franik3 Skrevet søndag kl. 15:05 #1 Skrevet søndag kl. 15:05 Hei! Jeg har vurdert lenge å ta en utdanning som UX-designer (kanskje også UI), men jeg har ikke råd til å ta det på fulltid. Jeg har sett på skoler slik som Noroff og Kristiania, men har ærlig talt ikke hørt så veldig mye bra om disse skolene og at de ikke er verdt pengene. Derfor lurer jeg på om noen her inne har vært inne på lignende tanker, eller muligens holder på med lignende studier selv for øyeblikket? Jeg sitter stor pris på alt av tips og erfaringer!
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:22 #2 Skrevet søndag kl. 17:22 Jeg har lenge vurdert det samme, men har satt det litt på vent inntil jeg finner passende studier. Følger tråden! Anonymkode: 9e1ed...50f 1
Majer Skrevet søndag kl. 18:03 #3 Skrevet søndag kl. 18:03 (endret) Hvis dere ser på Medium og Reddit vil dere se at det er vanskelig å få jobber nå for tiden. Så skal man gå det er man avhengig av svært god portefølje eller kontakter. Tenker evt man bør ta bachelor med 90 poeng i design hvor som helst pluss industridesign på NTNU eller tjenestedesign eller interaksjonsdesign-master på AHO. Et alternativ er hvis man har en type økonomi, markedsføring- eller IT bakgrunn fra før av er å gå mot produkteier istedenfor. Vil tro det er mer fremtidsrettet i disse AI-tidene Endret 9 timer siden av Majer Skriveleif
Summeer Skrevet søndag kl. 18:56 #4 Skrevet søndag kl. 18:56 Ekstremt vanskelig å få jobb nå innen design. Flere it selskaper nedbemanner, og det treffer designerne der også.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:59 #5 Skrevet søndag kl. 18:59 Vanskelig å få jobb, dropp det. Anonymkode: 3b7d8...10c
Jdz Skrevet søndag kl. 19:08 #6 Skrevet søndag kl. 19:08 Jeg ville ikke gjort det tror jeg. UX/UI-design er et veldig snevert felt og selv i gode tider er det ikke så mange jobber velge i. Jeg vil tippe at du for å lykkes i praksis må være enten: 1) VELDIG god på det du driver med. Om du kommer rett Noroff med en fagskolegrad og uten en solid portefølje, så er du neppe i denne kategorien. eller 2) Være villig til å konkurrere med Tania fra Bangladesh, som gladelig jobber 12 timer per dag, 6 dager i uken, for $5 per time. 1
franik3 Skrevet søndag kl. 20:22 Forfatter #7 Skrevet søndag kl. 20:22 Tusen takk for alle svar, det er veldig hjelpsomt! Ser jeg kanskje må gå i tankeboksen igjen da, hadde jo vært en fordel å utdanne seg innen noe man faktisk kan få jobb som... Men uansett tusen takk skal dere ha ☺️ 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #8 Skrevet i går, 12:33 Vi har kvittet oss med alle UX og design folk etter korona. Det kostet mye penger og prosjektene fikk ikke den fremdriften vi hadde håpt på. Nå er det utviklere selv som tar seg en uke off i Europa og finner ut i ro og fred hva vi trenger å lage og hvordan designet bør være. Erfarne fronten utviklere kan uten problem designe og lage løsningen. Erfarne backend utviklere kan uten problem utfordre prosesser og hente inn avklaringer. Dermed er UX rollen veldig overflødig. Anonymkode: 03452...613
Majer Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden franik3 skrev (På 28.9.2025 den 22.22): Tusen takk for alle svar, det er veldig hjelpsomt! Ser jeg kanskje må gå i tankeboksen igjen da, hadde jo vært en fordel å utdanne seg innen noe man faktisk kan få jobb som... Men uansett tusen takk skal dere ha ☺️ Ja, men ville som sagt sett på noe lignende hvis det er det man brenner for. Som produkteier er man med på brukerreiser da og. Som frontender kan du ha en del UI 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå