Gå til innhold

Må man varme opp før styrketrening?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du må varme opp, men det holder å varme opp med lettere vekter. Ikke bruk energien på løping osv. 

Anonymkode: 3dc6c...a19

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmer opp med stretching. Øvelser med strikk og egen kroppsvekt før jeg starter med styrketrening.  Bruker aldri mølle eller kondisjonstrening som oppvarming. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på styrketrening. Trener en mange rep, så er det mindre viktig med oppvarming enn om en feks trener maks 5 rep. Trener en med veldig tunge vekter, så er sjansen for skade mindre med oppvarming

Anonymkode: dd382...0c5

• Nyttig 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 19.17):

Jeg begynner med planken, da er det meste av muskler i gang. Tar oppvarmingssett på noe, om jeg føler behovet. 

Anonymkode: 6951b...f35

Planken trener kun magemusklene.

Anonymkode: e4fd1...d36

Skrevet

Pleier å sykle ca 25 min på ergometer sykkel som oppvarming, før jeg går over på styrketrening:)

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 11.50):

Planken trener kun magemusklene.

Nei,det gjør det ikke.

Endret av Adrenalina1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (4 timer siden):

Nei,det gjør det ikke.

Planken er dog en elendig ting å gjøre for oppvarming til styrketrening. Det er en isometrisk øvelse som sannsynligvis ikke varmer opp musklene man skal bruke innen styrketrening.

Det er alltid en fordel at man varmer opp musklene man faktisk skal bruke, gjerne i bevegelsene man skal bruke i arbeidssettene. Kardio er utmerket som oppvarming om man skal ha kardio. Isometriske øvelser er gode hvis du vil bli god i akkurat den øvelsen.

Skrevet
Katten.2.0 skrev (19 timer siden):

Planken er dog en elendig ting å gjøre for oppvarming til styrketrening. Det er en isometrisk øvelse som sannsynligvis ikke varmer opp musklene man skal bruke innen styrketrening.

Det er alltid en fordel at man varmer opp musklene man faktisk skal bruke, gjerne i bevegelsene man skal bruke i arbeidssettene. Kardio er utmerket som oppvarming om man skal ha kardio. Isometriske øvelser er gode hvis du vil bli god i akkurat den øvelsen.

Jeg svare h*n som sa at planken trener kun magemuskelene. Jeg svarte at det gjør det ikke. Planken trener mye mer enn magemusklene. Og som du sier, skal ikke brukes som oppvarming. Cardio er best til det.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (13 minutter siden):

Jeg svare h*n som sa at planken trener kun magemuskelene. Jeg svarte at det gjør det ikke. Planken trener mye mer enn magemusklene. Og som du sier, skal ikke brukes som oppvarming. Cardio er best til det.

Det kan være kjekt å starte oppvarming med kardio. Optimalt sett burde oppvarming være litt kardio, rolig dynamisk strekking av muskelgrupper, og deretter lav/middels belastning innen de settene man skal gjøre styrkeløft i. For økt prestasjon og reduksjon i skaderisiko er det siste det absolutt viktigste.

Hvis man kun gjør kardio gjør man lite utover å gi kroppen økt blodtilførsel på et jevnt nivå. Hvis man kun gjør 5-10 min kardio før styrketrening har du både redusert prestasjon og økt risiko for skade sammenlignet om man kun gjør lav/middels belastning i settene man skal gjøre.

Det har vært flere studier på dette de siste ~10 årene som gjør at kunnskapen har utviklet seg.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (På 19.11.2025 den 13.20):

Nei,det gjør det ikke.

Adrenalina1 skrev (36 minutter siden):

Nei, den trener nok kun magemusklene. Veldig mange tar feil her. Men de lærer nok etterhvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, den trener nok kun magemusklene. Veldig mange tar feil her. Men de lærer nok etterhvert.

Hovedmuskelgrupper i planke 
  • Mage: Alle magemusklene, inkludert de dypeste (transversus abdominis), de rette (rectus abdominis) og de skrå (obliques). 

• Rygg: Ryggstrekkere (erector spinae) og andre små muskler langs ryggraden. 

Andre muskler som aktiveres 
  • Skuldre: Deltamusklene og andre muskler i skuldrene bidrar til å holde kroppen stabil. 
  • Bryst: Pectoralis (brystmusklene) og serratus anterior. 
  • Hofter: Hoftebøyere og setemuskulaturen (gluteus) som hjelper til med å holde kroppen i en rett linje. 
  • Lår: Lårmusklene jobber for å opprettholde posisjonen. 
  • Det er du som tar feil her.
  • Liker 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (17 minutter siden):

Hovedmuskelgrupper i planke 
  • Mage: Alle magemusklene, inkludert de dypeste (transversus abdominis), de rette (rectus abdominis) og de skrå (obliques). 

• Rygg: Ryggstrekkere (erector spinae) og andre små muskler langs ryggraden. 

Andre muskler som aktiveres 
  • Skuldre: Deltamusklene og andre muskler i skuldrene bidrar til å holde kroppen stabil. 
  • Bryst: Pectoralis (brystmusklene) og serratus anterior. 
  • Hofter: Hoftebøyere og setemuskulaturen (gluteus) som hjelper til med å holde kroppen i en rett linje. 
  • Lår: Lårmusklene jobber for å opprettholde posisjonen. 
  • Det er du som tar feil her.

Neida. Nyere forskning har vist at dette ikke stemmer. Dette er gamle seige myter. Det er kun magemusklene som trenes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Neida. Nyere forskning har vist at dette ikke stemmer. Dette er gamle seige myter. Det er kun magemusklene som trenes.

Uavhengig hvorvidt man kun trener magemuskler eller ikke, så er isometriske øvelser elendige på å bygge muskler. Det er vanskelig å sikre nok belastning for å stimulere muskelvekst etter en stund med isometriske øvelser. Ja, man blir god til å gjøre planken, men det er en elendig øvelse over tid for kjernemuskulatur og utvikle magemuskler.

Skrevet

Jeg går i raskt tempo til treningssenteret. Det tar 10 min og da er jeg varm 

Anonymkode: 2a31d...40c

Skrevet
Katten.2.0 skrev (8 minutter siden):

Uavhengig hvorvidt man kun trener magemuskler eller ikke, så er isometriske øvelser elendige på å bygge muskler. Det er vanskelig å sikre nok belastning for å stimulere muskelvekst etter en stund med isometriske øvelser. Ja, man blir god til å gjøre planken, men det er en elendig øvelse over tid for kjernemuskulatur og utvikle magemuskler.

Det er helt korrekt.

Skrevet

Romaskin er gull! 

Anonymkode: d2a63...4a9

Skrevet

Jeg er 50+, og når jeg skal trene vekter så gidder jeg ikke mølle, foretrekker mobilitetsøvelser som varmer opp leddene. Å gjøre øvelsene du skal gjøre uten vekt eller med lav vekt er supert, men for oss gamle er mobilitet minst like viktig som styrke.

Anonymkode: 6b0c5...755

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan du vise til denne forskningen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...