Gå til innhold

Er det meningen at jeg ikke skal svare når jeg er satt på kopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en jobb hvor jeg ofte er satt på kopi.  Det er en problemstilling jeg ikke tenkt så mye over før. Er det meningen at jeg bare skal overvåke samtalene uten å blande meg inn eller er det valgfritt for meg å svare? Ofte er det samtaler hvor det er litt rart at jeg er satt på kopi og ikke som mottaker. 

Anonymkode: 0c6f2...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svarer hvis jeg har noe å tilføye tema. Ellers tenker jeg at det kun er til informasjon. 

Anonymkode: eceb6...270

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg setter noen andre på kopi så forventer jeg ikke at den på kopi svarer. Men da vet mottaker at det er flere som vet om denne samtalen og følger med. 

Anonymkode: edef4...3be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tolker kopifeltet i slike sammenhenger som at de som er i kopifeltet kun får e-posten til orientering og at man da ikke er tenkt å ha en aktiv rolle i kommunikasjonen. Jeg har selv brukt det på den måten.

Hvis det er uklart og du tenker at du burde hatt en annen rolle i forhold til disse e-postene, bør du sjekke med avsender for sikkerhets skyld. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om jeg er på kopi eller som mottaker. Jeg svarer hvis jeg har noe å bidra med/tilføye eller har spørsmål. 

• Liker 2
Skrevet

Som utgangspunkt betyr cc at jeg bare skal være klar over at mail er sendt, eller at mottaker skal se at jeg er involvert. 

Jeg svarer om noe er misforstått, eller om jeg har noe å bidra med. Det hender også jeg svarer om mottaker svarer krasst til avsender (mine medarbeidere, jeg er mellomleder). 

Anonymkode: 71aea...d0a

Skrevet

Vanskelig å gi et helt soleklart ja eller nei her, det hender jo at man uttrykkelig eller underforstått legger opp til at også kopimottakere bør rope ut dersom de har noe relevant å bidra med.

Samtidig er det nok slik, i de fleste tilfeller, at kopimottakere tas med enten for å vise dem status/fremgang i en prosess eller fordi de for eget arbeids del bør vite om det som står. I en del tilfeller er det (i hvert fall i min jobb) også naturlig for meg, som kopimottaker av mailer fra andre seksjoner/avdelinger eller eksterne, å videreformidle internt til noen av mine nærmeste kollegaer. 

Anonymkode: 9789e...9f9

• Liker 2
Skrevet

Kommer vel an på hva det er. Sitter jeg på info som er viktig for det det dreier seg om så kan jeg tilføye. Hvis ikke så gjør jeg ikke noe. 

Innimellom sender jeg med f.eks leder på kopi for at det er greit for leder å vite at det er besvart og hva som er besvart. 

Er det prosjekter er det greit at flere har det i mailboksen slik at man vet hva som er sagt, gjort, avtalt. 

Anonymkode: 74c52...fa6

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har fått en jobb hvor jeg ofte er satt på kopi.  Det er en problemstilling jeg ikke tenkt så mye over før. Er det meningen at jeg bare skal overvåke samtalene uten å blande meg inn eller er det valgfritt for meg å svare? Ofte er det samtaler hvor det er litt rart at jeg er satt på kopi og ikke som mottaker. 

Anonymkode: 0c6f2...0b4

Det kommer jo an på hvorfor du er satt på kopi.

Vanlige årsaker er:

1. du er den som kommer til å måtte ta over ved sykdom eller ferie. Du skal ikke gjøre noe som helst sånn på normalen, men dersom din kollega er borte er det forventet at du stepper inn. Dette bør være klarert med deg. Spør din kollega dersom du er usikker.

2. Dette er generell info. Du har godt av å vite det. Typisk skjer dette ved endring i rutiner, lovverk, praksis etc. Man inkluderer nyansatte MYE oftere på «godt å vite» enn andre ansatte, fordi de ikke kjenner til praksis. Behandle det som gratis info.

3. Dette er info som omhandler en kunde/klient/øvrig som påregnelig kan forventes lyve. Du er informert fordi du skal kunne si «det stemmer nok ikke, fordi..» ved kontakt. Slike mennesker sikter seg typisk inn på nyansatte (fordi de er svarteste ledd). Du skal ikke gjøre noe, men ta alltid et søk på e-post om noen kontakter deg og påstår ting (eller later som om de aldri har kontaktet dere før). Finner du ikke noe? Spør om «firma/person x» skal taes på ordet - eller ikke. Løgn og forsøk på svindel er ekstremt vanlig. Man har rutiner for å håndtere det. Det skjer ukentlig.

4. dere har dårlige rutiner. Folk er på kopi øst og vest uten årsak. Det får du forsøke få bukt med mer gradvis.

5. avsender er usikker på hvem som egentlig skal svare. Dersom du ser at det er deg heller enn hovedmottaker? Da svarer du.

Anonymkode: 7ba5a...730

Skrevet

Jeg er leder og ofte på cc på mails. I 97 % av tilfellene er det helt unødvendig og skaper helt ærlig spam i mailboksen min. Jeg gir beskjed når jeg opplever det som unødvendig, men noen lærer aldri. Det verste jeg vet er å være på kopi på mailer med «takk for svar», tommel opp eller annet ræl som ikke gir meg noe verdi.

Kopi skal forbeholdes de som faktisk trenger å være informert om det som mailen handler om, fordi de enten kan ha noe å tilføye, samhandler tett eller skal ta over oppgaver.

Anonymkode: d15e4...821

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er leder og ofte på cc på mails. I 97 % av tilfellene er det helt unødvendig og skaper helt ærlig spam i mailboksen min. Jeg gir beskjed når jeg opplever det som unødvendig, men noen lærer aldri. Det verste jeg vet er å være på kopi på mailer med «takk for svar», tommel opp eller annet ræl som ikke gir meg noe verdi.

Kopi skal forbeholdes de som faktisk trenger å være informert om det som mailen handler om, fordi de enten kan ha noe å tilføye, samhandler tett eller skal ta over oppgaver.

Anonymkode: d15e4...821

Jeg er også leder. Og synes det er fint å bli satt på kopi, nesten uansett hva. Det gjør at jeg alltid har oversikt over fremdrift og hva som er kommunisert. Så motsatt av deg har jeg opp gjennom gitt mange beskjeder om at jeg skal på cc. 

Det tar jo null tid å prosessere en cc. Ofte åpner jeg ikke - jeg vet hva det går i. Eller jeg kaster et kort blikk på hva det går i - det gjelder særlig om det er en medarbeider jeg er litt usikker på, da kan jeg raskt korrigere inn. 

Oppsummert kommer det vel an på type jobb og ansvar. Og det er ikke et generisk svar på hva som er rett. Man bør søke kollegaer og likestilte fremfor ulike erfaringer her inne. 

Anonymkode: 71aea...d0a

• Liker 3
Skrevet

Setter ofte leder på kopi, rett og slett for at vedkommende skal vite at det er en sak jeg har tatt tak i, eller av og til for at mottaker skal vite at dette er "godkjent" av leder. Gjør i utgangspunktet en del mer enn det som ligger under min rolle og mine arbeidsoppgaver. Da er det greit at leder vet at noen har tatt tak i det før det eventuelt delegeres til andre personer. 

Anonymkode: 9fcbe...580

• Liker 1
Skrevet

Jeg starter alltid eposten med navnet på den/de jeg spør og forventer svar av.

"Hei Per, kan du xxxxxxxx"

Disse navnene skriver jeg i adressefeltet, og de som står på kopi forventer eller ønsker jeg ikke svar fra om ikke den jeg spør sender ballen videre. Disse er fra min side kun tatt med fordi jeg tenker de også bør ha info for de kan bli involvert på et seinere tidspkt.

Anonymkode: 3f166...0fc

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sagt til mine kollegaer at hvis de forventer at jeg skal gjøre noe, må de ha meg i "til"-feltet. Mailer der jeg bare er på kopi leser jeg jo, men ikke like hyppig, og avsender kan ikke forvente noe svar eller aksjon fra meg.

Så Cc = "til info"

Anonymkode: f5420...a5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...