Gå til innhold

Perimenopause og homoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere, som har begynt med hormontilskudd, hvilke endringer merker dere? 
Og hvilke medisiner har dere fått?

Hører fra noen at de merker endring med engang og at de får et bedre liv, merker man effekten så raskt? 

Jeg er alltid trøtt og tiltaksløs, men blodprøver viser jo ingenting. Skal drøfte med legen min om jeg kan prøve hormoner. Er 48 år, har hatt regelmessige blødninger, men merker at det begynner å endres nå. 

Anonymkode: ecb8b...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. 
Har fått påvist endringer i blodprøver, og skal til legen og diskutere hormontilskudd til uken. 
Har de siste ukene slitt med hetetokter, kviser, humørsvingninger og mye verking i ledd. Men sover godt.

K 51

Anonymkode: dd56c...277

Skrevet

Har hørt mye positivt om Lenzetto. Men har lest at det er mye bivirkninger med de. 

Anonymkode: 3dcf5...0bb

Skrevet

Pass på at dere får progesteron i tillegg til østrogen. 

Anonymkode: 6ad8a...24f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 47 år, og har (minst) siste året ikke kjent igjen meg selv. Dårlig/endret søvn. Sover lett, våkner aaltfor tidlig. Hjernetåke. Sliten og trøtt uten spesielle grunner. Manglende menstruasjon på mange måneder. Venter spent på blodprøver, og håper på å få prøve hormonbehandling, noe jeg nok får, men ikke før vitaminer er på tipp topp (venter på blodprøvesvar der). 

Anonymkode: 7c10f...f0d

Skrevet

Bruker lenzetto og progesteron og testosteron.  Merker mye bedring på hetetokter, ikke så irritabel på mannen - var helt vilt hvor mye han irriterte meg, sover bedre, mindre tørr rundt forbi på kroppen blant annet. Testosteronet hjelper meg til å ha det bedre I sexlivet, men har ikke gitt meg noe særlig mer lyst eller energi. Er veldig fornøyd med den hjelpen jeg har fått.

Anonymkode: cb76d...f40

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler en facebookgruppe. Der er det fint å lese og spørre. Søk på Overgangsalder så finner du den. 

Her har jeg vært trøtt, sliten og mye hjernetåke. Tiltaksløs og manglet gnist for det meste i livet. 
Føler hormoner har hjulpet 1-2 uker etter oppstart. Blitt mer våken, lettere å få gjort ting og noe av hjernetåken har lettet. Føler meg mer som meg selv igjen. 

Jeg er 51 og har ellers ingen andre plager enda og fortsatt mens. Bruker nå 1 spray dose Lenzetto og 100 mg Utrogestan daglig. 

• Liker 1
Skrevet
UpNorthSerenity skrev (13 minutter siden):

Anbefaler en facebookgruppe. Der er det fint å lese og spørre. Søk på Overgangsalder så finner du den. 

Her har jeg vært trøtt, sliten og mye hjernetåke. Tiltaksløs og manglet gnist for det meste i livet. 
Føler hormoner har hjulpet 1-2 uker etter oppstart. Blitt mer våken, lettere å få gjort ting og noe av hjernetåken har lettet. Føler meg mer som meg selv igjen. 

Jeg er 51 og har ellers ingen andre plager enda og fortsatt mens. Bruker nå 1 spray dose Lenzetto og 100 mg Utrogestan daglig. 

Fant 3 store grupper, den største med 16 000 medlemmer virket som en litt alternativ gruppe?
Sendte forespørsler til de to litt mindre gruppene. Er personlig ikke så interessert i akupunktur og homeopati osv. 
Eller kan du anbefale en eller flere av disse gruppene? Supert å kunne lese/spørre om andres erfaringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fant 3 store grupper, den største med 16 000 medlemmer virket som en litt alternativ gruppe?
Sendte forespørsler til de to litt mindre gruppene. Er personlig ikke så interessert i akupunktur og homeopati osv. 
Eller kan du anbefale en eller flere av disse gruppene? Supert å kunne lese/spørre om andres erfaringer. 

Ingen alternativ gruppe denne jeg følger. Heter: Overgangsalder- Menopause/Andropause - klimaterium. 

• Liker 1
Skrevet
UpNorthSerenity skrev (Akkurat nå):

Ingen alternativ gruppe denne jeg følger. Heter: Overgangsalder- Menopause/Andropause - klimaterium. 

Skrevet

Anbefaler NMN 

Anonymkode: b0f0d...6aa

Skrevet

Blodprøver er egentlig ikke nødvendig for å fastslå overgangsalder - om noe så har jeg hørt at det er upålitelig ettersom hormonnivåer svinger mye. 

Jeg er 41 og gynekolog så på ultralyd at jeg har få egg igjen - kombinert med plagene jeg hadde så fikk jeg begynne på Lenzetto østrogenspray.

Jeg hadde hetetokter, nattesvette, forverring av pms, indre uro, dårlig nattesøvn og leddsmerter. Syklusen min var (og er) helt regelmessig. Har hatt veldig god effekt av sprayen, men tar jeg får mye får jeg hodepine og veldig ømme bryster rundt eggløsning.

Anonymkode: cb5fb...7e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

48 år her. Har fått det mye bedre med lenzetto, progesteron og testosteron. Var hos gynekolog ( fastlegen mente det var for tidlig å begynne på hrt så lenge jeg hadde mens, og ikke hetetokter 😱😑)

fikk resept hos gynekolog etter ultralyd og samtale. Ikke vits med blodprøver sa hun fordi verdiene svinger så. Har fått mer energi og sexlyst, mindre depresjon og angst. 

Anonymkode: 0f0be...a80

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd femarelle?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Noen som har prøvd femarelle?

Ja. Funker litt.

Anonymkode: 29c5b...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...