Jeanett87 Skrevet søndag kl. 10:51 #1 Skrevet søndag kl. 10:51 Hei! jeg har en fondskonto til barna mine. Sparer en liten sum hver måned og setter inn ekstra når jeg kan. Jeg synes det er gøy å se at pengene vokser. Jeg lurer på hva dine beste spare tips er. Sparer du i fond/ aksjer? Hvor mye har det økt og hvor mye sparer du i måneden? Hva er dine beste tips?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:00 #2 Skrevet søndag kl. 11:00 Jeg sparer inn i fond. Fast månedstrekk to dager etter lønning. Det er noe med at tid i markedet slår timing i markedet. Det viktigste for oss amatør-sparere er igrunn er å komme tidlig i gang og være tålmodig fremfor å prøve å forutse ting selv de dyktigste investorer ikke ser komme. Det viktigste for meg har rett og slett vært å holde det faste månedstrekket hellig. Jeg har skrudd det opp jevnt og trutt gjennom årene når jeg har sett at jeg sitter igjen med en del ekstra før neste lønning måned etter måned. Da jeg var yngre gikk det også litt sport i, når jeg fikk lyst på noe, å bevisst stå imot fristelsen til å kjøpe og deretter sette inn det samme beløpet (som jeg jo tydeligvis hadde tenkt jeg kunne klare meg uten) på en småsparingskonto. Så fort denne kontoen nådde x antall tusen vippet jeg summen videre inn i fond. For meg har det uansett vært viktig at dette faste trekket ikke røres, og at jeg aktivt vurderer noen ganger gjennom året om det kanskje kan skrus opp et knepp eller to til. Nå er månedstrekket etter hvert så høyt, og privatøkonomien så solid, at jeg har den beste samvittighet over å ikke være så himla nøye med småkjøp her og der. Så er det jo gjerne i disse «tre ganger i uken»-småkjøpene det ligger en del penger når man først ganger opp og ser hva det koster over et helt kalenderår. Anonymkode: 0c33a...7a7 4 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:43 #3 Skrevet søndag kl. 11:43 Jeg sparer i fond, enkeltaksjer, obligasjoner og folkefinnansierte lån. Jeg ligger normalt på 20-30% avkastning pr år. Men er fornøyd med 7-10 pr år. Jeg sprer mitt over flere fond og flere aksjer (jeg trader ikke aksjer, men har i noen selskaper jeg mener er bunnsolide og som har ok utbytte pr år) Og Investerer litt i folkefinansierte lån. Er lavere skatt en på aksjer så selv om avkastningen er litt lavere er den netto ikke langt unna. Her sprer jeg risikoen ved å bruke flere plattformer og aldri store beløp i et lån. Men uansett om du putter pengene i fond, aksjer, obligasjoner eller lån. Du er aldri garantert å få tilbake noe som helst. Alt kan i teorien bli borte. Men er man langsiktig er det lite sannsynlig. Putter 2/3 i fond og 1/3 i obligasjoner/lån. Og utbytte fra aksjene jeg eier går til fond Jeg har dem i 8 forskjellige fond med lik vekting. Måtte det for å spre mest mulig. De fleste globale indexfond er 80% USA Derfor har jeg også også Norsk, svensk, danks, EU og emerging markets, og et sølv/gull Jeg vil si eneste fasiten er at man sprer risiko (indexfond er fin måte å spre på, da det er mange selskaper pengene spres i) Og spar litt fast hver mnd. Om så bare 100 kroner. Anonymkode: 4351e...118 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:20 #4 Skrevet søndag kl. 12:20 Jeanett87 skrev (1 time siden): Hei! jeg har en fondskonto til barna mine. Sparer en liten sum hver måned og setter inn ekstra når jeg kan. Jeg synes det er gøy å se at pengene vokser. Jeg lurer på hva dine beste spare tips er. Sparer du i fond/ aksjer? Hvor mye har det økt og hvor mye sparer du i måneden? Hva er dine beste tips? Har spart 1000,- i mnd i fond til hvert av barna hver mnd siden fødsel. Altså mindre enn barnetrygden. Nå er de 17 og har ca en halv mill hver. Mitt beste tips er å sette opp en fast spareavtale, altså automatisk trekk. La det rusle og gå av seg selv. Anonymkode: 25d8c...ab1 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:23 #5 Skrevet søndag kl. 12:23 ASK i eget navn i alle fall. Skattefritt. Frem til uttak. Veldig gunstig Og du slipper å se pengene forsvinne nærmest på dagen i det junior (fortsatt veldig umoden) blir 18. Anonymkode: 8e29a...44e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:24 #6 Skrevet søndag kl. 12:24 Sparer i bitcoin. Har gjort det med varierende beholdning siden 2017. Sluttet å jobbe i fjor. Har mer enn nok resten av livet, og for mine barns liv. Nå bruker jeg all tid på å følge opp barna og drive med hobbyer. Mitt tips er å sette seg inn i krypto. Jeg kunne ingenting om krypto da jeg startet, bare gjorde det på anbefaling fra bekjente. Anonymkode: 71612...937 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:33 #7 Skrevet søndag kl. 12:33 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sparer i bitcoin. Har gjort det med varierende beholdning siden 2017. Sluttet å jobbe i fjor. Har mer enn nok resten av livet, og for mine barns liv. Nå bruker jeg all tid på å følge opp barna og drive med hobbyer. Mitt tips er å sette seg inn i krypto. Jeg kunne ingenting om krypto da jeg startet, bare gjorde det på anbefaling fra bekjente. Anonymkode: 71612...937 Jeg kjenner ei som satset alt på krypto. Hun mistet alt hun hadde. Så nei takk. jeg sparer i fond. Har forskjellige fondkontoer. Trur jeg har 6 stk. Det er kjempe artig å se hvor mye de vokser. Jeg sparer å til mine to barn. Dem er voksne. Så det er en overraskelse til dem begge. Jeg har mange år igjen i arbeidslivet. Men jeg har spart slik at pensjonen min ikke blir mindre enn det jeg får i lønn no. Så jeg er fornøyd. Og er motivert til mere. Anonymkode: bdeab...236 3
Jeanett87 Skrevet søndag kl. 12:55 Forfatter #8 Skrevet søndag kl. 12:55 Tusen takk for mange fine svar
Schmuhu Skrevet søndag kl. 16:39 #9 Skrevet søndag kl. 16:39 Jeanett87 skrev (5 timer siden): Hei! jeg har en fondskonto til barna mine. Sparer en liten sum hver måned og setter inn ekstra når jeg kan. Jeg synes det er gøy å se at pengene vokser. Jeg lurer på hva dine beste spare tips er. Sparer du i fond/ aksjer? Hvor mye har det økt og hvor mye sparer du i måneden? Hva er dine beste tips? Her er Schmuhus brukerhåndbok: Automatiser på sparingen, slik at den er på autopilot. Sparingen kan trekkes f.eks. samme dag som lønnen kommer inn på konto. De fleste fondstilbydere tilbyr en spareavtale. Reduser kostnaden av produktene du kjøper. Gjerne velg tilbyder og produkter med lave priser. Som regel er en global indeksfond med lave kostnader helt greit. Enkelte og kjedelige porteføljer er ofte enklest og best. Det er ikke nødvendig med mange produkter. En global indeksfond dekker mye av investeringsuniverset ganske bra. Følg strategien din, uavhengig markedssituasjon. Panikkvalg eller hyppig endring av strategi burde unngås. Ha en plan for nedvekting og uttak. Nærmer vi oss uttak av pengene, øker risikoen. Derfor kan det være lurt å redusere risikoen i tide. Det er sjelden lønnsomt å selge hele beholdning. Sett deg litt inn i produktene som kjøpes. Det er viktig å ha oversikt over risikoer og potensiell avkastning. Bygg kunnskap fortløpende slik at du fremdeles er komfortable når beholdningen reduseres med 50% en større periode. Lykke til med sparingen, Schmuhu 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:10 #10 Skrevet søndag kl. 18:10 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og du slipper å se pengene forsvinne nærmest på dagen i det junior (fortsatt veldig umoden) blir 18. Det er i mange banker mulig å legge "låsing" på slikt. Jeg hadde et større fond jeg hadde fått av min onkel i dåp så etterfylling i forbindelse med konf. Jeg måtte faktisk ha hans godkjenning for å ta ut pengene som 20åring. Man kan sette klausuler på gaver, som også hindrer overformynderi. ASK i eget navn må du skatte for når det skal overføres til ungen. Setter du ASK i dems navn med Klausul som sier at dette er en gave som overformynderi ikke har lov å røre Og som ungen selv ikke kan røre uten godkjenning av X og X eller fylt X antall år er det null problem. Anonymkode: 4351e...118
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:47 #11 Skrevet søndag kl. 20:47 Har automatisk trekk til 4 ulike fond rett etter lønning. Putter også 1000 kr i bitcoin i måneden. Når jeg har penger til overs syntes jeg det er gøy å kjøpe enkeltaksjer. Investerer ca. 10.000 i måneden. Har ikke barn og bor billig. Kunne nok spart mer hvis jeg hadde vært litt mer bevist på hva jeg bruker penger på. Anonymkode: 0b5da...cbf
