AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #1 Skrevet 28. september 2025 Hei! helt ny i dette forumet og tenke å dele, få imot evt råd/erfaringer ang smerter som kan være forårsaket belastningsskader. Er snart i starten av 30 årene. For par år siden husker jeg at jeg hadde «slitne» føtter en kort periode ( arbeidet på betonggulv og muligens dårlig sko i flere i år). Jeg begynte etter hvert med trening der jeg muligens belastet knærne. Våknet med begge knær helt blå og ekkel. Gikk sin tid før det kom seg til, men kom seg greit innen 4-6 uker. Etter den perioden greide jeg å gradvis trene opp kroppen og ble utrolig sterk. Nå trener jeg jevnt 2-3 ganger i uken for underkropp. Det samme til overkropp. Nå etter to-tre år siden har jeg kjent smerter under føttene. Fysio nevnte muligens plantar facsitt og jeg avlastet dette og byttet riktig og jevnt sko. Så dette ble bedre. Samtidig opplever jeg en nervene smerte som kan plutselig skyte ut på siden nederst på ryggen ( nå begge sider) og ned til rumpe. Dette avtar raskt og ikke noe nytt tilfelle. Men kjenner det ligger der å murrer på en måte og venter bare på neste «anfall». Nå sliter jeg med dette nesten hver dag på begge sider. Opp i alt dette fikk jeg en skarp smerte i kne på en 90 graders leggpress som ikke hadde for mye vekte. Måtte da avlaste dette da fysio mente at tidligere skade kunne dukke opp eller overbelastning. Det er nå 5 uker siden å kjenner at ( begge knær) tåler ikke mye belastning eller dype bøy. Jeg kan gå vanlig , kan nå sette meg uten at det gjør vondt i knærne hele tiden. Det variere dag fra dag. Men jeg blir utrolig lei… leggene mine strammer seg også, kjenner stikkende smerter som sprer seg fra nederst fot og som det strammer seg litt. En blåflekk kommer og går mye i dette området på leggen men det er ikke misfarging eller hevelse. Og ryggen den er mer og mer vrien. Kan også kjenne det svir i rumperegionen ofte. Ja jeg har vært til lege og fysio for å snakket om kne og mente at det ikke er grunnlag for å sjekke videre og man måtte bare vente. Så kort : nedre rygg, knær, føtter og legger har diffuse plager. Dette stopper treningen min og at jeg jobber også i dag på betong . Jeg har ikke mulighet til å ha særlig fravær og det å være i ro hele tiden vet jeg heller rygg. Men har gateline sko som ska være for betong nå. Er det noen som har erfart dette som har trent hard styrke ? Anelser i fri luft eller treningsteknikker? Jeg vet jeg må trene men må være veldig forsikring med vekt og teknikk. Dette går veldig utover dagsglede og tiltak til å orke å gjøre det meste desssverre… Takk på forhånd ❤️ Anonymkode: a36cf...4f3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #2 Skrevet 28. september 2025 Når jeg leste innlegget ditt begynte jeg å tenke på beskrivelser jeg har lest av EDS pasienter. Jeg er sikkert fullstendig på bærtur, men nå får du et bump av tråden din i alle fall. Er du overbevegelig i noen ledd? Anonymkode: 57eb4...7ae
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #3 Skrevet 29. september 2025 Høres ut som meg, du har (eller hadde) tilfeldigvis ikke hypermobile ledd også? Tenker bindevevsspekter av noe slag. Anonymkode: 4ac22...155
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå