Gå til innhold

Sårstell hos eldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Min eldre far har begynt å surre. Han får lett sår og bor fortsatt hjemme. Problemet er at han alltid tar av plaster, som hindrer såret i å gro. Har prøvd alt mulig, men pirker av både plaster og skorper. Dette fører jo til at sårene aldri gror. Jeg er innom flere ganger daglig, og da er det alltid noe blod. Har dere noen gode tips? 

Anonymkode: 98d25...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du høre med sykehjemmet om noen kan komme innom og bytte plaster/bandasjer tilfelle det kan hjelpe? 

Anonymkode: c9cfc...742

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Min eldre far har begynt å surre. Han får lett sår og bor fortsatt hjemme. Problemet er at han alltid tar av plaster, som hindrer såret i å gro. Har prøvd alt mulig, men pirker av både plaster og skorper. Dette fører jo til at sårene aldri gror. Jeg er innom flere ganger daglig, og da er det alltid noe blod. Har dere noen gode tips? 

Ville kontaktet hjemmesykepleien i kommunen

Anonymkode: 36688...e52

Skrevet

Klør det kanskje? Reagerer han på limet?  Eller at såret gror? Hva med å smøre på f.eks. betnovat eller lignende for at huden ikke skal bli tørr og kløende? 

Anonymkode: d396d...1c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville kontaktet hjemmesykepleien i kommunen

Anonymkode: 36688...e52

De er inne i bildet. Men kommer bare et par ganger daglig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du høre med sykehjemmet om noen kan komme innom og bytte plaster/bandasjer tilfelle det kan hjelpe? 

Anonymkode: c9cfc...742

Det nytter ikke når det kan silblø et par min etter de har dratt, fordi han har plukket av plasterne

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei,

Testet second skin plaster? De merker man som regel ikke at man har på. 

Anonymkode: c52dd...885

Skrevet

Gi han noe annet å gjøre/pille på?

Kan være kjedsomhet/uro som gjør at å pille på sårskorpene blir et utløp.

Anonymkode: 3bd53...4ec

• Nyttig 1
Skrevet

Når min mormor begynte å pelle slik var det en annen grunn, stort sett noe ubehag/vondt et sted, evnt at hun kjedet seg veldig. Så løste vi det underliggende så sluttet hun. 

Anonymkode: 5fd45...f34

Skrevet

Gi han noe annet å gjøre/pille på?

Kan være kjedsomhet/uro som gjør at å pille på sårskorpene blir et utløp.

Anonymkode: 3bd53...4ec

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når min mormor begynte å pelle slik var det en annen grunn, stort sett noe ubehag/vondt et sted, evnt at hun kjedet seg veldig. Så løste vi det underliggende så sluttet hun. 

Enig med disse. Jeg er slik selv jeg, når jeg er rastløs eller kjeder meg så går fingrene og plukker på ting 

Anonymkode: dc783...254

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig med disse. Jeg er slik selv jeg, når jeg er rastløs eller kjeder meg så går fingrene og plukker på ting 

Gjør det til og med mens vi sitter sammen med ham og sier han ikke skal gjøre det. Og når han er opptatt med annet 

Skrevet

Gjør det til og med mens vi sitter sammen med ham og sier han ikke skal gjøre det. Og når han er opptatt med annet 

Det er slik det er. En stressball å klemme på eller noe annet i hendene kan prøves. 

Skrevet

Har de prøvd å linne rundt gasbind utenpå plasteret og feste med teip? Jeg jobber i hjemmetjenesten, og det har ofte hjulpet her. Det er også viktig å smøre huden så den ikke er tørr og kløende, samt bruke hudvennlig plaster.

Viser han flere tegn til uro eller ubehag? En grundig kartlegging av andre ting kan også være på sin plass, kanskje plages han med forstoppelse, uvi, smerter eller lignende.

Å få noe annet å pille på kan også hjelpe. Noen har god effekt av stressball, men jeg husker også en pasient som sluttet å pille seg til blods i hodebunnen etter at hun fikk en bamse med flere blanke «knapper» (tror det var en dinosaur, og at knappene var flekker i pelsen liksom).

Anonymkode: 4e52b...3a0

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! Hvordan hjelper det med gasbind? Vanskeligere å plukke av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det gjorde mormor og, var alikevel en underliggende grunn (stort sett ubehag). 

Skrevet

Ut over det som er nevnt over er det også greit å huske på at mange fra eldre generasjoner ofte er opplærte til at sår gror best når det ikke er tildekket, og at skorper må bort fordi det hindrer såret å gro. 

Denne "kunnskapen" kan sitte temmelig godt i ryggmargen, og kan gjøre at mange helt ubevisst fjerner plaster/bandasjer og skorper.  (Jeg gjør det selv hvis jeg ikke tenker meg om)

Anonymkode: 06689...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...