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:15 #12 Skrevet søndag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ASK i eget navn må du skatte for når det skal overføres til ungen. Anonymkode: 4351e...118 Nei, det må du ikke. Hvis ASKen overføres til barnet i sin helhet, overtar barnet skatteposisjonen og må skatte ved uttak. Dette er et smutthull i skattelovgivningen (hvis barnet da tar ut pengene på riktig tidspunkt), Halvard fra Luksusfellen har snakket om dette. Anonymkode: 43d44...967 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:46 #13 Skrevet mandag kl. 04:46 Ja sparer i ASK til barna. Jeg har to ASK på mitt navn. En i KLP og en i Kron. Jeg gjør det enkelt og kjøper globale indeksfond. Fast sparing hver måned. Pengene skal stå til barna skal kjøpe bolig. De får ikke vite om pengene før de ringer og forteller de skal på visning 😅 Anonymkode: a3c8a...a54
Rucula Skrevet mandag kl. 05:42 #14 Skrevet mandag kl. 05:42 Vi sparer 35 000 i mnd Det er fordelt på litt aksjer (2300 i mnd) , fond (23000 i mnd) og elstra nedbetaling av huslån (10 000) inkludert i dette er sparing til barna (1500 pr barn i mnd) i globale indexfond Jeg har ikke peiling på hva jeg driver med, så jeg sparer mest i globale indeksfond, litt i dnb teknologi og litt i dnb fremvoksende markeder. kunne spart mer om vi var med bevisste på pengebruk
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:13 #15 Skrevet mandag kl. 06:13 Har fysisk sparepenger hjemme. Kjøpte en boks med sølvmynter for 1,5 år siden til 82.800kr. I dag koster den samme 126.228kr. Pen gevinst som det ikke blir skatt av heller. Går fint an å spare i annet en bare 100% i fond. Anonymkode: 28383...580 1
Schmuhu Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 8.13): Har fysisk sparepenger hjemme. Kjøpte en boks med sølvmynter for 1,5 år siden til 82.800kr. I dag koster den samme 126.228kr. Pen gevinst som det ikke blir skatt av heller. Går fint an å spare i annet en bare 100% i fond. Anonymkode: 28383...580 Men da er du mye mindre diversifisert. Hvor lurt er det da? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden Schmuhu skrev (1 minutt siden): Men da er du mye mindre diversifisert. Hvor lurt er det da? Schmuhu Hvor lurt er det å sitte med 100% fond da? Kanskje vektet i ustabile USA i tillegg? Men det er klart,- du gjør hva du tror er lurest, det samme gjør jeg. Og så har jeg langt fra all sparing i mynt heller.. Anonymkode: 28383...580
Schmuhu Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor lurt er det å sitte med 100% fond da? Kanskje vektet i ustabile USA i tillegg? Men det er klart,- du gjør hva du tror er lurest, det samme gjør jeg. Og så har jeg langt fra all sparing i mynt heller.. Anonymkode: 28383...580 Hvordan er USA ustabil? Hva annet enn sølv har du da? Fikk inntrykk av at du bare sitter med sølv du. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden Schmuhu skrev (8 minutter siden): Hvordan er USA ustabil? Hva annet enn sølv har du da? Fikk inntrykk av at du bare sitter med sølv du. Schmuhu Nei, og det har jeg aldri sagt? Har 1/3 i hhv. mynt, høyrentekonto og rentefond. Debetgjelda i USA, klarer snart ikke å håndtere sin gjeld/renter, inflasjon som garantert kommer til å stige, (les toll på import ++), stigende arbeidsledighet, politisk på et kokepunkt, dollar som snart ikke er verdt noe, jeg velger å tolke alt dette på min måte, jeg lar ikke andre bestemme for meg lenger. Har stått meg godt på egen magefølelse de siste 10 årene. Anonymkode: 28383...580
Schmuhu Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har 1/3 i hhv. mynt, høyrentekonto og rentefond. Hva slags rentefond? Den er forhåpentligvis ikke investert i USA eller norske aktører med tilknytning til USA, toll og alt du nevnte? Hva er fordelen med rentefond fremfor høyrentekonto? AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 8.13): Har fysisk sparepenger hjemme. Kjøpte en boks med sølvmynter for 1,5 år siden til 82.800kr. I dag koster den samme 126.228kr. Så du har i underkant av 390'000 kr oppsparte midler, derav rundt 126'000kr (1/3) i sølv. Dermed bor du til leie. Syntes at du deler litt mange info her. Du burde ikke dele så mye her på nett. Bare sånn i tilfelle noen finner ut hvor sølvmyntene dine befinner seg. Visste du at sølv følger MSCI World med høy korrelasjon i nedgangstider men ikke i oppgangstider? Hvordan vil du da argumentere for mindre risiko enn USA som faktorinvestering? Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå