Gå til innhold

Må man varme opp før styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men er ny på dette. Jeg har begynt på treningssenter primært for styrketrening.

Kan jeg gå rett på de apparatene, eller bør jeg alltid varme opp på mølle først? 

Anonymkode: 486b2...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trent styrke i mange år og en varm kropp er alfs omega for meg. Jeg tar 10-15 min på tredemølle, så gjør jeg øvelsene uten apparat og vekter noen ganger, bare med kroppsvekt for å varme opp de og de musklene. 

Anonymkode: 5a517...08f

• Nyttig 1
Skrevet

Du bør varme opp så kroppen er klar for styrke, ellers er det lettere at du ryker noe eller skader deg, hvis kroppen ikke er varm  først.

Enten tredemølle eller sykling, så du får litt puls og blir litt svett. 😀💪🏻

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Varmer opp på romaskin i 7 min. Har hørt at det er den maskinen som aktiverer flest muskler. Deretter tar jeg ett sett med lettere vekt som oppvarming før hver øvelse.

Vet ikke om dette er korrekt iht til styrketreningsbibelen, men det funker for meg.

Tror det er mange (og sære ?) meninger om dette temaet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg går ofte rett på styrke. Men varmer opp med ingen/lav vekt. Synes det gir mer effektiv trening. Det å ta et sett knebøy uten vekt, så med lett vekt. Gjør jo at musklene du skal bruke er varmet opp. 

Anonymkode: 5bae9...681

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg går ofte rett på styrke. Men varmer opp med ingen/lav vekt. Synes det gir mer effektiv trening. Det å ta et sett knebøy uten vekt, så med lett vekt. Gjør jo at musklene du skal bruke er varmet opp. 

Anonymkode: 5bae9...681

Samme her. Jeg brujer bare opp energi før selve treningen hvis jeg løper. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg varmer bare opp med stanga og så gradvis opp til vekta jeg skal trene med

• Nyttig 1
Skrevet

Neh. Start lett, eventuelt 2/3 min på mølla så er du good. 

Anonymkode: fc9b2...b32

• Nyttig 1
Skrevet

Du bør varme opp, men ikke nødvendigvis på mølle eller andre cardio-apparater. Jeg varmer ofte opp kun med mobilitetsøvelser, og øvelser som går på kroppsvekt, som utfall, squats, og lignende. Eventuelt starte med lavere vekter på apparater. 

Anonymkode: 83e22...001

Skrevet

Varme opp er aller best. :nikke:  Kroppen takker deg for omsorgen.

Skrevet (endret)

Varmer opp med dynamisk oppvarming. Må legge til at alle mine sett begynner med lette repetisjoner. Markløft bygges opp fra kun stang til der jeg skal løfte. Litt ulikt fra øvelse til øvelse. Jeg bruker lang tid på trening 😬

Endret av miss summers
La til
Skrevet

Må varme opp ja. Men mølle har ingenting med saken å gjøre

Anonymkode: f3c8f...53a

Skrevet

Går til senteret, og så muligens litt streking før. Noen ganger kjører jeg 4 sett, om jeg følte det første ikke va bra.

Anonymkode: fb071...57e

Skrevet

Nei. Ta 1-2 sett med lettere vekter per muskelgruppe. Skal du ta flere øvelser på en muskelgruppe trenger du kun oppvarmingssett på den første øvelsen. 

Ser mange varmer opp med andre øvelser, og helt ærlig - det er ikke de som løfter mest. De bruker jo opp tida - og energien - på tøys og tull. Vi som løfter tungt går rett på sak. 

Mobilitetsøvelser kan være lurt, men jeg foretrekker å avslutte med det, ikke begynne. 

Har du spesielle plager eller utfordringer å ta hensyn til må du jo gjerne vurdere annen oppvarming. 

Anonymkode: 22d01...8b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Ta 1-2 sett med lettere vekter per muskelgruppe. Skal du ta flere øvelser på en muskelgruppe trenger du kun oppvarmingssett på den første øvelsen. 

Ser mange varmer opp med andre øvelser, og helt ærlig - det er ikke de som løfter mest. De bruker jo opp tida - og energien - på tøys og tull. Vi som løfter tungt går rett på sak. 

Mobilitetsøvelser kan være lurt, men jeg foretrekker å avslutte med det, ikke begynne. 

Har du spesielle plager eller utfordringer å ta hensyn til må du jo gjerne vurdere annen oppvarming. 

Jeg pleier forresten å ta ca 40 prosent av vekten jeg skal trene med på første sett, og 70 i andre - på tunge øvelser, som knebøy. 

Skrevet

Varmer opp med lavere vekt på øvelsen jeg skal gjøre, så bygger jeg meg gradvis opp til arbeidsvekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...