaflis.no/guider/flislegging/slik-fornyer-du-fugene

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg har dusjkabinett. Lettere å vaske og null slitasje på fliser/fuger. Tenker med gru de som har gnikket på disse fugene i flere år og all fukten som slipper inn der. 
Dusjhjørne hvor du dusjer direkte på fliser er oppskriften på et ødelagt baderom etter 15 år. 

Anonymkode: 51b11...551

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Glad jeg har dusjkabinett. Lettere å vaske og null slitasje på fliser/fuger. Tenker med gru de som har gnikket på disse fugene i flere år og all fukten som slipper inn der. 
Dusjhjørne hvor du dusjer direkte på fliser er oppskriften på et ødelagt baderom etter 15 år. 

Verken fugene eller flisene er vanntette, og har ingenting med om fukten slipper inn i veggen eller ikke. Man kunne like gjerne hatt sjokoladepudding på veggene istedenfor fliser. Litt klissete. Det er membranen bak som sørger for at det er vanntett

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor er svaret på det Ts spør om?

Er det mulig å være så dum.

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Det er stor fare for at du har skadet overflaten på fugen. Når du gnikker for mye på den fjernes det øverste laget og gjør fugen porøs. Da suger den til seg all dritt den får tak i. 

Det beste er å skrape den bort og legge ny. Da kan du vurdere nanofugemasse, denne er ekstra vannavstøtende. Om du ikke orker å bytte fugen kan du vaske den og impregnere den. Men du bør slutte med intens mekanisk skrubbing, det skader fugen og gjør at du må vaske oftere og oftere og oftere, og den ødelegges mer og mer og mer. 

Jeg har hørt om noe som heter Epoxy eller noe sånt fugen, vil det være bedre, tror du? Sliter med det samme som Ts.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Takk for nyttig info. Vil nok ikke bytte fugen da jeg ikke har peiling, men kan ta kontakt med de som satte denne så kan de bytte den.

Inntil da må jeg nok fortsette å vaske når den blir gul.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Sen ve ben skrev (2 minutter siden):

Jeg har hørt om noe som heter Epoxy eller noe sånt fugen, vil det være bedre, tror du? Sliter med det samme som Ts.

Epoxy er plast.. tviler på at det er lurt.

Ville spurt på baderomsbutikk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dine fuger blir veldig fort gule. Jeg vasker fuger, men ikke mange ganger i året.

Skyller du vekk såpe etter dusj? 

Vasker med Jif skuremiddel og mr skrubber svamp. Det tar fugene sånn til vanlig.  Skrubber med børste kanskje 1-2 ganger årlig

Jeg skyller bort såpe etter hver dusj og tørker godt over gulvet.

Jif skuremiddel har jeg hørt man ikke skal bruke på fugen.

Ts

Skrevet

Bruk noe surt som eddik eller annet.

AnonymBruker
Skrevet

Er det silikonfugen som blir gul? Det er enkelt å fuge på nytt, da blir det lettere å holde rent. Dersom det er den sementbaserte fugemassen mellom flisene? Den kan impregneres, slik at skit ikke fester seg like raskt. 

Anonymkode: e318d...ce4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker damvasker. Bruker fugerens en gang i året - lar det tørke godt, og så impregnering. 

Om det er silikon så kan du bare fuge på nytt. 

Anonymkode: 609fa...ebb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er det silikonfugen som blir gul? Det er enkelt å fuge på nytt, da blir det lettere å holde rent. Dersom det er den sementbaserte fugemassen mellom flisene? Den kan impregneres, slik at skit ikke fester seg like raskt. 

Nei, det er selve fugen som blir gul. Har ikke skrevet noe om silikon men fugen.

Jeg vil ikke fuge selv da jeg aldri har gjort det og det er også litt vanskelig da flisene i dusjen er små.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det er selve fugen som blir gul. Har ikke skrevet noe om silikon men fugen.

Jeg vil ikke fuge selv da jeg aldri har gjort det og det er også litt vanskelig da flisene i dusjen er små.

Ts

Det er gjerne to typer fuger i dusjen, en myk i silikon i hjørnet, og en grå, hard mellom fliser (sement). Antar da det er sementfugen som er problemet. 

Hvis du bruker impregnering rundt 4 ganger i året, blir det lettere å holde rent. 

https://www.flisekompaniet.no/produkt/fila-fugaproof-impregneringsmiddel-750-ml-spray?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=22932157801&gclid=Cj0KCQjw3OjGBhDYARIsADd-uX5UoMLP-tSQKMQcW8x06J7TRbUdd8fZQBDxE_9v5EklO77ZzNim9MQaAoFEEALw_wcB

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må legge nye fuger.

Anonymkode: eb915...786

Skrevet

Kjøp Simply fugrens fra Norenco (fås på de fleste baderomsforretninger/VVS-forretninger). Den er helt magisk. Jeg tuller ikke når jeg sier at våre lyse fuger så ut som de var nylagt etterpå.

Tuppen er formet slik at du kan dra flasken langs med fugene, så får du middelet i fugene. La det virke et par minutter, og så tørker du av med en fuktig klut. 

Her kan du se flasken og lese om den:

https://www.norenco.no/produkter-vvs-kjemi/simply-fug-rens

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Du kjører fugerens og impregnering innimellom? 

Anonymkode: 609fa...ebb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 11.09):

Takk for nyttig info. Vil nok ikke bytte fugen da jeg ikke har peiling, men kan ta kontakt med de som satte denne så kan de bytte den.

Inntil da må jeg nok fortsette å vaske når den blir gul.

Ts

Det er lett å fornye fuger, men det krever tålmodighet og «elbow grease». Og det syns jeg allerede du har bevist at du har ☺️ 

Anonymkode: 3e763...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...